• J L

Höstbäbisar i Västerås, 2011

Blivande höstmammor i Västerås? Vill Ni följas åt?

Jag är inne rätt ofta och läser andra trådar "BF Göteborg" mfl. och tyckte det kunde vara roligt emd en tråd för blivande V-ås mammor. Jag tyckte det kunde vara roligt att få sammanstråla, dela med sig av sina erfarenheter och annat roligt under tiden som gravid, med blivande mammor i samma stad. Västerås är inte direkt känt för att vara "stort" så vem vet, vi kanske redan känner varandra? Cool

Såhär efter lite meckande i sänghalmen har det äntligen blivit ett Plus och jag väntar mitt första barn nu i höst tillsammans med min underbara man! Baby Spännande, nervöst och j*vligt roligt!
    Och oförskämt nog mår jag superbra och tycker att tiden går förbannat fort! Flört 

Men det vore iaf. oerhört roligt att få träffa andra Gravid och dela erfarenheter och annat roligt!
    Hoppas vi ses! //Mamaizon

- Rolig sida ♥ Se barnet växa i magen!

♥ Höstbäbis 2011 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-06 12:25
    I dagsläget försöker vi få fram ett datum för fika och träff på Djäkneberget.
    Förslag på eftermiddagar:
    8/5 Söndag
    9/5 Måndag
    12/5 Torsdag
    16/5 Måndag
    17/5 Tisdag
    18/5 Onsdag
    19/5 Torsdag

Kanske någon av dessa dagar skulle passa??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-06 16:52
    20/9 BF Anette 85
    21/9 BF AnnaS83
    27/9 BF Nillis86
    7/10 BF Nessie99
    12/12 BF Skyrocket
    17/10 BF trz
    19/10 BF Mamaizon
    27/10 BF Limpan83
    31/10 BF Geraldine

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-06 16:53
    12/10 BF Skyrocket (ber om ursäkt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 10:42
    Aktuell BF Lista 2011-08-19

16/8 - misslie (stolt mamma till liten Melwin kom 4 v för tidigt, 2810g å 48 cm)
    15/9 - Spants
    20/9 - anette85
    21/9 - AnnaS83
    24/9 - Septembermamma2011
    27/9 - nillis 86
    9/10 - madeleinenaaw
    7/10 - Nessie99
    12/10 - skyrocket
    17/10 - trz
    25/10 - Mamaizon
    27/10 - Limpan83
    7/11 - Geraldine

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 10:57
    Då våran tråd handlar om "första barnet", kanske du finner dessa mer intressanta? *tipsar bara*

Ni som väntar barn nr 2 i Västerås =) www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60193732.html
    Västeråsbebisar hösten/vintern 2011 www.familjeliv.se/Forum-11-263/m58540425.html
    Ni som väntar buskotte Nr 2 i Västerås =) www.familjeliv.se/Forum-2-160/m59849737.html
  • Svar på tråden Höstbäbisar i Västerås, 2011
  • skyrocket

Limpan83, min bm informerade på hälsokollen (senaste besöket bortsett från min "akut tid" igår) om att bilderna kostar pengar och att de endast tar kontanter. Rimligt men lite larvigt.

Ni som redan varit på rul, kan ni inte berätta hur det går till? Vad de gör/säger/mäter? Hur länge får man kika på bebben? Finns det möjlighet att köpa film alt filma lite själv? Vore så kul att kunna skicka en videosnutt till min pappa som bor utomlands. Blir nog mer verkligt för honom då ;)

• Limpan 83
    anette85 skrev 2011-05-05 11:08:47 följande:
    Mm vi fick betala för bilderna på centrallsasrettet i Västerås. Det blev väldigt dåliga bilder tagna så" som tur var", eller vad man nu ska säga, så ville vi bara ha en av bilderna. Men jag tycker det var riktigt dyrt med 30 kr för en bild. Sambons syrra fick betala 30 kr för flera bilder i Eskilstuna för ca ett år sen. Kommer inte ihåg hur många om de va 6 eller 10 eller nåt sånt.

När dom ändå väljer att ta rätt mycket betalt tycker man ju att det borde stå pris och att man inte kan använda kort i kallelsen.

Då verkar vi ju bo rätt nära varanndra om du också bor i närheten av högskolan. Jag jobbar inte heller, jag hade tänkt börja plugga men helgen före uppropet började mitt illamående och det höll i sig så att jag var sängliggande i nästan 2 månader så det blev ingen skola för mig så nu sitter man hemma arbetslös. Det är ju inte så lätt att hitta ett jobb när man ändå är i vecka 20-21 och fortfarande mår illa ibland. Vad jobbar du med i vanliga fall?

