Inlägg från: bebismys2011 |Visa alla inlägg
  • bebismys2011

Januaribebis 2012

Samma här, vår lilla prinsessa slutar nästan alltid sparka då pappa ska känna. Enl dem kompisar jag pratat med är detta vanligt, vet dock inte teorin bakom :)

• bebismys2011

91 dagar kvar, å som vi längtar!

• bebismys2011

Hej!

Har en fundering, v. 36+1 idag, hur ofta går ni hos BM för kontroll. Det är nämligen så att min BM ska vara ledig och har inte tid hos henne föränn om 4:a veckor. Å då samma vecka som BF. Känns ju otroligt långt bort. Har för mig att jag läst att man ska gå på kontroll ca varje vecka i slutet. Har sedan v. 25 typ gått varannan vecka.  

• bebismys2011

Börjar blir lite less, vissa dagar (typ 3 dagar i veckan kanske) är jag så oerhört trött. Kliver upp, vaknar aldrig till liv riktigt. Lägger mig på soffan där jag sover å sover å sover.. Finns som inget stopp. Blir aldrig pigg heller. Känns som man har narkolepsi. Är detta verkligen normalt?!?!?!!? Jag blir tokig. Känns ju inte så bra att ligga/sitta hela tiden heller. Å mat, går knappt att tänka på i denna sjuklighet av trötthet. 

• bebismys2011

Det är det som är så lustigt, har iofs inte kollat järnvärdet men hade ibörjan av graviditeten 110 i HB, har nu 140 i HB så det förklarar ju inte  tröttheten :)

• bebismys2011

Man ska väl inte ha sex om vattnet gått?! Man ska ju inte ens bada då pga risken för infektion.

• bebismys2011

Hur kommer det sig att så många av er gjort TUL? Är det rutin i vissa landsting? Jag gjorde ett UL igår på förlossningen (inte ett TUL), ser dom ungefärligt där om bebisen är normal storlek utan att mäta? Det borde dom ju göra?! =) 

Jag längtar så otroligt tills våran princessa kommer, hon får gärna komma nu! =D 

• bebismys2011
    ccecy skrev 2011-12-27 19:55:01 följande:
    här har dom ett rutin ultraljud i runt v 32 också, och då upptäcke dom att bebis ligger under normalviktkurvan, därför har ja varit på flera tul

Hur märkte dom att bebisen låg under normalviktkurvan? Mätade dom eller såg dom det bara?
  • bebismys2011
    Jämthund skrev 2011-12-27 23:40:18 följande:
    Missable - Mitt socker har inte överstigit 5 en ynka gång hos bm men så gjorde jag den där glukosbelastningen och så var det uppe på 13. Kanske bara berott på att jag skött min frukost bra bm inte märkt något. Jag hade ketoner i urinen vilket betyder att jag har läckt socker ett tag. Alltså haft diabetes en tid. Sen tar man i samband med detta ett blodprov som heter? Ja, jag vet i tusan acb någonting fast bokstäverna i någon annan ordning. Iaf, det ger en tillbakablick på hur blodsockret legat under en längre tid. Fråga din bm om du oxå kan få göra en glukosbelastning. Inte för att det är mycket till nu men man ger ju inte barnet den här extra energin som den egentligen inte behöver.

Provet heter HbA1C
  • bebismys2011
    syntetica skrev 2011-12-28 15:19:17 följande:
    Ojoj tjejer! På måndag ska jag bli mamma och få träffa min prins!!
    Läkaren ville sätta igång mig då så jag behövde inte ens fråga.. :D

Åh, lycka till! Skönt att veta när det är dags :) vilken vecka är du i då? varför vill dom sätta igång dig?
  • bebismys2011
    Noras skrev 2011-12-29 06:05:17 följande:
    Natten från helvetet (igen) är nyss avklarad. Tittade på klockan sista gången halv 5, då hade jag inte sovit överhuvudtaget ännu på grund av mina smärtor. Lyckades äntligen slumra till, men uppstigning halv 6. Är nu så totalt trött och slut så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har dessutom ont i halsen och svårigheter med att andas. Satt hela kvällen igår med hjärtklappning och andnöd. Kändes som om jag inte fick tillräckligt med luft, fick dra djupa andetag genom munnen emellanåt för att "överleva". Åtminstone kändes det så. Nu tar det jätteont baktilll på ryggen, där lungorna sitter, då jag andas. Början till lunginflammation eller bara vanlig influenssa? Ska till läkaren idag för en vanlig graviditetskoll, ska då ta upp hjärtklappningen och lungorna med henne tänkte jag.
    Usch å tvi! Jag börjar vara så psykiskt slut på grund av det här så det känns som jag ska krascha när som helst. Orkar inte längre...

