• Anonym (bara ett barn)

Lyckas inte bli gravid med syskon

Nu har ett år snart gått och inget syskon är på väg  

Fler som inte heller blir gravida med ett syskon till första barnet?  Hur orkar man med det här? Någon som har tips att dela med sig av eller bara vill snacka lite?

Inlägg om att man ska sluta tänka på det, äta olika piller etc undanbedes då jag redan provat allt och insett att det helt enkelt är fertiliteten det är fel på.. 

• Svar på tråden Lyckas inte bli gravid med syskon
  • Selenea

Tre veckor till vul (9 mars), så det är ett tag dit... Samtidigt försöker jag tänka att om vi har lyckats vänta i över tre år, vad är då tre veckor? Vi måste ju vänta så pass länge att man garanterat kan se hjärtat, så det får vara som det är. Tiden kommer nog att gå ganska fort ändå (hoppas jag).

• Anonym (Längtar också)

Hej TS

Be om att få göra en röntgen eller VUL av livmodern. Du kan ha polyper som fungerar ungefär som preventiv medel- Jag har fått polyper IGEN ska jag tillägga. Efter det att jag försökt att bli gravid med mitt x i 2 år och ett missfall började jag på utredning där dom genom ett koksaltlösnings ultraljud upptäckte polyper. I samma veva som jag opererade bort dessa började mitt förhållande ta slut, Detta var 2007. 2008 träffade jag en ny man och vi beslöt oss för att försöka få ett barn. På endast första försöket blev våran snart 3:åriga dotter till och nu har vi försökt med ett syskon o 1 år. Bad om att få göra en "spolning" igen pga att jag misstänkte nya. Så fanns det några igen.

Ska operera bort dessa nu på onsdag. Man kan bli infertil eller få missfall lätt under tiden dessa finns. Sen skall allt vara normalt igen under förutsättning att resten är bra. Allt är perfekt här förutom mina jäkla polyper. Så det bör ju hända något efter det att jag avlägsnat dessa. Så mitt råd är att be din läkare göra ett VUL i livmodern med koksaltlösning så att du kan få se om de finns därr.

Lycka till. Kommer jag ihåg kan jag skriva mer sen efter dessa är borta.

• Anonym (Syskonprojekt)

Nu har jag varit på gyn o det visade sig att jag har dubbel livmoder. Vilket gör det svårare att bli gravid. Men det har ju gått tidigare så får väl hoppas att det mot förmodan skulle kunna lyckas igen... Han kunde se att det fanns en nästan mogen follikel så det är väl bara o köra på o hålla tummarna... :-/

• Anonym (Freja)

Här med!!

Har inte orkat läsa alla inlägg i tråden. Vi är i samma sits.. 13 månader, fortfarande inget Rynkar på näsan har en liten kille på 5 år men vi längtar så efter syskon. Har nu bokat in tid för utredning som ligger ungefär en månad fram. Ska bli skönt att kolla upp läget men samtidigt känns de nervöst. Tänk om de är nått fel?

Hur mycke kostar en IVF ungefär? Låter som de ska vara dyrt.  

Håller tummarna för er alla som hoppas.       

• Anonym (ledsen)

Hej tjejer,

Det blir ingen bebis i oktober, blev opererad för utomkvedshavandeskap igår. Det hände redan i fredags och jag låg på akuten nästan hela helgen men de kunde inte riktigt se vad som var fel. Som tur var satt det på ena äggstocken så de behövde inte ta bort någon äggledare. Det såg fint ut i övrigt så jag hoppas att jag blir gravid igen inom en snar framtid. Är så lättad över att det gick så bra som det gick så jag känner mig knappt ledsen. Kommer dock hålla mig härifrån ett tag. Lycka till till er andra så länge!

• Selenea

(ledsen) Nej! Usch, vad tråkigt . Tur i oturen att inget mer kom till skada, men så förbannat orättvist ändå... Jag hoppas att det tar sig snart igen. Det är så svårt att hitta orden när sånt här händer, men en stor kram till dig!

(Freja): Välkommen hit! IVF är dyrt, men priserna varierar mycket beroende på var man bor. I genomsnitt kan man säga att ett försök kostar mellan 27.000-30.000 och att ett s.k. trepack kostar mellan 45.000-60.000 kr. Men det finns många andra steg innan det behöver bli aktuellt! 

• Anonym (Freja)

ledsen: Vilken mardröm!   antar att ni försökt länge? Jag hoppas de tar sig snart igen!

Selenia: Tack så mycke. Ja jag hoppas att de inte ska behöva gå så långt som till IVF. Vi fortsätter kämpa på, hoppet är de sista som överger en.   

• Anonym (ledsen)

Tack! Ja, vi har försökt i 1,5 år. Har efter lite googlande insett att det är extremt ovanligt att det sätter sig på äggstocken och ingen av de läkare jag träffat på verkar ha stött på detta tidigare. Så det är bara att hoppas på att det inte ska utgöra något hinder för en ny graviditet eller att det ska hända igen. De kunde inte riktigt bedöma mina chanser att bli gravid igen så nu är det bara att hålla tummarna. Hoppas att jag får återvända hit med positiva besked snart.

Selenea, håller tummarna för dig nästa fredag!

• Anonym (Stressad)

Kommer med ett litet inlägg.

Fortfarande inte gravid. Det är nu 2 år sen jag fick min pojk, två år som jag kört utan preventivmedel, då min första tog 11 månader att få till. Men icke sa nicke, här blir de inga barn gjorda. Men men, jag får väl se det som att det är bra för min kropp. Slippa ha preventivmedel och kunna ha sex utan att bli gravid stup i kvarten. Även om det många gånger suger till i "syskon-tarmen" när jag ser alla mina jämnåriga med sina nyfödda (jag var 2 år för tidig med min första ^^, först juni2011-december2012 så fick alla i min åldersgrupp barn i princip).  

Har nu mensen igen, vill egentligen inte bli gravid denna månaden, om jag får önska. Utan isåfall så jag får en 2013-bebis. Men känns ju dumt att behöva skydda sig när jag ändå inte blivit gravid på 2 år ;)

Pratar ofta med min son om bebisar, han älskar sin lillkusin på 2 månader och kan inte slita sig ifrån denne. Vilket gör att jag ännu mera vill ha en liten. Min dröm var ju att ha 2 barn, med 2-3 år mellan. Nu kommer det bli 3 år+ om det ens blir något.

Får ta tag i allt så småningom, kolla ifall något är fel, men har ju redan fått barn en gång utan hjälp så man tycker ju att det borde gå. Ung (22), frisk, något underviktig enligt BMI men var tunnare när jag fick min första... Så vad är felet? 

• Anonym (Carro)

Får man hoppa in här!? Har en son född februari 2009 (som blev till på första försöket), har sen i augusti försökt bli med syskon, men det vill sig inte. Min cykel är jätteoregelbunden...27-37 dagar. Är just idag på dag 33. Dag 20 hade jag en konstig blödning som varade till o från i 2 dagar. Nu på tisdag har jag tid till en infertilitetsgynekolog. Får se hur det går....

Svar på tråden Lyckas inte bli gravid med syskon