• Anonym (nojig)

Cykelhjälm

Vad är eran åsikt om att använda cykelhjälm, vet man borde använda för huvudet finns ju ej att få i reserv men känner mej töntig använda cykelhjälm då jag cyklar med kompisar.
    Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Cykelhjälm
  • karbunkel
    Modesty Blaise skrev 2011-04-18 16:40:58 följande:
    Hur ofta har man egentligen hört talas om folk som blivit ihop genom att de cyklat förbi varandra eller mött varandra medan de varit cykelburna? Och ännu viktigare - när hörde man senast talas om någon som blivit nobbad med orden: "Mja, asså, jag gillar ju dig så va, men du vet ... du ÄR inte snygg i cykelhjälm. Tyvärr du är bara inte det. Vadå, den går att ta av? Men under tiden du har den pårej, menar jag va. Fattaru? Och sedan då när du tar av den och vi ska knulla, ja då tänker jag på att du hade den på dig tidigare och då dör ju hela grejen. Snoppen bara hänger där." 

Hahaha Glad
  • Stårscha

Såsom ickeanvändare av hjälm så måste jag påpeka att det inte alls är estetiken som hindrar mig. (I så fall skulle jag inte ha mössa heller!) För mig handlar det mer om frihet - att det inte ska vara så komplicerat att slänga sig upp på cykeln och trampa iväg till Ica. Att inte ha ÄNNU en otymplig grej som ska ha en plats i farstun, och som man kan slarva bort. Och så den där känslan av att faktiskt fortfarande vara berättigad frihet under ansvar.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Raskask
    Tinnys skrev 2011-04-18 16:44:36 följande:
    Jag känner mig inte ett dugg fånig i hjälm. Mina barn har hjälm, jag är deras förebild. Tycker det är mer fånigt att inte använda hjälm och riskera sitt liv. I stan ser jag ofta föräldrar i trafiken utan hjälm med små barn i barnstol utan hjälm, skitläskigt
    Olagligt också väl? Upp till 15 måste man ha cykelhjälm.

Här har alla idéer om fånighet och fåfänga flygit sin kos sedan länge. Hur förklara för en sexåring och en fyraåring att deras huvuden måste skyddas på den dagliga cykelturen a 2 km till dagis på cykelvägar i stadstrafik medans mammas huvud inte behöver det? Numera är jag så van vid cykelhjälmen att jag handlar med hjälmen på huvudet. Känns oklätt utan .

/cyklar ca 15 km per dag i Malmös excentriska trafik
  • sjd

Jag använde inte cykelhjälm trots att jag cyklade varje dag i stadstrafik till och från jobbet.
    Inte förrän jag, en dag för snart ganska så exakt två år sen när jag krockade med en annan cyklist på en cykelbana.

Jag var en decimeter från att slå huvudet i en busskur och bröt ett ben i handen, så jag var tvungen att opereras.
    När jag var på akuten med min hand fick jag fylla i ett frågeformulär om vad som hade hänt, och jag skämdes jättemycket när jag skulle kryssa i frågan om jag använt cykelhjälm eller ej. Det hade ju kunnat vara mycket värre än det var.

När jag sedan hade läkt tillräckligt, både fysiskt och psykiskt (jag blev rädd och visste inte om jag vågade sätta mig på en cykel något mer) insåg jag att jag har en liten pojke som faktiskt enligt lag måste ha cykelhjälm till han blir 15. Det är väldigt mycket lättare att motivera honom att använda om man själv också använder, därför köpte jag mig en cykelhjälm (Grå, glittrig, godkänd enligt alla sätt att se det) på Coop-forum.

Det går ju bra med skate-hjälmar också, om man inte tycker att cykelhjälmarna är snygga. Nu finns det ju också dessutom hjälmar som har överdrag som ser ut som hattar och en massa annat.

