SL för dyrt!!!
Varför är det så sjukt dyrt att ta sig någonstans?
Jag åker inte kommunalt ofta, kanske dels för att det är så sjukt dyrt att jag inte vill lägga pengar på det. De resor som jag alltid är är att åka buss minst 1 gång i veckan till jobbet. Det kostar mig 30 kr per resa på sån smsbiljett. 120 kr i månaden alltså, bara på fyra resor.
Köper jag en remsa, som har 16 kuponger kan jag göra 8 resor på en månad, för 180 kr. Det är visserligen 60 kronor billigare, men tänk om jag behöver ta mig nånstans mer med buss just den månaden, bara fram och tillbaka från mitt hem (om man inte åker inom en timme) går det 4 kuponger. Så en remsa tar slut väldigt fort.
Värre blir det om man ska åka tåg. Jag skulle gärna vilja åka in till Sthlm lite oftare, men 8 kuponger fram och tillbaka, ja då kan jag åka två omgångar sen är den remsan slut (för 180 kr!!). Åker jag kontakt till sthlm så kostar det 120 kr fram och tillbaka. För dyrt!!
Månadskort kostar 690 kronor, 90-dagars kostar 210 kronor. Det är både dyrt och väldigt onödigt med tanke på att jag inte åker kommunalt så pass ofta att jag skulle tjäna in på det. Dom vill att man ska åka mer kommunalt, men varför är det så in i helvetes dyrt?
Hur gör ni andra som åker kommunalt då och då? Vad åker ni på och tycker ni priset är värt det? Det kanske låter som ett litet problem, men det är faktiskt något man funderar på jämt med tanke på hur ofta man faktiskt vill ta sig någonstans. Jag önskar det fanns ett kort man kunde ladda på med valfri summa och så fick man rabatt på varje resa man gjorde. Det skulle passa perfekt för de som inte åker så ofta men ändå vill ha valuta för pengarna...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 13:13
oops 90-dagars kostar 2010 menade jag.