• Anonym (nojig)

Cykelhjälm

Vad är eran åsikt om att använda cykelhjälm, vet man borde använda för huvudet finns ju ej att få i reserv men känner mej töntig använda cykelhjälm då jag cyklar med kompisar.
    Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Cykelhjälm
  • Anonym

Jag använder hjälm. Tycker att det ser rätt töntigt ut men hellre se lite töntig ut än att bli skadad.

När (det händer titt som tätt) någon tittar och skrattar brukar jag tänka "jag kan ta av den här, du kommer fortfarande se ut sådär".

Det är svårt att hitta en hjälm som passar med en kärringcykel. Vill inte ha en racer-hjälm till en sån cykel.

Stårscha skrev 2011-04-19 11:31:16 följande:
    Vad gör ni förresten av cykelhjälmen när ni kommit fram till Ica? Låter ni den hänga kvar på cykeln, eller tar ni med den in?
    Jag låser fast den på cykeln.
  • LilaRos

skämms otroligt om jag glömt hjälmen! Ser så urbotat korkat ut att cykla utan hjälm.
    95% av alla jag cyklar förbi har hjälm (göteborg) 

• morochmer
    LilaRos skrev 2011-04-19 11:40:05 följande:
    skämms otroligt om jag glömt hjälmen! Ser så urbotat korkat ut att cykla utan hjälm.
    95% av alla jag cyklar förbi har hjälm (göteborg) 
    Det har hänt att jag också glömt och det är lite genant.
  • Rakad Apa

Har blivit påkörd av bil och gjort rejäla vurpor när jag har cyklat utan hjälm och klarat mig fint. Hjälm är överskattat.

Formerly known as Rakad Apa
  • sextiotalist
    Rakad Apa skrev 2011-04-19 12:25:02 följande:

Har blivit påkörd av bil och gjort rejäla vurpor när jag har cyklat utan hjälm och klarat mig fint. Hjälm är överskattat.

Jo jag vet, jag vet två stycken som däremot klarade sitt liv pga hjälm, hjälmarna höll inte, men huvudet gör det.
    Men alla har inte samma tur som du har.
  • Raskask
    Stårscha skrev 2011-04-19 11:31:16 följande:
    Vad gör ni förresten av cykelhjälmen när ni kommit fram till Ica? Låter ni den hänga kvar på cykeln, eller tar ni med den in?
    Jag har kvar den på huvudet. Om det inte är mitt i sommaren och jättevarmt, då hänger jag den på cykelsitsen. Jag har blivit av med fyra cyklar de senaste åren men cykelhjälmarna har legat kvar. De verkar inte vara så stöldbegärliga .
  • Anonym (vårdare)

Efter att ha arbetat med människor med hjärnskador en del på grund av de inte använde hjälm vid just cykling skulle jag aldrig någonsin cykla utan hjälm en olycka händer så lätt..... Angående att det är skämmigt och töntigt så kanske det är värre att inte kunna prata sköta sin hygien

• Rakad Apa
    sextiotalist skrev 2011-04-19 12:28:41 följande:
    Jo jag vet, jag vet två stycken som däremot klarade sitt liv pga hjälm, hjälmarna höll inte, men huvudet gör det.
    Men alla har inte samma tur som du har.
    Jag har inte tur, jag är jävligt tjockskallig. I dubbel bemärkelse.
    Formerly known as Rakad Apa
  • sextiotalist
    Rakad Apa skrev 2011-04-19 16:31:09 följande:
    Jag har inte tur, jag är jävligt tjockskallig. I dubbel bemärkelse.
    Cool
  • Anonym (nojig)

vill inte skryta men känner mej stolt, använde idag igen då vi var och cyklade hjälm fast väninnan var med.

• Modesty Blaise
    Anonym (nojig) skrev 2011-04-19 18:40:07 följande:
    vill inte skryta men känner mej stolt, använde idag igen då vi var och cyklade hjälm fast väninnan var med.
    HEJA dig och ditt skyddade huvud! Modesty Blaise applåderar ditt goda omdöme (och visar det tydligen genom att skriva om sig själv i tredje person). 

• stor grön drake
    Rakad Apa skrev 2011-04-19 12:25:02 följande:

och jag vet en (min mammas jobbarkompis som jag dessutom känner personligen) som knappt blev nuddad av bil medans hon cyklade över övergångsstället (som man fick cykla på  och övrig trafik hade stannat, men denna bil kom och svängde och tyckte väll ha ha vilken tur jag slapp mellan....) och bara trillade ikull. Som tur var lät inte akuten henne fara hem (dock enbart pga att det inte var någon annan hemma) och höll henne över natten. Mitt i natten började hjärnan svälla, de måste akutoperera, hon låg en månad i koma, sedan 3 månader som grönsak (inte i koma, men i övrigt samma, kunde inte ens andas själv) och har än i denna dag en tydlig försämring på den islagna sidan, bla dövhhet och synnedsättning. De kan säga med 99% säkerhet att detta inte hade hänt om hon haft hjälm...
Svar på tråden Cykelhjälm