• Snultan

SL för dyrt!!!

Varför är det så sjukt dyrt att ta sig någonstans?

Jag åker inte kommunalt ofta, kanske dels för att det är så sjukt dyrt att jag inte vill lägga pengar på det. De resor som jag alltid är är att åka buss minst 1 gång i veckan till jobbet. Det kostar mig 30 kr per resa på sån smsbiljett. 120 kr i månaden alltså, bara på fyra resor.

Köper jag en remsa, som har 16 kuponger kan jag göra 8 resor på en månad, för 180 kr. Det är visserligen 60 kronor billigare, men tänk om jag behöver ta mig nånstans mer med buss just den månaden, bara fram och tillbaka från mitt hem (om man inte åker inom en timme) går det 4 kuponger. Så en remsa tar slut väldigt fort.

Värre blir det om man ska åka tåg. Jag skulle gärna vilja åka in till Sthlm lite oftare, men 8 kuponger fram och tillbaka, ja då kan jag åka två omgångar sen är den remsan slut (för 180 kr!!). Åker jag kontakt till sthlm så kostar det 120 kr fram och tillbaka. För dyrt!!

Månadskort kostar 690 kronor, 90-dagars kostar 210 kronor. Det är både dyrt och väldigt onödigt med tanke på att jag inte åker kommunalt så pass ofta att jag skulle tjäna in på det. Dom vill att man ska åka mer kommunalt, men varför är det så in i helvetes dyrt?

Hur gör ni andra som åker kommunalt då och då? Vad åker ni på och tycker ni priset är värt det? Det kanske låter som ett litet problem, men det är faktiskt något man funderar på jämt med tanke på hur ofta man faktiskt vill ta sig någonstans. Jag önskar det fanns ett kort man kunde ladda på med valfri summa och så fick man rabatt på varje resa man gjorde. Det skulle passa perfekt för de som inte åker så ofta men ändå vill ha valuta för pengarna...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 13:13
    oops 90-dagars kostar 2010 menade jag.

• Svar på tråden SL för dyrt!!!
  • Annaloo

Jag är uppvuxen i Uppsala och tycker det är superbilligt i Stockholm. 690kr per månad låter dig åka hur mycket som helst i HELA storstockholmsområdet (kan det vara 10 mils diameter?) inklusive ett stort antal innerstadsfärjor! Dessutom så är "lågtrafik" i Stockholmsområdet en buss/tåg var 20:e eller 30:e minut.

I Uppsala kostar månadskortet förmodligen mer (längesen jag åkte kommunalt där nu), gäller bara fram till midnatt (sen blir det extra för nattrafiken), det längsta man kan åka är ett par mil, OCH lågtrafik betyder en buss per timme.

• Snultan
    BuoBä skrev 2011-04-27 13:44:12 följande:
    OK, men med så låg inkomst är du ett undantag och SL kan nog tyvärr inte anpassa sin prissättning till dig. För de flesta är 690 kr i månaden helt överkomligt, rent av billigt.
    För de som har heltiddinkomst ja. Skulle inte tro att de som går på a-kassa, studiebidrag, socialbidrag etc tycker att det är så billigt.. det är iallafall vad jag hört från folk som jag känner.. ensamstående också..
  • Snultan
    Annaloo skrev 2011-04-27 13:45:18 följande:
    Jag är uppvuxen i Uppsala och tycker det är superbilligt i Stockholm. 690kr per månad låter dig åka hur mycket som helst i HELA storstockholmsområdet (kan det vara 10 mils diameter?) inklusive ett stort antal innerstadsfärjor! Dessutom så är "lågtrafik" i Stockholmsområdet en buss/tåg var 20:e eller 30:e minut.

I Uppsala kostar månadskortet förmodligen mer (längesen jag åkte kommunalt där nu), gäller bara fram till midnatt (sen blir det extra för nattrafiken), det längsta man kan åka är ett par mil, OCH lågtrafik betyder en buss per timme.
    Men som jag nämnt så åker jag inte buss så ofta att jag skulle tjäna in dom pengarna!
  • Snultan

Nu skall jag promenera de 7 km till jobbet så slipper jag betala 30 kr för en bussresa på 5 minuter. Ha en bra dag!

• Mornie Alantie

Jag och garanterat många med mig utnyttjar sällan eller aldrig möjligheten att åka de där 10 milen. Jag åker oftast buss 10 minuter till och från jobbet, inget annat. Jag tycker att det vore vettigt att ha ett billigare alternativ för dem som inte åker långt. Dessutom vore det bra med ett alternativ för dem som åker oregelbundet. Det skulle ju dock komma till hösten enligt TS, vilket är jättebra tycker jag.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • qwoxy
    Mornie Alantie skrev 2011-04-27 13:54:43 följande:
    Jag och garanterat många med mig utnyttjar sällan eller aldrig möjligheten att åka de där 10 milen. Jag åker oftast buss 10 minuter till och från jobbet, inget annat. Jag tycker att det vore vettigt att ha ett billigare alternativ för dem som inte åker långt. Dessutom vore det bra med ett alternativ för dem som åker oregelbundet. Det skulle ju dock komma till hösten enligt TS, vilket är jättebra tycker jag.
    Det som ska komma till hösten är en digitaliserad variant av remsan.

Det finns dessutom områden (på försök?) där du kan köpa begränsade månadskort. Du kan köpa månadskort som bara gäller inom Södertälje som är billigare.
  • Anghammarad

690 kronor för helt fritt och obegränsat åkande på alla bussar, tunnelbanor, pendeltåg och en del båtar i 30 dagar är verkligen inte dyrt. Tvärtom.

• Mollzor

SL är awesome. 
    Med tanke på utbudet är det ett awesome pris. Om man jämför med andra städer i Europa tex Amsterdam, så är det där att man måste ha olika biljetter för olika färdmedel, medan här kan man byta fritt.

Jag är student och betalar 490kr i månaden. Men jag skulle gärna betala 700kr också om det behövdes, så länge jag skulle åka någonstans oftare än 1gg i veckan. 

• Lindreas

Det är ännu mer faktiskt. Från Singö i norr till Globen i Stockholm är det 13 mil, och det åker man på det vanliga busskortet. Sen kan man ta sig till Nynäshamn, 6 mil. För 690 kronor per månad så kan man åka 19 mil x 2 varje dag om man vill, vilket jag inte tycker är dyrt alls.

Men allting är ju relativt, för mig kostar ett busskort bara aningens mer per månad än vad bara försäkringen på bilen gör...
  • Pumpkin

Vad gäller enkelbiljettspriset så var det toppen när det kostade 20kr per resa vart man än skulle inom SLs nät. Det var ju inte alltför många år sedan faktiskt, synd att de tog bort det.

Vad gäller månadskortet så är det sjukt billigt med tanke på vad man får. Här kostar ett månadskort 630kr, och då gäller det en fast sträcka på ungefär 15km (dvs man kan bara åka A-B och B-A, inte B-C trots att avståndet är lika långt). 

Svar på tråden SL för dyrt!!!