• Anonym (nojig)

Cykelhjälm

Vad är eran åsikt om att använda cykelhjälm, vet man borde använda för huvudet finns ju ej att få i reserv men känner mej töntig använda cykelhjälm då jag cyklar med kompisar.
    Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Cykelhjälm
  • stor grön drake

Har alltid cykelhjälm.

Vad spelaar det för roll om det ser töntigt ut?
    Jag är 27, i de flesta ungdomars ögon (vilket för övrigt är ungefär de enda som bryr sig om att tycka andra är töntiga...) är jag töntig vad jag än gör och hur jag än ser ut. Så hjälmen gör nog varken till eller från.

De som har något i huvudet värt att skydda gör det oxå.

Och argumentet att man inte cyklar så fort, inte faller så högt, ser sig för m.m. BULLSHIT!!! Det finns en halv miljon andra trafikanter runt omkring dig, och ca hälften av dem kör som om de fått kortet i kellogspaketet. Dem kan du inte kontrollera, och kör de på dig i 90km/h spelar det ingen roll att du kör sakta, faller kort bit och har sett dig för.

• Stårscha
    stor grön drake skrev 2011-04-19 08:54:04 följande:
    Har alltid cykelhjälm.

Vad spelaar det för roll om det ser töntigt ut?
    Jag är 27, i de flesta ungdomars ögon (vilket för övrigt är ungefär de enda som bryr sig om att tycka andra är töntiga...) är jag töntig vad jag än gör och hur jag än ser ut. Så hjälmen gör nog varken till eller från.

De som har något i huvudet värt att skydda gör det oxå.

Och argumentet att man inte cyklar så fort, inte faller så högt, ser sig för m.m. BULLSHIT!!! Det finns en halv miljon andra trafikanter runt omkring dig, och ca hälften av dem kör som om de fått kortet i kellogspaketet. Dem kan du inte kontrollera, och kör de på dig i 90km/h spelar det ingen roll att du kör sakta, faller kort bit och har sett dig för.
    Men det förutsätter ju att du cyklar på vägar som är trafikerade av bilar. Om du bara är ute på cykelvägar med god sikt då? Bilar dyker faktiskt inte bara upp ur det blå!

Men ni som använder hjälm verkar ha hakat upp er på att andra låter bli att använda den för att det ser töntigt ut. Det stämmer säket för vissa, men långt ifrån alla!
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Anonym (nojig)
    t0va skrev 2011-04-18 22:49:26 följande:
    Är ungefär samma här, det är ett undantag att någon har hjälm. Både på cykel och inlines... tänkte idag när jag var med sonen i parken att jag önskar att jag hade ett lager hjälmar att dela ut till dessa barn. Många på stödhjul kring 4-5 och småttisar på inlines som inte kan stanna... läskigt. 
    Så är de här också men de är väl så att de som låter sina barn cykla utan hjälm använder inte själva heller hjälm då de cyklar.

Grälade med syrran förra året då de var på besök och vi skulle ut och cykla. Hon lånade min cykel med barnsits och skulle ha tösen bakpå och skulle inte ta hjälmen som jag ville låna dem. Bråkade ett tag och till sist så la hon hjälm på barnet och jag såg direkt på barnets min 3 år att de inte brukade använda hjälm. Hon vägrade dock själv ha.
  • Neapea87

Eh... Hur gammal är du TS? I trådstarten verkar det som om du är typ 14 år eller så. I ditt sista inlägg verkar du dock lite mer vuxen.

Jag är av den åsikten att det är totalt idiotiskt att inte använda cykelhjälm och de som låter sina barn cykla utan hjälm borde skjutas (bildligt talat). Ändå har jag själv ingen hjälm. Antar att det är av vana och lathet. Jag tyckte inte heller att det var särskilt häftigt att ha hjälm när jag var yngre. Inte för att själva hjälmen var töntig eller så, utan för att den förstörde frisyren! Alltså använde jag inte hjälm i tonåren och nu när jag väl börjat cykla igen efter ett antal år så har jag ingen hjälm och inte vanan att använda det heller. Det är nog därför jag inte tänkt på att köpa någon. Min son har dock hjälm och jag skulle aldrig låta honom cykla utan den på huvudet.

Jag är ett pucko och en hycklare, jag vet. Så fort jag får lite mer pengar här så ska jag köpa mig en cykelhjälm.

I have enough friends
  • t0va
    Stårscha skrev 2011-04-19 08:57:05 följande:
    Men det förutsätter ju att du cyklar på vägar som är trafikerade av bilar. Om du bara är ute på cykelvägar med god sikt då? Bilar dyker faktiskt inte bara upp ur det blå!

