• MammaTillDomFinaste

Pyssel för barn i 2 års åldern!

Här jag vi tipsa om olika pysseltips för dom regniga dagarna!! Lägg gärna in bilder på era barns konstverk också!!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Pyssel för barn i 2 års åldern!
  • Le petite moi

Jag har tagit in en massa från naturen, löv, rönnbär, kvistar m.m Löven lägger man under ett tunt papper tex smörgåspapper och drar en krita över, rönnbären har vi trätt på snöre och torkat, kvistar, ekollon, stenar har vi lagt i en skål och gjort en fin dekoration utav.

Har även sparat lite toalettrullar tagit in mossa, vi ska göra tomtar närmare jul

Vi brukar även limma och klistra, tex så klipper jag ut små mönster från färgat papper, sen så limmar min dotter på mönstrerna på ett tomt pappersark. Julgransglitter klippt i små bitar är också poppis att limma på

• Le petite moi
    Vilken sötnos
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-05-14 20:09:09 följande:
    Tog en tom skokartong.
    Klä i valfritt papper.
    Klipp ut figurer i färgat papper, elelr varför inte bara rutor å cirklar??
    Jag tog skol-lim, fanns på ICA som bara är att tvätta bort med vatten.
    Visade hur man kletade lim med penseln.
    Hon ville först sätta dom med limmet uppåt, men tillslut så förstod hon! och blev tok arg när figurerna tog slut

en låda att samla pyssel i, eller ha pysseltillbehör i kanske? Får nog göra flera, skulle vara praktiskt att ha en låda att samla pyssel i då man inte kan ha allt framme hela tiden!

Hon blev jättestolt och sprang å visade pappa. (efter hon tillslut insett att papperen var slut)
  • Saian

Oj, jag som bara väntat på att dottern ska bli stor nog att pyssla. Kanske dags att sluta vänta o ta tag i saken. Hon är ändå 20 månader och ni har ju en massa roliga o bra tips! :D

• bonsai

Ta in naturmaterial och ta en djup papptallrik och häll i gips, tryck fast naturmaterialet och värmeljus. Fint och enkelt. Ni får se till att inte ljusen hamnar för nära något brännbart. När ljusen är slut byter ni bara ut dom. Man kan också göra äppeltryck, dela ett äpple på mitten, måla på färg ock tryck på papper, äppelträd. måla barnets underarm brun och handen grön, tryck på papper så att det blir ett träd. Sen gör man röda äpplen med färg på fingret. Rönnbärs halsband: Nål, tjockare tråd och rönnbär.

• Honeyrose

underbar tråd! har letat så!

några frågor: vilka färger är bäst att måla på stenar? vilket lim är bäst när man ska klistra med papper, makaroner etc?

tips: Kavla små lekskålar! http://www.underbarabarnbarn.se/files/barnsidor12.pdf står från 3 år med det skulle ju våra små kunna klara av!

har en liten på 9 mån oxå, några förslag på vad jag ska göra av henne? =) hon är en gnällig liten som gärna vill bli buren, sitta med (göra nåt kul) etc.. tips? 

• MammaTillDomFinaste

jag använder akrylfärg på stenarna! sen har vi även såna där glitter pennor, typ glitter lim, som man kan kleta när stenarnas färg torkat

jag använder de vanliga klistret från ICA, kommer inte ihåg vad de heter nu.

Har också plockat in saker, stenar, mossa från träd osv osv. min dotter blir 3år i januari, men jag fortsätter nog i denna tråd ändå  

Svar på tråden Pyssel för barn i 2 års åldern!