• Snultan

SL för dyrt!!!

Varför är det så sjukt dyrt att ta sig någonstans?

Jag åker inte kommunalt ofta, kanske dels för att det är så sjukt dyrt att jag inte vill lägga pengar på det. De resor som jag alltid är är att åka buss minst 1 gång i veckan till jobbet. Det kostar mig 30 kr per resa på sån smsbiljett. 120 kr i månaden alltså, bara på fyra resor.

Köper jag en remsa, som har 16 kuponger kan jag göra 8 resor på en månad, för 180 kr. Det är visserligen 60 kronor billigare, men tänk om jag behöver ta mig nånstans mer med buss just den månaden, bara fram och tillbaka från mitt hem (om man inte åker inom en timme) går det 4 kuponger. Så en remsa tar slut väldigt fort.

Värre blir det om man ska åka tåg. Jag skulle gärna vilja åka in till Sthlm lite oftare, men 8 kuponger fram och tillbaka, ja då kan jag åka två omgångar sen är den remsan slut (för 180 kr!!). Åker jag kontakt till sthlm så kostar det 120 kr fram och tillbaka. För dyrt!!

Månadskort kostar 690 kronor, 90-dagars kostar 210 kronor. Det är både dyrt och väldigt onödigt med tanke på att jag inte åker kommunalt så pass ofta att jag skulle tjäna in på det. Dom vill att man ska åka mer kommunalt, men varför är det så in i helvetes dyrt?

Hur gör ni andra som åker kommunalt då och då? Vad åker ni på och tycker ni priset är värt det? Det kanske låter som ett litet problem, men det är faktiskt något man funderar på jämt med tanke på hur ofta man faktiskt vill ta sig någonstans. Jag önskar det fanns ett kort man kunde ladda på med valfri summa och så fick man rabatt på varje resa man gjorde. Det skulle passa perfekt för de som inte åker så ofta men ändå vill ha valuta för pengarna...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 13:13
    oops 90-dagars kostar 2010 menade jag.

• Svar på tråden SL för dyrt!!!
  • SaramedM
    Livisu skrev 2011-04-29 00:05:38 följande:
    Fast. Jag är väldigt säker på att de flesta som har åkkort använder det för att pendla till och från jobbet. De trängs på vägen dit och de trängs på vägen hem. På vintern är det även förseningar.
    Den som vill turista runt en månad i Stockholm är säkert bra mycket lyckligare över att betala 690:- för en sådan angenäm chans, inga andra.
    Fast förseningar, dåliga förbindelser och trängsel får alla andra i andra städer också dras med!

Att kunna ta sig till coh från jobbet för under 700 ÄR billigt, jämfört med alternativen
  • Snultan
    Anova skrev 2011-04-28 19:25:57 följande:

Själv tycker jag att förköpshäftet är smidigt om man åker sällan. Jag brukar alltid köpa ett sånt då jag är i Stockholm.. Man tar ju sig med tunnelbanan på två "pluppar", dvs. 22,5 kr. (En "plupp".180/16 =11,25).
    Tycker verkligen inte att det är dyrt även om man åker sällan.. Speciellt om man tänker på turtäthet osv.

Där jag bor kostar en enkel biljett 26 kr i stadstrafik (och närorter), man kan få ner priset genom att köpa kort men då dras rabetter om man åker mycket. Här går ofta bussarna en eller två gånger i timmen, och inte på söndagar och storhelger, och ska man åka buss efter kl. 22 så är det kört..

ja det är bra om man t ex bor i innerstan o kan komma fram o tillbaka på samma klipp. men jag bor i sigtuna här finns bara buss ska jag t mig nånstans och hem igen går det iaf minst 4 klipp. därför tar remsan slut snabbt även om man inte åker ofta
  • Anova
    Snultan skrev 2011-04-29 09:52:52 följande:
    ja det är bra om man t ex bor i innerstan o kan komma fram o tillbaka på samma klipp. men jag bor i sigtuna här finns bara buss ska jag t mig nånstans och hem igen går det iaf minst 4 klipp. därför tar remsan slut snabbt även om man inte åker ofta
    4 "klipp" blir ju  45 kr. (4 x 11,25) Jag vet inte hur många mil det är till Stockholm, det är 4 till Märsta, sen är det väl ytterligare en bit? Om vi nu säger att det är 5 mil då kostar en sådan resa 77 kr (4 mil kostar 68 kr) i mitt län (Västernorrland). Dessutom är turtätheten på en sådan resa kanske en eller två gånger per dygn (om ens det).

Säg inte att SL är dyrt.
  • qwoxy
    Snultan skrev 2011-04-29 09:52:52 följande:
    Du reser inom tre zoner; om du jämför med vad du får betala för alternativa transportsätt är det väl bara att gå eller cykla som blir billigare?
  • 201201232

Jag håller med om att priset för enstaka resor är åt skogen. Även när jag har månadskort blir det ofta att vi tar bilen istället för att åka kommunalt om vi t.ex. ska till Skansen eller liknande. Det är billigare att åka bil än att köpa två singelresor med SL (två zoner) och än värre är det om vi båda behöver köpa biljett. Priset på månadskortet är däremot helt ok, men just singelresorna behöver bli bättre. Om det verkligen kostar SL 180 kr att transportera en person i två zoner fram och tillbaka och resenären ska betala 90 kr undrar jag om lokaltrafik är prisvärt överhuvudtaget. Det kostar inte så mycket med bil, och reser man dessutom fem personer i bilen blir det än billigare per person...

