• tahira

Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?

Frågan riktar sig alltså till er som är gifta. Ni andra får strunta i att rösta den här gången.

Jag är mest nyfiken eftersom jag fått reda på att det här med ringar skiljer sig lite i olika kulturer. Jag växte upp i en internationell familj och har alltid trott att förlovningsringar oftast var med en enkel sten, som i USA och England, bland annat.

I alla fall började jag tänka på det här med antalet ringar och hur det är vanligast att göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 14:24
    Lägg gärna in bilder om ni har lust
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?
  • tahira
    Irmeline skrev 2011-05-12 18:13:06 följande:
    Sant som du säger om olika kulturer, har bott i USA och där får tjejen en ring vid förlovning med en diamant i som killen köpt. Killen får ingen ring. Dvs förlovade amerikanska killar har ingen ring!
    Ofta ska den motsvara 3 månadslöner i pris, ju dyrare (större diamant) desto mer älskar han henne.
    Helst ska man fria inom ett år, för att visa att man är seriös, så det gäller att börja spara direkt.
    När de gifter sig får de varsin ring, ofta slät eller allians för kvinnan.

Här får ju ofta båda varsin ring vid förlovning, ofta släta, som de ofta delar kostnad för. Man kan vara ihop i tio år utan fieri utan att mannen anses vara oseriös. Vid bröllop får ofta endast kvinnan en ring, men ibland även mannen. Denna är den "finare" ringen, allians eller solitär tex.

I USA behöver kvinnan en garant att han ska gifta sig med henne, och ha ringen som ekonomisk kompensation om han inte gör det. Eftersom det finns/funnits mer hemmafruar så måste man hitta sin försörjare medan man är ung och snygg, och inte slösa tid på oseriösa killar. Samhället är mer ojämlikt, mannen betalar för dating exempelvis.
    Haha, intressant! Lite så är det här i UK också, framförallt det sista stycket. /Hemmafru
  • Amrit

Så här ser våra ringar ut, titan med en liten diamant i min.
  • T E S S 01

1. Har en vigselring som är en alliansring med princess diamanter i vitt guld. Har egentligen en förlovningsring men den är alldeles för bred för mina tjocka fingrar så den ligger i lådan... Men jag trivs alldeles utmärkt med bara en ring!

• Mrsmansson

Jag har två ringar, en med mönster på som förlovningsring. Och en med sten i som vigselring. Min man har en.

• aldrigmer

Jobbar i vården så ringarna ligger i lådan......men har två identiska ringar i rött guld, välvda utan stenar. Precis som mamma, svärmor, mormor, farmor etc. Maken har en likadan som ligger i lådan också.

• LaFontaine

Jag har två ringar, en slät förlovningsring och en vigselring med fyra diamanter i en liten fyrkant. Maken har bara en ring med två datum i.

• hannis

Jag har två, en förlovningsring och en vigselring. Maken har bara vigselring. (Han är från Storbritannien)

• Nattviolen

3, förlovningsring, ring för vårt barn och vigselringen. Förlovning/vigselring är släta medan barnringen har 4 diamanter.

Fast jag har dom sällan på sommaren, eftersom fingrarna sväller i värmen

Maken har två, förlovnings- och vigselring

• Embla

Jag har två, en slät guldring och en klassisk alliansring med sju stenar. Maken har en, likadan som min släta.

För länge sedan (medeltiden) så var trolovningen juridiskt bindande och utfördes framför vittnen (även om hemliga trolovningar förekom, då hade kvinnan ringen som bevis för trolovningen, om mannen övergav henne eller dog och hon blev gravid). Ofta gav mannen kvinnan en ring som symbol för evig kärlek (cirkelformen) och kvinnan kunde även hon ge en ring i gengäld. Vid vigseln fick kvinnan ännu en ring som ett vårdtecken. Uttrycket finns kvar än i dag i den Svenska vigselordningen. Efter vigseln och festen följde gästerna mannen och kvinnan till sängkammaren, där brudparet bäddades ned tillsammans inför vittnen. Ett äktenskap där mannen och kvinnan inte legat med varandra var ogiltigt.

På morgonen fick kvinnan sedan en morgongåva av mannen. Morgongåvan var en försörjningsförsäkring för kvinnan om mannen skulle dö utan att de fått en arvinge tillsammans. Gjorde han det var det närmsta manliga släkting som ärvde allt, utom morgongåvan.

Det är därför det är tradition här i landet att mannen och kvinnan har varsin förlovningsring, och kvinnan även en vigselring. Naturligtvis har vi även influerats av andra traditioner under åren (och det går mode i det precis som allt annat), och inget är mer rätt än något annat.

• Mallaco

Alltså jag hade en förlovningsring och när vi gifte oss satte jag ihop förlovningsringen och vigselringen till en ring.
    Så jag röstade två, men de sitter ihop som en.

Bild finns i galleriet.

• The Ultimate Grizzy

Jag har inga ringar på fingret, för jag har blivit för tjock... Har två ringar i vitguld som ligger i något smyckeskrin.

• Jennie med ie

Jag har en förlovningsring, slät, och en vigselring, med nedsänkta stenar.

Mannen har en ring, likadan som min förlovningsring, som han fick vid förlovningen och sen ingraverade även vigseldatumet i.

• Sum quod sum

Ska gifta mig nu och har två förlovningsringar och en allians ring.
    Anledningen till två var att jag fick välja en ring först som jag egentligen inte ville ha. Den var fin men inte min stil.
    Så jag fick en ny. Så jag har en vitguld med nedsänkt diamant på höger ringfinger, den passar ej med de andra. En vitguld diamant solitär och en allians med diamanter.

Fästmannen har en tjockslät vitguld med ingraverat vigsel och förlovningsdatum.

Nu planeras även en morgongåva har jag hört. 

• Sum quod sum
    Sum quod sum skrev 2011-06-20 11:54:31 följande:
    Ska gifta mig nu och har två förlovningsringar och en allians ring.
    Anledningen till två var att jag fick välja en ring först som jag egentligen inte ville ha. Den var fin men inte min stil.
    Så jag fick en ny. Så jag har en vitguld med nedsänkt diamant på höger ringfinger, den passar ej med de andra. En vitguld diamant solitär och en allians med diamanter.

Fästmannen har en tjockslät vitguld med ingraverat vigsel och förlovningsdatum.

Nu planeras även en morgongåva har jag hört. 
    Ska också tillägga att mannen står för alla ringar. Han tycker att det var hans manliga plikt.
  • Majken

Två ringar på mig och en på maken

Förlovningsringarna är lika, släta i rött guld och min vigselring är nästan likadan fast i vitt guld med tre diamanter i. Maken bär ingen vigselring

Love my M-girls
Svar på tråden Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?