• Snultan

SL för dyrt!!!

Varför är det så sjukt dyrt att ta sig någonstans?

Jag åker inte kommunalt ofta, kanske dels för att det är så sjukt dyrt att jag inte vill lägga pengar på det. De resor som jag alltid är är att åka buss minst 1 gång i veckan till jobbet. Det kostar mig 30 kr per resa på sån smsbiljett. 120 kr i månaden alltså, bara på fyra resor.

Köper jag en remsa, som har 16 kuponger kan jag göra 8 resor på en månad, för 180 kr. Det är visserligen 60 kronor billigare, men tänk om jag behöver ta mig nånstans mer med buss just den månaden, bara fram och tillbaka från mitt hem (om man inte åker inom en timme) går det 4 kuponger. Så en remsa tar slut väldigt fort.

Värre blir det om man ska åka tåg. Jag skulle gärna vilja åka in till Sthlm lite oftare, men 8 kuponger fram och tillbaka, ja då kan jag åka två omgångar sen är den remsan slut (för 180 kr!!). Åker jag kontakt till sthlm så kostar det 120 kr fram och tillbaka. För dyrt!!

Månadskort kostar 690 kronor, 90-dagars kostar 210 kronor. Det är både dyrt och väldigt onödigt med tanke på att jag inte åker kommunalt så pass ofta att jag skulle tjäna in på det. Dom vill att man ska åka mer kommunalt, men varför är det så in i helvetes dyrt?

Hur gör ni andra som åker kommunalt då och då? Vad åker ni på och tycker ni priset är värt det? Det kanske låter som ett litet problem, men det är faktiskt något man funderar på jämt med tanke på hur ofta man faktiskt vill ta sig någonstans. Jag önskar det fanns ett kort man kunde ladda på med valfri summa och så fick man rabatt på varje resa man gjorde. Det skulle passa perfekt för de som inte åker så ofta men ändå vill ha valuta för pengarna...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 13:13
    oops 90-dagars kostar 2010 menade jag.

• Svar på tråden SL för dyrt!!!
  • Snultan
    Raskask skrev 2011-04-27 13:30:11 följande:
    Skånetrafiken har ett sånt rabattkort, man laddar valfri summa och sedan får man 10-20% rabatt. Inga tidsbegränsningar och hur smidigt som helst. Nu har skånetrafiken andra rätt avancerade problem iofs. Men varför inte slänga iväg ett mejl till någon ansvarig på SL där du föreslår att de tittar på hur skånetrafiken har organiserat biljettköpandet . Vem vet, de kanske lyssnar.
    Redan gjort. Och tydligen så planerar dom ett sånt system som kommer under året :) Skitbra!
  • Raskask

Så bra. Det finns i Göteborg också.

• SaramedM

Med ett sl kort kan du åka från Nynäshamn till Norra Skärdgården

Det är rätt många mil och dyrt är det inte

Det kostar att åka bil också, inte bara bensin utan försäkring,värdeminskning etc

• Snultan
    Raskask skrev 2011-04-27 13:32:34 följande:
    Så bra. Det finns i Göteborg också.
    Toppen!! Men där kommer jag behöva köpa månadskort / terminskort eller nåt sånt. Så jag får väl bita i det sura äpplet och slänga fram pengarna ^^
  • Annanym

De har någon slags rabatterat kort nu över sommaren, fyra månaders kort. Fundera på om det kan vara något för dig, och så åker du så mycket du bara orkar så att du får valuta för de där pengarna. Det kortet tar slut 31/8.

Nu är jag så gammal att jag kommer ihåg hur det var att ha 70-kort, kortet kostade 70 kr per månad, men på den tiden tjänade folk mycket mindre, några tusenlappar i månaden bara. Så när allt kommer omkring var det nog lika dyrt då som nu.

• Snultan
    SaramedM skrev 2011-04-27 13:32:54 följande:

Med ett sl kort kan du åka från Nynäshamn till Norra Skärdgården

Det är rätt många mil och dyrt är det inte

Det kostar att åka bil också, inte bara bensin utan försäkring,värdeminskning etc

Därför jag varken har körkort eller bil - det är för dyrt! Men det borde ändå vara billigare att åka kommunalt. JAG tycker det är dyrt, och jag vet att många som bor här håller med mig om det.
  • Snultan
    Annanym skrev 2011-04-27 13:33:53 följande:
    De har någon slags rabatterat kort nu över sommaren, fyra månaders kort. Fundera på om det kan vara något för dig, och så åker du så mycket du bara orkar så att du får valuta för de där pengarna. Det kortet tar slut 31/8.

Nu är jag så gammal att jag kommer ihåg hur det var att ha 70-kort, kortet kostade 70 kr per månad, men på den tiden tjänade folk mycket mindre, några tusenlappar i månaden bara. Så när allt kommer omkring var det nog lika dyrt då som nu.
    Tänk den tiden det kostade 16 kr att åka buss då? :) Eller när remsan hade 20 kuponger.. Det var tider det! :)

Jo, sommarkortet är bra.. Men det är ändå mycket pengar för en som inte tjänar så mycket. Sen kommer jag inte vara i sthlm hela sommaren så tror inte jag skulle hinna åka upp alla pengar tyvärr
  • Annanym
    Snultan skrev 2011-04-27 13:34:16 följande:
    Därför jag varken har körkort eller bil - det är för dyrt! Men det borde ändå vara billigare att åka kommunalt. JAG tycker det är dyrt, och jag vet att många som bor här håller med mig om det.
    Varför det? Nu behöver de inte investera i fler tåg/bussar pga att många avstår från att åka. Finns alltid 2 sätt att se på saken.
  • qwoxy

Men jisses. Är det dyrt att betala 30 kr per resa? I genomsnitt betalar du halva kostnaden; resten är subventionerat och betalas av skatt och reklamintäkter.

För 30 kr får du cirka två liter drivmedel. Med en riktigt bränslesnål personbil kommer du då fem mil men har inte betalat kostnad för inköp av bilen och övriga driftkostnader.

Om du arbetar en dag bör du ju få tillräckligt med pengar för ett månadskort som täcker resandet resten av månaden.

• Mornie Alantie

Vintertid har jag månadskort eftersom jag då åker dagligen. När det är barmark cyklar jag men det händer ju att man måste åka kommunalt ändå, och då kör jag på remsa. Visst, den tar slut fort men den är ändå billigare än sms-biljetter eller andra engångsbiljetter (finns de ens kvar?).

Jag tycker att framför allt vanliga enkelbiljetter är för dyra. 22.50 är ju det billigaste man kan komma undan, och det är samma om man så tar bussen två hållplatser eller om man åker från Hässelby till Farsta. Och vad får man för det? Försenade bussar och inställda tåg var och varannan dag. Pendeln här i Stockholm är ju rena skämtet.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden SL för dyrt!!!