• Livisu

Har ni sett vad köp med mobiltelefonen kostar då? DET är dyrt. Fast det inte kräver några större kostnader alls för företaget i jämförelse med vad det kostar att ha en bemannad gubbe som säljer en enstaka biljett i handen på dig.

• RocketQueen

Jag tycker varje vinter att det känns väldigt dyrt då det är förseningar, inställda tåg, man blir tvingad att pulsa genom snön medans man bara blir mer och mer irriterad. Speciellt de två senaste vintrarna. DÅ tycker jag att det är helt galet dyrt. Men det handlar mer om att jag inte vill betala för nåt som inte funkar. Jag har årskort nu. Det kostartyp  600 kr i månaden och dras från min lön innan jag ens fått den. Hur smidigt som helst.
    Men jag håller med om att nåt slags kort som kan kunde ladda på, typ som kontantkorten till mobiler, hade vart en bra idé.

• Miss Lau

SL är ju inte dyrt, tvärtom får man otroligt mycket för pengarna! Jämför med bil, taxi eller buss i andra län.

• cey

Tunnelbanan kostar 5,16 kronor per personkilometer
    Pendeltåg kostar 10,08 kronor per personkilometer
    Stadsbuss inklusive (busstrafikens andel av) gatukostnader kostar 13:71 kronor per personkilometer
    Lokaltåg/Spårväg kostar 16,61 kronor per personkilometer

(källa: http://www.chamber.se/?id=1421&newsid=34573 )

Eftersom TS måste betala 4 kuponger för att komma in till Stockholm, så innebär det att hon bor i zon C. Eftersom hon dessutom har tågförbindelser till Stockholm så bor hon i närmaste fall i Kungsängen. Förutsatt att TS inte behöver åka buss till tågstationen gör hon en resa på ca 2,6 mil enkel resa, 5,2 mil totalt.

Detta gör att TS resa i drift och kapitalkostander kostar 524 kronor. TS betalar i värsta fall ett kontantpris på 120 kronor.

Självklart att är denna jämförelse inte helt korrekt eftersom TS utöver detta även finansierar kollektivtrafiken via skattesedeln, men det ger även en vink om vad vi betalar för en resa i förhållande till vad den egentligen kostar.

• 201201232
    Miss Lau skrev 2011-04-29 14:01:24 följande:
    SL är ju inte dyrt, tvärtom får man otroligt mycket för pengarna! Jämför med bil, taxi eller buss i andra län.
    På enstaka resor är SL mycket dyrare än bil, speciellt om man är två eller fler som åker. Lite beroende på hur man bor i zonlotteriet förstås...
  • Lavish

Ja det är ju just när man behöver använda SL relativt ofta som du, en gång i veckan, men inte så ofta att det lönar sig att köpa ett busskort, som det blir dyrt.

690 kr är inte så dyrt om man pendlar varje dag till jobbet med SL. 30-40 kr är ett rätt schysst pris för en resa någon enstaka gång med buss eller tåg. Men i just ditt fall, blir det dyrt, ja. Kanske kunde finnas något ytterligare alternativ som täckte in din grupp? Ett kort som man laddar med lösa resor men mycket fler än en remsa (större rabatt)?

• Snultan
    Lavish skrev 2011-04-29 19:43:32 följande:
    Ja det är ju just när man behöver använda SL relativt ofta som du, en gång i veckan, men inte så ofta att det lönar sig att köpa ett busskort, som det blir dyrt.

690 kr är inte så dyrt om man pendlar varje dag till jobbet med SL. 30-40 kr är ett rätt schysst pris för en resa någon enstaka gång med buss eller tåg. Men i just ditt fall, blir det dyrt, ja. Kanske kunde finnas något ytterligare alternativ som täckte in din grupp? Ett kort som man laddar med lösa resor men mycket fler än en remsa (större rabatt)?
    jo exakt, tror inte jag är den enda som skulle tycka det var bra. men tydligen så ska dom ju fixa det de här året, vilket ju är bra :)
  • qwoxy
    Livisu skrev 2011-04-29 13:25:23 följande:
    Har ni sett vad köp med mobiltelefonen kostar då? DET är dyrt. Fast det inte kräver några större kostnader alls för företaget i jämförelse med vad det kostar att ha en bemannad gubbe som säljer en enstaka biljett i handen på dig.
    Det är ju samma pris för en sms-biljett som att köpa en kontanbiljett i en spärr. Om du nu inte får betala någon krona för själva sms:et också.
  • cey
    qwoxy skrev 2011-05-02 07:35:01 följande:
    Det är ju samma pris för en sms-biljett som att köpa en kontanbiljett i en spärr. Om du nu inte får betala någon krona för själva sms:et också.
    Nej det är det inte. Att resa i 1 zon med en biljett köpt i automat eller med sms kostar 30 kronor. Att resa i 1 zon med en biljett köpt i en spärr eller av en konduktör kostar 40 kronor.
  • qwoxy
    cey skrev 2011-05-02 11:47:38 följande:
    Nej det är det inte. Att resa i 1 zon med en biljett köpt i automat eller med sms kostar 30 kronor. Att resa i 1 zon med en biljett köpt i en spärr eller av en konduktör kostar 40 kronor.
    Då är det till och med billigare att köpa med mobilen än att betala kontant i spärren.
Svar på tråden SL för dyrt!!!