• Snultan

SL för dyrt!!!

Varför är det så sjukt dyrt att ta sig någonstans?

Jag åker inte kommunalt ofta, kanske dels för att det är så sjukt dyrt att jag inte vill lägga pengar på det. De resor som jag alltid är är att åka buss minst 1 gång i veckan till jobbet. Det kostar mig 30 kr per resa på sån smsbiljett. 120 kr i månaden alltså, bara på fyra resor.

Köper jag en remsa, som har 16 kuponger kan jag göra 8 resor på en månad, för 180 kr. Det är visserligen 60 kronor billigare, men tänk om jag behöver ta mig nånstans mer med buss just den månaden, bara fram och tillbaka från mitt hem (om man inte åker inom en timme) går det 4 kuponger. Så en remsa tar slut väldigt fort.

Värre blir det om man ska åka tåg. Jag skulle gärna vilja åka in till Sthlm lite oftare, men 8 kuponger fram och tillbaka, ja då kan jag åka två omgångar sen är den remsan slut (för 180 kr!!). Åker jag kontakt till sthlm så kostar det 120 kr fram och tillbaka. För dyrt!!

Månadskort kostar 690 kronor, 90-dagars kostar 210 kronor. Det är både dyrt och väldigt onödigt med tanke på att jag inte åker kommunalt så pass ofta att jag skulle tjäna in på det. Dom vill att man ska åka mer kommunalt, men varför är det så in i helvetes dyrt?

Hur gör ni andra som åker kommunalt då och då? Vad åker ni på och tycker ni priset är värt det? Det kanske låter som ett litet problem, men det är faktiskt något man funderar på jämt med tanke på hur ofta man faktiskt vill ta sig någonstans. Jag önskar det fanns ett kort man kunde ladda på med valfri summa och så fick man rabatt på varje resa man gjorde. Det skulle passa perfekt för de som inte åker så ofta men ändå vill ha valuta för pengarna...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 13:13
    oops 90-dagars kostar 2010 menade jag.

• Svar på tråden SL för dyrt!!!
  • Argo
    Snultan skrev 2011-04-27 13:11:55 följande:
    Varför är det så sjukt dyrt att ta sig någonstans?

............................

Dom vill att man ska åka mer kommunalt, men varför är det så in i helvetes dyrt?
    Jag är säkert inte först att säga det, men ...

... dyrt?

Nä, inte direkt va? 690 kronor i månaden för att resa fritt mellan Norrtälje och Nynäshamn hur mycket du vill. Det är inte dyrt.

Motsvarande i andra län kostar minst ett par tusen i månaden.
  • Snultan
    Anghammarad skrev 2011-04-27 14:04:21 följande:
    690 kronor för helt fritt och obegränsat åkande på alla bussar, tunnelbanor, pendeltåg och en del båtar i 30 dagar är verkligen inte dyrt. Tvärtom.
    Verkar som att du, och flera, inte läst ordentligt vad jag skrivit. 690 kr ÄR dyrt om man inte åker regelbundet. Som sagt, hade jag utnyttjat kortet fullt ut och åkt ofta så hade det såklart varit billigt men som sagt så åker jag väldigt sällan kommunalt. Därför tycker jag att det är mycket att lägga ut på ett kort..
  • Dr Mupp

Stockholmare kanske skulle testa att bo nån annanstans så skulle de inse att 690 kr för buss, tunnelbana, pendeltåg och båt är jävligt billigt.

Här kostar månadskortet 625 kr och täcker endast stadstrafiken, så for du ska utanför stadskärnan så går priset upp med massor. Och normaltrafik är 1 buss var 20:e minut, vid lågtrafik betydligt sämre.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Anova

Själv tycker jag att förköpshäftet är smidigt om man åker sällan. Jag brukar alltid köpa ett sånt då jag är i Stockholm.. Man tar ju sig med tunnelbanan på två "pluppar", dvs. 22,5 kr. (En "plupp".180/16 =11,25).
    Tycker verkligen inte att det är dyrt även om man åker sällan.. Speciellt om man tänker på turtäthet osv.

Där jag bor kostar en enkel biljett 26 kr i stadstrafik (och närorter), man kan få ner priset genom att köpa kort men då dras rabetter om man åker mycket. Här går ofta bussarna en eller två gånger i timmen, och inte på söndagar och storhelger, och ska man åka buss efter kl. 22 så är det kört..

• Dr Mupp

En annan fördel med SL är ju att barnvagnsförare åker gratis på bussen.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • qwoxy
    Snultan skrev 2011-04-28 19:00:15 följande:
    Verkar som att du, och flera, inte läst ordentligt vad jag skrivit. 690 kr ÄR dyrt om man inte åker regelbundet. Som sagt, hade jag utnyttjat kortet fullt ut och åkt ofta så hade det såklart varit billigt men som sagt så åker jag väldigt sällan kommunalt. Därför tycker jag att det är mycket att lägga ut på ett kort..
    Du får ju sätta 690 kr i relation till alternativen. En nyare bil med helförsäkring har en försäkringskostnad på ungefär den nivån.

Det kostar ungefär lika mycket att åka taxi enkel väg mellan Stockholm C och Arlanda.

Jag tror faktiskt inte du skulle kunna åka moped motsvarande sträcka för under SLs priser heller även om du betalar för en enkel resa.
  • cey

SL är billigt. Dessutom är det ordentligt subventionerat så du betalar betydligt mindre än vad det egentligen kostar att resa.

Varför åker du kommunalt en gång i veckan till jobbet? Om inte kommunala färdmedel fanns hur skulle du då ta dig till jobbet dessa dagar? Vad hade detta kostat dig? Detta är jämförelsen du får göra, inte jämföra med "ifall det var billigare". 

Ett annat alternativ är ju att alla jobbresor blir kommunala. Då blir månadskortet prisvärt och ett billigt alternativ. 

• Livisu
    Anghammarad skrev 2011-04-27 14:04:21 följande:
    690 kronor för helt fritt och obegränsat åkande på alla bussar, tunnelbanor, pendeltåg och en del båtar i 30 dagar är verkligen inte dyrt. Tvärtom.
    Fast. Jag är väldigt säker på att de flesta som har åkkort använder det för att pendla till och från jobbet. De trängs på vägen dit och de trängs på vägen hem. På vintern är det även förseningar.
    Den som vill turista runt en månad i Stockholm är säkert bra mycket lyckligare över att betala 690:- för en sådan angenäm chans, inga andra.
  • Argo
    Snultan skrev 2011-04-27 13:42:26 följande:
    Beror ju helt på hur mycket man har i inkomst, om man tycker det är dyrt eller inte. Som sagt, jag tycker SL är för dyrt.
    690 kronor i månaden för SL är inte dyrt. Att du uppfattar det det som dyrt är en annan sak.

Men det har mindre med priset på kortet, och desto mer med din privatekonomi, att göra.
  • Bottis

SL är inte dyrt. Månadskort är kanon, du får åka hur mkt du vill och har tillgång till ett stort nätverk med mååånga avgångar.

SL är billiga.

Svar på tråden SL för dyrt!!!