• Anonym (nojig)

Cykelhjälm

Vad är eran åsikt om att använda cykelhjälm, vet man borde använda för huvudet finns ju ej att få i reserv men känner mej töntig använda cykelhjälm då jag cyklar med kompisar.
    Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Cykelhjälm
  • Anonym

Vad okunnigt folk det finns på sådana här trådar. Ring till närmaste akut och kolla upp lite statestik över cykel olyckor. Förstår inte hur man kan chansa och utsätta sig för risker. Själv litar jag absolut inte på mina medtrafikanter så därför använder jag hjälm. Om man är rädd om sig Och vill vara bra förebilder för barn använder man hjälm. Tycker den här disskutioner är lite töntig faktisk, vuxna människor ska väl kunna skilja på rätt och fel, och jag tycker det är fel och inte använda hjälm

• Stårscha
    sextiotalist skrev 2011-04-19 11:10:32 följande:
    Vill inte hålla med dig, när min då lilla snutt vägrade ha bilbälte på sig, så gjorde jag en test, körde inte ens 20 km i timmen och gjorde in lite kraftigare inbromsning och jag blev förvånad över vilka krafter som fanns. Efter det så åker inte jag utan bilbälte överhuvudtaget (och vi hade inga diskussioner om det heller)
    Så 30 km/h och kraftig inbromsning är tillräckligt för att man skall fara framåt och skada sig
    Ja, absolut är det starka krafter redan vid 30 km/h - men vilken orsak skulle du ha att pallnita på den väg jag beskrev i exemplet?
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • storkvinnan9901

köpt en snygg cykelhjäm en röd, skäms inte

gjorde det när jag var lite använde aldrig hjälm

men nu när jag är äldre och så alltid hjälm.-.kanske inte till närköpet men till längre sträckor visst åker den alltid på

skäms inte över det, tänk om det händer en olycka. vem skrattar då?

• sextiotalist
    Stårscha skrev 2011-04-19 11:19:59 följande:
    Ja, absolut är det starka krafter redan vid 30 km/h - men vilken orsak skulle du ha att pallnita på den väg jag beskrev i exemplet?
    Det finns flera stycken, om du inte är totalisolerad från omgivningen vill säga. Men det hör knappast till normalfallen.
    De enda gångerna jag kan vara utan bälte är när jag fickparkerar
  • Stårscha
    sextiotalist skrev 2011-04-19 11:22:08 följande:
    Det finns flera stycken, om du inte är totalisolerad från omgivningen vill säga. Men det hör knappast till normalfallen.
    De enda gångerna jag kan vara utan bälte är när jag fickparkerar
    I mitt exempel så var man totalisolerad från omgivningen... Men det är ju en teoretisk fråga. Själv har jag svårt att låta bli bältet när jag backar ut ur garaget...
  • sextiotalist
    Stårscha skrev 2011-04-19 11:25:16 följande:
    I mitt exempel så var man totalisolerad från omgivningen... Men det är ju en teoretisk fråga. Själv har jag svårt att låta bli bältet när jag backar ut ur garaget...
    Problemet är ju med bältet vid sådana tillfällen att man blir begränsad, man har ett helt annat rörelsemönster när man backar ur garage och fickparkerar som inte stämmer överens med bilbältet.
    Där finns även ett minus med cykelhjälm, det finns situationer, kan inte komma på något såhär, där jag känt att cykelhjälmen begränsar absolut.
  • Stårscha

Vad gör ni förresten av cykelhjälmen när ni kommit fram till Ica? Låter ni den hänga kvar på cykeln, eller tar ni med den in?

• t0va
    Stårscha skrev 2011-04-19 11:31:16 följande:
    Vad gör ni förresten av cykelhjälmen när ni kommit fram till Ica? Låter ni den hänga kvar på cykeln, eller tar ni med den in?
    När jag bodde på landet så satt hjälmen kvar på cykeln, när jag bodde i karlstad så tog jag med den på ryggsäcken, eller kvar på huvudet. 
  • morochmer

Är du ett barn ts?

Barn under 15 måste använda hjälm eftersom det är lag på det I vår familj använder alla hjälm eftersom vi är värdefulla.

Stårscha: vi bor så att cyklarna ställs olåsta överallt och hjälmarna hänger på cykeln.

• stor grön drake
    Stårscha skrev 2011-04-19 08:57:05 följande:
    Men det förutsätter ju att du cyklar på vägar som är trafikerade av bilar. Om du bara är ute på cykelvägar med god sikt då? Bilar dyker faktiskt inte bara upp ur det blå!

Men ni som använder hjälm verkar ha hakat upp er på att andra låter bli att använda den för att det ser töntigt ut. Det stämmer säket för vissa, men långt ifrån alla!
    Därför att TS nämner töntighet i trådstarten kanske...
    Här går de flesta cykelvägar bara några meter från vägen, samma alla andra ställen jag sett. Tappar de kontrollen över bilen är de framme på cykelbanan på 2 röda...

och när jag slutat cykla sätter jag hjälmen i korgen, hänger den på styret eller låser fast den i låset.
Svar på tråden Cykelhjälm