• Anonym

Nu cyklar jag kanske 2 ggr om året och normalt brukar jag l¨ta förnuftet styra, men till att använda hjälm har jag inte kommit.
    Dumt? Ja
    Fåfängt? Ja

Jag låter faktiskt hellre bli att cykla än att använda hjälm....

• Stårscha
    Raskask skrev 2011-04-18 16:50:05 följande:
    Olagligt också väl? Upp till 15 måste man ha cykelhjälm.

Här har alla idéer om fånighet och fåfänga flygit sin kos sedan länge. Hur förklara för en sexåring och en fyraåring att deras huvuden måste skyddas på den dagliga cykelturen a 2 km till dagis på cykelvägar i stadstrafik medans mammas huvud inte behöver det? Numera är jag så van vid cykelhjälmen att jag handlar med hjälmen på huvudet. Känns oklätt utan .

/cyklar ca 15 km per dag i Malmös excentriska trafik
    Det funkar eftersom alla deras kompisar har hjälm. Men det är klart att jag inte har några vettiga argument, eftersom jag tycker att lagen är sisådär.
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Anonym (har hjälm)

Jag har också cyklat i alla år och under tonåren utan hjälm då det inte var tufft. När jag som vuxen började cykla igen i Stockholms innerstad hade jag hjälm men undrade ibland varför - tänkte som flera andra att har jag aldrig ramlat förut varför ska jag göra det nu? Och de gånger jag som barn ramlat har det varit mer i sladd på grus och aldrig så jag slagit i huvudet.

Men så lånade jag en kompis cykel en gång och hann inte långt förrän jag skulle börja bromsa och fick under en millisekund panik över att bromsen inte tog så jag knep åt rejält. Tyvärr lite för hårt i frambromsen vilket resulterade i att jag dök över cykeln som stegrade sig på framdäcket. Jag fick knappt ett skrapsår på handen, det enda som tog emot smällen var min panna - dock iklädd en cykelhjälm så jag klarade mig med en hjärnskakning. Vågar inte ens tänka på vad som kunnat hända utan hjälm. Troligen hade jag haft tur om skallen "bara" spruckit.

Lite OT, men det störde mig rätt kraftigt när typ ALLA kläckte ur sig "man ska ha hjäm när man cyklar" när jag berättat att jag ramlat och fått hjärnskakning. Ja, jag är väldigt tacksam över att jag faktiskt också hade det.

Som förälder tycker jag också att man ska föregå med gott exempel.

• Dr Mupp
    mammma skrev 2011-04-18 16:27:13 följande:
    hups, inget vidare
    är detta länge sen?

hurudan hjälm har du? känner mej också ful i hjälm men försöker börja använda.
    senast idag då jag cyklade med en väninna småskrattade hon åt min hjälm
    Om hon skrattar åt hjälmen visar bara att hon inte har nått som är värt att skydda.

Här har alla hjälm och det gäller även i cykelkärran trots att den inte ens kan falla. Visst man är inte snygg i störtkrukan (framförallt inte om man som jag har så stort huvud att det krävs en extra stor hjälm) men tre gånger har en hjälm räddat livet på mig.

Jag tycker att alla som cyklar utan hjälm är töntiga. Seriöst alltså tror de att det är tufft att visa att de saknar hjärnceller.
  • mammma
    Dr Mupp skrev 2011-04-18 17:28:18 följande:
    Om hon skrattar åt hjälmen visar bara att hon inte har nått som är värt att skydda.

Här har alla hjälm och det gäller även i cykelkärran trots att den inte ens kan falla. Visst man är inte snygg i störtkrukan (framförallt inte om man som jag har så stort huvud att det krävs en extra stor hjälm) men tre gånger har en hjälm räddat livet på mig.

Jag tycker att alla som cyklar utan hjälm är töntiga. Seriöst alltså tror de att det är tufft att visa att de saknar hjärnceller.
    ok, jo jag vet att man borde alltid ha hjälmen och försöker börja med de. Så du har 3 hjälmar att tacka?
Svar på tråden Cykelhjälm