Men ni som använder hjälm verkar ha hakat upp er på att andra låter bli att använda den för att det ser töntigt ut. Det stämmer säket för vissa, men långt ifrån alla!
    Jag blev påkörd av en mopedist på en cykelväg. Korkat argument att inget händer på cykelvägar med bra sikt. Ingen kör påverkad i trafiken heller så varför ska jag ha bilbälte på mig på en lugn väg. 

Varför använder folk inte hjälm, lata, dumma i huvudet eller vad är orsaken? Min svärfar använder inte bilbälte av dessa 2 orsaker inte för att det är töntigt, antar att han inte skulle använda hjälm av samma orsak om han nu skulle sätta sig på en cykel.  
  • t0va
    Stårscha skrev 2011-04-19 08:47:59 följande:
    Ni som är så upprörda över ickeanvändandet av hjälm - blir ni lika upprörda av gamla fiskegubbar som inte använder flytväst när de ska ut med ekan och meta också?
    Ja, är man smart så använder man flytväst på sjön. Bara för att man är gammal fiskegubbe så betyder inte det att man inte kan drunkna. Finns många som gjort det trots att de varit på sjön länge. Att slå i huvudet när båten går runt är lätt hänt och då spelar det ingen roll om man är expert på att simma, medvetslös simmar ingen. 

Jag tycker det är korkat att inte använda hjälm och flytväst, men framförallt är det idiotiskt att inte använda det på sina barn. Vad vuxna gör har jag svårt att påverka så länge det inte är någon i min närhet så jag lägger inte energi på att jaga folk men när de inte ger sina barn den möjligheten att klara sig bättre vid en olycka då är man inte smart. På samma sätt som jag blir förbannad över folk som inte sätter fast sina barn i bilen på ett rätt sätt. 
  • Stårscha

1. Bilen går fortare
    2. Bilbältet har den fördelen framför cykelhjälmen att det är fast monterat i bilen. Du behöver varken köpa, komma ihåg eller förvara bilbältet någonstans, eftersom det redan är på plats och är mycket enklare att använda.

Men i princip så är det rätt meningslöst att använda bilbälte när du kör 30 rakt fram på en platt väg ute på en öppen slätt och det inte kan komma några andra bilar.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • sextiotalist
    Stårscha skrev 2011-04-19 08:57:05 följande:

70% cykelolyckorna är singelolyckor som leder till personskador, endast 14% är vid kropp med bil

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/142171

Jag tror de som inte använder hjälm gör inte det pga bekvämlighet, men då utgår jag från mig själv. Har aldrig hört någon vuxen säga att det är töntigt eller fult med hjälm, utan att det är bökigt helt enkelt
  • t0va
    Stårscha skrev 2011-04-19 10:40:18 följande:
    1. Bilen går fortare
    2. Bilbältet har den fördelen framför cykelhjälmen att det är fast monterat i bilen. Du behöver varken köpa, komma ihåg eller förvara bilbältet någonstans, eftersom det redan är på plats och är mycket enklare att använda.

Men i princip så är det rätt meningslöst att använda bilbälte när du kör 30 rakt fram på en platt väg ute på en öppen slätt och det inte kan komma några andra bilar.
    nej, men det kanske kommer ett djur, man tappar koncentrationen för ett barn skriker, telefonen ringer osv. Sen att det är låg risk att något händer men när det är en så lätt sak att göra för att skydda sig jämfört med vad konsekvensen kan bli. 

Jag förvarar min hjälm på cykeln har funkat bra hittils, när jag pluggade så hängde jag fast den på ryggsäcken. Blir lite bökigare men så mycket annat skit man går och bär med sig så, men det är ju lättare att skita i än bältet.

Så har säkert samhällets attityder endel med det också om det vore på samma sätt med hjälm som bälte och alla som cyklar har en med sig så skulle det kanske också inte kännas lika bökigt att ta med hjälmen in när man handlar osv.  
  • sextiotalist
    Stårscha skrev 2011-04-19 10:40:18 följande:
    1. Bilen går fortare

Vill inte hålla med dig, när min då lilla snutt vägrade ha bilbälte på sig, så gjorde jag en test, körde inte ens 20 km i timmen och gjorde in lite kraftigare inbromsning och jag blev förvånad över vilka krafter som fanns. Efter det så åker inte jag utan bilbälte överhuvudtaget (och vi hade inga diskussioner om det heller)
    Så 30 km/h och kraftig inbromsning är tillräckligt för att man skall fara framåt och skada sig
Svar på tråden Cykelhjälm