• tahira

Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?

Frågan riktar sig alltså till er som är gifta. Ni andra får strunta i att rösta den här gången.

Jag är mest nyfiken eftersom jag fått reda på att det här med ringar skiljer sig lite i olika kulturer. Jag växte upp i en internationell familj och har alltid trott att förlovningsringar oftast var med en enkel sten, som i USA och England, bland annat.

I alla fall började jag tänka på det här med antalet ringar och hur det är vanligast att göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 14:24
    Lägg gärna in bilder om ni har lust
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?
  • hullulla on halvat huvit

När jag inte är gravidsvullen har jag 3 ringar - förlovningsring, vigselring och en kärleksring kanske det kan kallas (fick den i julklapp av maken)
    Maken har dock bara en men han vill ha en till

• mammaNena
    ingen för jag tycker inte om dom. är alldeles för stora för min smak (tjocka och breda)
    ibland har jag bara förlovningsringen på mig för den är ungefär hälften så bred som vigselringen, men vigselringen är finast. Hade min förra förlovningsring, vi fick byta då den va alldeles för tunn när jag skulle ha vigselring, på mig i flera års tid utan obehag. men dessa. tyvärr inte
  • enny signatur
    Jag är bara jag skrev 2011-05-11 13:51:01 följande:
    2 naturligtvis-annars ser man bara förlovad ut. Men hemmavid har jag inga ringar,de skaver. Är man gift har man två ringar på sig bland folk,vem vill se ogift ut?
    Varför behöver man se gift ut?
  • La Lola
    Jag är bara jag skrev 2011-05-11 13:51:01 följande:
    2 naturligtvis-annars ser man bara förlovad ut. Men hemmavid har jag inga ringar,de skaver. Är man gift har man två ringar på sig bland folk,vem vill se ogift ut?
    Jag är gift, jag har bara en ring.
    Varför slösa pengar på en förlovningsring? Totalt onödigt om du frågar mig.

Jag har inga problem med att se ogift ut.
    Det är ju inte så att karlarna kommer i klasar o stöter på mig så fort jag visar mig utomhus utan ring.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emmi27

blir det inte väldigt mycket att ha 3 på samma finger? varför inte ha den tredje på ett annat finger? Det skulle jag ha om jag fått så många ringar, då syns dom ju bättre

• RoadRunner

Två ringar har jag. Tycker, gammalmodig som jag är, att tre ringar är ett tecken på änkestånd som det så fint heter.

• lelodi

Två, en slät vitgulds ring och en alliansring med stenar.

• ronjaaa

jag är inte gift, men jag skriver ändå.

Just nu är jag och sambon förlovade. Men när vi gifter oss hamnar den ringen på fingret och när vi skaffar barn ska vi smälta ner våra förlovningsringar och låta göra ett nytt smycke till vårt barn. :)

• Mammisen

Jag har en fråga. Att en förlovning innebär "vill du gifta dig med mig?" är ju inte verkligheten i alla fall. Många förlovar sig utan plan på giftemål. T ex min syster hennes sambo sen 10 år tillbaka är förlovade men inte gifta. 

Om nu någon av dem skulle fria (vi säger han), knä med en ring. "Vill du gifta dig med mig?" - "ja". Då blir det två ringar.

På bröllopsdagen får hon även en vigselring. Det blir ju tre! Men man har väl två när man är gifta? En förlovningsring och en vigselring? 

Hur gör man då? tar man av en ring innan bröllopet och sätter tillbaka den som vigselring? Om situationen skulle vara min så vill inte jag ha tre ringar.. 

• Hannah76
    Mammisen skrev 2011-05-11 19:48:59 följande:
    Jag har en fråga. Att en förlovning innebär "vill du gifta dig med mig?" är ju inte verkligheten i alla fall. Många förlovar sig utan plan på giftemål. T ex min syster hennes sambo sen 10 år tillbaka är förlovade men inte gifta. 

Om nu någon av dem skulle fria (vi säger han), knä med en ring. "Vill du gifta dig med mig?" - "ja". Då blir det två ringar.

På bröllopsdagen får hon även en vigselring. Det blir ju tre! Men man har väl två när man är gifta? En förlovningsring och en vigselring? 

Hur gör man då? tar man av en ring innan bröllopet och sätter tillbaka den som vigselring? Om situationen skulle vara min så vill inte jag ha tre ringar.. 
    Varför skulle man behöva en ring vid frieriet?
Svar på tråden Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?