Tack för infon! Hade jag verkligen ingen aning om. Ingen av mina vänner som varit på Rul har betalat. men kanske är något nytt de börjat med? Bara att acceptera :P

Ja då bor vi nog ganska nära varandra. Börjar bli liiiiite segt att vara hemma varje dag. Ska ta mig ner på stan i eftermiddag för en fika. Men man vet ju aldrig hur man mår eller hur man kommer att må. Är alltid orolig när jag ska iväg.

Jag blev klar med min utbildning nu i januari i år och har inte lyckats få något jobb inom det. Annars har jag ett extrajobb på ett lager, där det är väldigt stressigt och tungt fysiskt. Så har inte kunnat jobba där nu på ett par månader. Provade att jobba nu i lördags men fick åka hem redan efter 4 timmar då jag hade spytt och var alldeles svimfärdig. Känns skit att vara arbetslös! Som du säger är det inte lätt att hitta ett nytt jobb när man är garvid och mår som man gör :(

• anette85
    skyrocket skrev 2011-05-05 11:10:55 följande:
    Limpan83, min bm informerade på hälsokollen (senaste besöket bortsett från min "akut tid" igår) om att bilderna kostar pengar och att de endast tar kontanter. Rimligt men lite larvigt.

Ni som redan varit på rul, kan ni inte berätta hur det går till? Vad de gör/säger/mäter? Hur länge får man kika på bebben? Finns det möjlighet att köpa film alt filma lite själv? Vore så kul att kunna skicka en videosnutt till min pappa som bor utomlands. Blir nog mer verkligt för honom då ;)
    För oss filmades inget så vitt jag vet, vi blev bara erbjudna kort men jag kan tänka mig att det går att filma skärmen själv.
    Man ligger på en säng med en skärm framför sig på väggen där man ser allt. BM berättar allt hon gör eftersom och berättar vad det är hon tittar på. Det kändes som att hon kollade typ allt man kan tänka sig går kolla, typ att det fanns vätska i magen som visar att bebisen sväljer foster vatten och att det va lite kiss i urnínblåsan, att hjärtat hade 4 kamrar och slog som det skulle, att alla fingrar och tår verkade finnas, att ansiktet såg ut som det skulle, sen mätade hon bebisens skallbredd, bukdiameter och lårbenslängd. Hon kollade hur moderkakan låg och man fick se var den gick in till bebisen. Hon kollade så att man har bra mängd fostervatten. Jag har säkert glömt en massa. :)

För mig fick hon trycka rätt hårt på magen för att lyckas se ansiktet men det var inget som var obehagligt dirket, sambon däremot tyckte att det såg lite våldsamt ut. Hela besöket tog kanske 30 minuter, jag kommer inte ihåg exakt.

Jag tycker att det var lite svårt att se en del saker som hon påstod fanns där men händer, fötter och ryggraden såg man klart och tydligt iaf, ansiktet fick vi nästan inte se eftersom bebisen låg med det åt fel håll.
  • anette85
    Limpan 83 skrev 2011-05-05 11:38:31 följande:

Tack för infon! Hade jag verkligen ingen aning om. Ingen av mina vänner som varit på Rul har betalat. men kanske är något nytt de börjat med? Bara att acceptera :P

Ja då bor vi nog ganska nära varandra. Börjar bli liiiiite segt att vara hemma varje dag. Ska ta mig ner på stan i eftermiddag för en fika. Men man vet ju aldrig hur man mår eller hur man kommer att må. Är alltid orolig när jag ska iväg.

Jag blev klar med min utbildning nu i januari i år och har inte lyckats få något jobb inom det. Annars har jag ett extrajobb på ett lager, där det är väldigt stressigt och tungt fysiskt. Så har inte kunnat jobba där nu på ett par månader. Provade att jobba nu i lördags men fick åka hem redan efter 4 timmar då jag hade spytt och var alldeles svimfärdig. Känns skit att vara arbetslös! Som du säger är det inte lätt att hitta ett nytt jobb när man är garvid och mår som man gör :(

Oj, jobba på lager känns inte helt ultimat när man är gravid, det skulle jag aldrig klara av nu. Jag blir så lätt illamående när jag anstränger mig lite mer och blir varm så för mig skulle det aldrig gå.

Jo arbetslösheten känns lite så där, till en början var det skönt när man mådde som sämst, man visste att det är okej att ligga hemma på soffan och bara fokusera på att överleva typ. :) Nu börjar det bli lite segt att vara hemma, det vore kul att komma ut och träffa lite folk och få in lite pengar.
  • skyrocket

Anette85, tusen tack för ditt svar! :)

