Pyssel för barn i 2 års åldern!
Här jag vi tipsa om olika pysseltips för dom regniga dagarna!! Lägg gärna in bilder på era barns konstverk också!!
Här jag vi tipsa om olika pysseltips för dom regniga dagarna!! Lägg gärna in bilder på era barns konstverk också!!
Min dotter klipper med en barnsax och har väl gjort sen hon var strax över 2 (2 år och 9 mån nu). Vi använder vattenfärger när hon målar, men funderat på att köpa "flaskfärger". Pärlar halsband med pärlor med stort hål och pärlar pärlplattor med de stora hama pärlorna gör hon nu.
Nu är mina barn inte 2 år längre men mina barn pysslade rätt mycket med pärlplattor och cernitlera som vi sen gjorde kylskåpsmagneter och glasunderlägg av.
Sen plockade vi kottar när vi var ute och målade de och hade på lite glitter.
Finns mycket man kan göra även om man är liten. Bara fantasin som hindrar.
Ett annat "laga-mat-tips" är att köpa små, små kakformar typ pepparkasformar som man kan stansa ut roliga figurer med på tex falukorven, smörgåsar och liknande. Kul tycker min lille :)
lite störande, jag bor i ett mindre samhälle å har 12 mil till en stad. Men hittar dom stora "pärlorna" som man kanha till pärlplattor. men inga pärlplattor till dom!!! hur stört är inte det? vad ska man ha dom till liksom! kan nån tipsa mej vart ni hittat båda grejerna??
Jag vet faktiskt inte om de har stora här, men på www.timehome.se finns massvis med kul grejer, pyssel mm!!
Kul tråd! Har själv idétorka på området så jag favoritar...
Kan tipsa om "art attack" på disney junior, googla på det om ni inte har kanalen, de har lite tips på nätet också. Det mesta är för större barn men kul pysselgrejer är det i a f.
Flaskfärger (readymixed kallas de ofta) är tjockare och täcker på ett annat sätt. De går också att blanda med varandra för att få till andra färger/nyanser. De är mycket lättare för ett litet barn att hantera även om vattenfärg också kan fungera. De går oftast bort i tvätten (röd och andra färger med rött är svårt att få bort från kläder) och de går mycket lätt bort från icke porösa material.
Det kan lätt bli brunt av allt när de målar speciellt om man har grönt och rött ihop.
För små barn kan man ta några rejäla klickar färg på en tallrik (det går bort när man diskar). Då kan barnen använda både pensel och händer. Färgen är ofarlig och det gör inte så mycket om de smakar på den. Den är också perfekt för hand- och fotavtryck.
Se till att inte köpa akrylfärg för den går inte bort.
Om man blandar trälim med vatten så får man ett genomskinligt lack-lim som man kan använda till det mesta.
Vi använder det till lack ovanpå papperspyssel som ska hålla, t.ex. så kan man pensla glasburkar och sedan klistra fast små pappersbitar och måla ett lager till. Genomskinligt och vackert med tänt ljus i. Fungerar också utanpå målade ytor. Billigare lack och lim hittar ni inte!
XL-pärlorna kan man låta de yngsta barnen trä på piprensare (finns på ICA, tobakshyllan) och sedan göra figurer av. Låt dem måla en träpinne, dra fast en tråd mitt på och trä sedan pärlorna på tråden. Pinnen ger ett bra stopp och mothåll och sedan kan man hänga tråden i ett fönster.
Man kan använda vattenfärg ihop med fil till ansiktsmålning. Jättekul (i badkaret) att få måla på hela kroppen!
På mitt jobb (förskola) använder ettåringarna sax under översyn. Inte alla som klarar enhandsgreppet men testa är ju kul ändå.
Såg små jul girlander på Indiska igår och det tyckte jag var ett fint julpyssel som jag ska göra tillsammans med min dotter sen. Bara köpa olika färgade papper, glitterpennor, kanske lim och julkonfetti osv osv och sen antingen låta henne härja fritt eller ev styra upp genom att klippa ut tex granar, hjärtan o stjärnor som kan dekoreras. Sedan bara tejpa upp dem på ett fint snöre/band. Ev köpa ngn tofs eller stjärna man kan ha längst ner som tynger en aning. Tänkte hänga en på varje spegeldörr till matsalen men funkar ju på väggen också. Nog kul fr henne plus fint!
Köpte papper i panduro och fina klistermärken så gjorde vi prinsesskronor och pyntade med klistermärken ett lagom pynt som inte tar för lång tid..