• tahira

Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?

Frågan riktar sig alltså till er som är gifta. Ni andra får strunta i att rösta den här gången.

Jag är mest nyfiken eftersom jag fått reda på att det här med ringar skiljer sig lite i olika kulturer. Jag växte upp i en internationell familj och har alltid trott att förlovningsringar oftast var med en enkel sten, som i USA och England, bland annat.

I alla fall började jag tänka på det här med antalet ringar och hur det är vanligast att göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 14:24
    Lägg gärna in bilder om ni har lust
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?
  • såffan

jag har vigselringen på vänster ringfinger och förlovningsringen på höger, för det ser snyggare ut tycker jag min vigselring har lite specell form så det skulle se konstigt ut med en annan ring på samma finger. Dessutom tycker jag att det ser lite klumpigt ut med två ringar på samma, för jag har väldigt smala fingrar...

• rosenkind

3 ringar som jag satt ihop till en för att slippa snurra på dem. 2 smala med diamanter och i mitten en bredare med diamanter. Alla i vitguld. Den i mitten är vigselringen, de 2 andra är "extra". Förlovningsringen använde jag tills vi gifte oss, den var i gult guld.

• zygoma girl

Ingen ring varken för mig eller maken, jag har dock en vigselring som jag använder ibland till fest.

Man är ju varken mer eller mindre gift för att man har ring på fingret.

Vi var traditionella PÅ RIKTIGT dvs vi beslutade inför släktens att "nu är det vi två" och bytte ringar. Förlovade sig som man säger nu för tiden. Sedan dröjde det 20 år innan vi meddelade skatteverket att vi var gifta.

Det där med "förlovning" och "kyrkbröllop" har ju bara funnits i några hundra år, vi valde det riktigt traditionella som fungerat i tusen år dessförinnan

• Greta Mullberg

Är gift och har en ring med stenar. Maken har en guldring med något slags "mönster" i.

Har varit gift en gång tidigare och då hade jag och killen två ringar var och körde på den gamla traditionen att gifta sig inom ett år efter förlovningen.  

-Looks like you've been missing a lot of work lately. -I wouldn't say I've been *missing* it, Bob.
  • ruby84

3 en förlovnings ring mellan ring och vigsel ring!

• Majsan70

Vi har en ring vardera som vi bytte vid vigseln. Vi förlovade oss aldrig nämligen.

• La Lola
    ruby84 skrev 2011-05-11 20:40:20 följande:
    3 en förlovnings ring mellan ring och vigsel ring!
    Vad är en mellanring?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Oleanna

En solitär ring vid förlovningen och en allians på bröllopet.

Svar på tråden Ni som är gifta - hur många ringar har ni på vänster ringfinger?