• J L
    anette85 skrev 2011-05-05 11:39:32 följande:
    För oss filmades inget så vitt jag vet, vi blev bara erbjudna kort men jag kan tänka mig att det går att filma skärmen själv.
    Man ligger på en säng med en skärm framför sig på väggen där man ser allt. BM berättar allt hon gör eftersom och berättar vad det är hon tittar på. Det kändes som att hon kollade typ allt man kan tänka sig går kolla, typ att det fanns vätska i magen som visar att bebisen sväljer foster vatten och att det va lite kiss i urnínblåsan, att hjärtat hade 4 kamrar och slog som det skulle, att alla fingrar och tår verkade finnas, att ansiktet såg ut som det skulle, sen mätade hon bebisens skallbredd, bukdiameter och lårbenslängd. Hon kollade hur moderkakan låg och man fick se var den gick in till bebisen. Hon kollade så att man har bra mängd fostervatten. Jag har säkert glömt en massa. :)

För mig fick hon trycka rätt hårt på magen för att lyckas se ansiktet men det var inget som var obehagligt dirket, sambon däremot tyckte att det såg lite våldsamt ut. Hela besöket tog kanske 30 minuter, jag kommer inte ihåg exakt.

Jag tycker att det var lite svårt att se en del saker som hon påstod fanns där men händer, fötter och ryggraden såg man klart och tydligt iaf, ansiktet fick vi nästan inte se eftersom bebisen låg med det åt fel håll.
    Guu, nu läntar jag bara mer å mer! *pirr*
    ♥ Höstbäbis 2011 ♥ nattstad.se/mamaizon
  • anette85
    J L skrev 2011-05-05 10:08:39 följande:
    Ah okej! Skrattande "Finns det hjärterum så finns det stjärerum!"
    Kul å höra att det är fler som träffats via "internet"
    Träffade du din kille via internet också? Vore kul att höra lite mer om vi har liknande historier. :) *nyfiken*
    skyrocket skrev 2011-05-05 12:07:06 följande:
    Absolut, jag berättar gärna om vad vi har hunnit gå igenom så långt.
  • Limpan 83
    anette85 skrev 2011-05-05 11:43:59 följande:
    Oj, jobba på lager känns inte helt ultimat när man är gravid, det skulle jag aldrig klara av nu. Jag blir så lätt illamående när jag anstränger mig lite mer och blir varm så för mig skulle det aldrig gå.

Jo arbetslösheten känns lite så där, till en början var det skönt när man mådde som sämst, man visste att det är okej att ligga hemma på soffan och bara fokusera på att överleva typ. :) Nu börjar det bli lite segt att vara hemma, det vore kul att komma ut och träffa lite folk och få in lite pengar.
    Nej jag känner inte heller att jag klara av det just nu. Men samtidigt måste man ju få in penagr på något vis. Skulle vara skönt med ett stillasittande arbete. Skönt som du säger att komma ut och träffa lite folk. Men när man mår sådär illa vill man bara vara ifred och dra täcket över huvudet och sova bort hela dagen. Finns nog inte många arbetsplatser man kan göra det på :P
  • anette85
    Limpan 83 skrev 2011-05-05 12:39:53 följande:
    Nej jag känner inte heller att jag klara av det just nu. Men samtidigt måste man ju få in penagr på något vis. Skulle vara skönt med ett stillasittande arbete. Skönt som du säger att komma ut och träffa lite folk. Men när man mår sådär illa vill man bara vara ifred och dra täcket över huvudet och sova bort hela dagen. Finns nog inte många arbetsplatser man kan göra det på :P
    Nä tyvärr så finns det ju inte det... Men man får väl göra sitt bästa med det man har helt enkelt. Du får vara tacksam för att du har ditt lagerjobb iaf så får du in lite extra pengar när du klarar av att jobba. Jag har ju på ett sätt fördelen att vara arbetslös för då gör det inte lika mycket om jag mår illa eller är trött, man har ju ändå inga tider att passa så det går bra att sova bort hela dagen om det skulle behövas. Bara den lilla nackdelen att inkomsten blir lidande :/
  • J L
    anette85 skrev 2011-05-05 12:24:00 följande:
    Träffade du din kille via internet också? Vore kul att höra lite mer om vi har liknande historier. :) *nyfiken*
    skyrocket skrev 2011-05-05 12:07:06 följande:
    Absolut, jag berättar gärna om vad vi har hunnit gå igenom så långt.
    Jo men visst! Flört På communityt Helgon, om det ringer någon klocka? *s*
    Började mer som en blivande vänskap/fikapolare som sedan utvecklades till ett ömsesidigt intresse. Jag bodde för tillfället nere i Småland, där jag pluggade till fritidsledare, men skulle ta examen i juni 08 och planerna var då att flytta tbx till V-ås. Vilket det också blev, och i samma veva började vi dejta och vips så sitter jag här nu, 3år senare. Lyckligt gift och gravid med mannen i mitt liv <3

Så det kanske inte direkt var exakt samma som Er historia med WoW, men du får mer än gärna berätta! Alltid så roligt å höra andras kärlekshistorier <3
    Jag har nog en liten "äkta" romantiker inom mig Flört
    ♥ Höstbäbis 2011 ♥ nattstad.se/mamaizon
Svar på tråden Höstbäbisar i Västerås, 2011