Låter fruktansvärt! Sök akut om det förvärras innan du ska till läkaren. Risk för propp i lungan vilket orsakar smärta och andnöd och i allvarliga fall hjärtpåverkan! :( Hoppas det inte är det du drabbats av! Krya på dig!
  • bebismys2011

Tjena Hej!
     6 dagar kvar till BF, å jag längtar så otroligt oerhört mkt. Varit på förlossningen i helgen med ömmande smärta högt upp i magen, ingen vet vad det beror på, med ett bifynd var högt blodtryck 170/110. Ska på koll hos BM idag, om fortsatt förhögt ska SMV kontakas för vidare åtgärder, vad nu detta innebär?? 

Tänkt mkt på hur värkar "ska" kännas, någon som fått missfall tidigare? Är det samma typ av "värkar" ?     

• bebismys2011
    Hitnrun skrev 2012-01-10 14:13:26 följande:
    Idag har jag varit till BM på kontroll igen, mitt blodtryck var fortfarande alldeles för högt 145/110. Hon tänkte skicka mig vidare för igångsättning direkt först men ångrade sig sen och sa att vi skulle ge bebis ett par dagar till att komma av sig själv förutsatt att jag inte började må sämre. Ska in på kontroll igen på fredag om inget hänt innan dess och om trycket är lika högt då så blir jag troligtvis igångsatt. På något sätt känns det iallafall skönt att nånting är planerat även om det såklart inte är bra att ha för högt tryck, men det är inget jag känner av så jättemycket. Fick order om att VILA så mycket som möjligt och absolut inte anstränga mig. Allt såg bra ut med bebis iallafall. HjLj 147 och lååååångt nersjunket huvud.

har du protein i urinen också?
  • bebismys2011
    Hitnrun skrev 2012-01-10 18:57:46 följande:
    Usch, vad läskigt! jag ska verlikgen bara ta det lugnt nu de här sista dagarna och hoppas på att bebis bestämmer sig för att komma ut av sig själv. Inge kul datum att bli igångsatt på på fredag heller "fredag den trettonde".  Tycker att det hade varit skönt att få åka in direkt idag men nu får vi vänta och se.
    bebismys2011 skrev 2012-01-10 14:24:02 följande:
    har du protein i urinen också?
    Nej, allt utom blodtrycket såg bra ut, var nog därför jag inte fick åka in till förlossningen idag.
    Okej, jag hade nämligen också förhöjt blodtryck, 165/110, tog upprepade blodtryck under 3 dagar, sjönk till 140/90 som lägst men för det mesta låg blodtrycket kring 150/100. Inga protein i urinen varpå diagnosen blev graviditets hypertoni. Är då inte tal om någon igångsätning i dagsläget.
  • bebismys2011
    partouze skrev 2012-01-11 12:43:28 följande:
    När ska man ringa in? Har 5-7 minuter i mellan dom! Är ju första och vill inte ringa in för tidigt ^^

Spännande, lycka till! Blir väldigt avis ;)
  • bebismys2011
    Pusselbiten86 skrev 2012-01-15 16:31:52 följande:
    Jag var inne på Fl igår på en koll.

Och nu när jag kollar papperna så stor det på urinanalysen.

LEU ?   +3

De är väl äggvita eller? 

Nej, det är leukocyter, vita blodkroppar. Normalt att man har i urinen under graviditeten. Protein är äggvita.
  • bebismys2011

Hej
     BF + 8 idag, börjar känna lite värkar, men vågar knappt tro/hoppas/känna efter, klockar mellan 3-5 min, genomsnitt 1 min långa/korta. Kände väl första vid 09-tiden. När ska man ringa förlossningen?  Hur långa ska värkarna vara? Känns som dom börjar vara mer smärtsamma nu.. men som sagt vågar knappt tro att det är något på gång. Vågar inte ens ta hem sambon.

Svar på tråden Januaribebis 2012