Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Snultan

SL för dyrt!!!

Varför är det så sjukt dyrt att ta sig någonstans?

Jag åker inte kommunalt ofta, kanske dels för att det är så sjukt dyrt att jag inte vill lägga pengar på det. De resor som jag alltid är är att åka buss minst 1 gång i veckan till jobbet. Det kostar mig 30 kr per resa på sån smsbiljett. 120 kr i månaden alltså, bara på fyra resor.

Köper jag en remsa, som har 16 kuponger kan jag göra 8 resor på en månad, för 180 kr. Det är visserligen 60 kronor billigare, men tänk om jag behöver ta mig nånstans mer med buss just den månaden, bara fram och tillbaka från mitt hem (om man inte åker inom en timme) går det 4 kuponger. Så en remsa tar slut väldigt fort.

Värre blir det om man ska åka tåg. Jag skulle gärna vilja åka in till Sthlm lite oftare, men 8 kuponger fram och tillbaka, ja då kan jag åka två omgångar sen är den remsan slut (för 180 kr!!). Åker jag kontakt till sthlm så kostar det 120 kr fram och tillbaka. För dyrt!!

Månadskort kostar 690 kronor, 90-dagars kostar 210 kronor. Det är både dyrt och väldigt onödigt med tanke på att jag inte åker kommunalt så pass ofta att jag skulle tjäna in på det. Dom vill att man ska åka mer kommunalt, men varför är det så in i helvetes dyrt?

Hur gör ni andra som åker kommunalt då och då? Vad åker ni på och tycker ni priset är värt det? Det kanske låter som ett litet problem, men det är faktiskt något man funderar på jämt med tanke på hur ofta man faktiskt vill ta sig någonstans. Jag önskar det fanns ett kort man kunde ladda på med valfri summa och så fick man rabatt på varje resa man gjorde. Det skulle passa perfekt för de som inte åker så ofta men ändå vill ha valuta för pengarna...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 13:13
    oops 90-dagars kostar 2010 menade jag.

• Svar på tråden SL för dyrt!!!
  • SaramedM
    Snultan skrev 2011-04-27 13:28:54 följande:
    För oss sthlmare så är det skitdyrt med tanke på att det kostat så mycket mindre tidigare. Och jag är medveten om att det kanske är billigare i resten av landet, men vad spelar det för roll förr oss?
    Cykla är en bra idé men lite jobbigt att ta sig 5 mil på cykel kanske.. Dessutom lägger jag inte pengar på onödiga saker :)
    På många ställen är dety dyrare än i Stockholm
  • Annanym

Det var likadant med remsorna förr, jag kommer ihåg hur min mamma gnetade med remsorna redan 1975, fyra resor sedan var man redan uppe i summan för ett månadskort. Redan på den tiden.

• Cornellia
    Snultan skrev 2011-04-27 13:30:18 följande:
    Hade jag haft ett heltidsjobb och tjänat bra och behövt åka buss varje dag så hade nog inte 690 kr varit så farligt. Men med tanke på att jag inte har det, och inte åker buss varje dag så är 690 kr dyrt. Man vill ju resa oftare men gör det inte pga priset. Borde finnas något för de som inte åker så ofta också. Det jag menar
    Kanske det. Jag tycker iaf inte att det är dyrt, och då är vi ändå studenter (min man gör ex-jobb). Att betala 700 kronor i månaden för transport är ett riktigt lågt pris.
    BF 1/9 2011
  • iaseia

Tycker också det är dyrt, här finns det dock ett värdekort man kan ladda med typ 200 som minst tror jag >(där 100 är pant) så man åker egentligen för 100 bara.

det kan man åka på när som helst och får då rabbat, men när bil gickk sönder och var tvungen att ta bussen två mil kostade det mig 70kronor kontant, tyckr de är på tok för dyrt.
    för 70 kronor åker jag i alla fall 7 mil.

• Snultan
    Annanym skrev 2011-04-27 13:36:47 följande:
    Varför det? Nu behöver de inte investera i fler tåg/bussar pga att många avstår från att åka. Finns alltid 2 sätt att se på saken.
    Jag vill inte ha körkort eller bil.. Men de vill ju att fler ska åka kommunalt, plus att fler borde det med tanke på miljön. Och då ska dom ju ha attraktiva priser också.
  • Snultan
    qwoxy skrev 2011-04-27 13:36:54 följande:
    Men jisses. Är det dyrt att betala 30 kr per resa? I genomsnitt betalar du halva kostnaden; resten är subventionerat och betalas av skatt och reklamintäkter.

För 30 kr får du cirka två liter drivmedel. Med en riktigt bränslesnål personbil kommer du då fem mil men har inte betalat kostnad för inköp av bilen och övriga driftkostnader.

Om du arbetar en dag bör du ju få tillräckligt med pengar för ett månadskort som täcker resandet resten av månaden.
    Jag tjänar 940 kr på det arbetet i månaden, så skulle jag köpa ett busskort skulle det ju inte vara mycket kvar eller hur?
  • Snultan

Beror ju helt på hur mycket man har i inkomst, om man tycker det är dyrt eller inte. Som sagt, jag tycker SL är för dyrt. Och som jag sa tidigare, hade jag haft en heltidsinkomst så hade det inte varit dyrt för mig. Det beror ju på hur mycket pengar man får ut i månaden. Men lägger jag 690 kr så har jag inte mycket kvar att leva på, och då kanske jag ändå inte åker upp alla dom pengarna.. Och kontantresor kostar det med..

• SaramedM
    Snultan skrev 2011-04-27 13:38:45 följande:
    Jag vill inte ha körkort eller bil.. Men de vill ju att fler ska åka kommunalt, plus att fler borde det med tanke på miljön. Och då ska dom ju ha attraktiva priser också.
    Jämför med vad det kostar i Göteborg, Dalarna etc så ser du att SL ligger lågt i pris!
  • Mornie Alantie
    qwoxy skrev 2011-04-27 13:36:54 följande:
    Men jisses. Är det dyrt att betala 30 kr per resa? I genomsnitt betalar du halva kostnaden; resten är subventionerat och betalas av skatt och reklamintäkter.

För 30 kr får du cirka två liter drivmedel. Med en riktigt bränslesnål personbil kommer du då fem mil men har inte betalat kostnad för inköp av bilen och övriga driftkostnader.

Om du arbetar en dag bör du ju få tillräckligt med pengar för ett månadskort som täcker resandet resten av månaden.
    Jämför man med många andra europeiska städer är 30 spänn för en enkelresa svindyrt. Dessutom är det svårt att få tag på de där biljetterna, långt ifrån alla hållplatser har en automat och alla (speciellt inte turister) har inte mobiltelefon.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • BuoBä
    Snultan skrev 2011-04-27 13:42:26 följande:
    Beror ju helt på hur mycket man har i inkomst, om man tycker det är dyrt eller inte. Som sagt, jag tycker SL är för dyrt. Och som jag sa tidigare, hade jag haft en heltidsinkomst så hade det inte varit dyrt för mig. Det beror ju på hur mycket pengar man får ut i månaden. Men lägger jag 690 kr så har jag inte mycket kvar att leva på, och då kanske jag ändå inte åker upp alla dom pengarna.. Och kontantresor kostar det med..
    OK, men med så låg inkomst är du ett undantag och SL kan nog tyvärr inte anpassa sin prissättning till dig. För de flesta är 690 kr i månaden helt överkomligt, rent av billigt.
Svar på tråden SL för dyrt!!!