• SötaSarah

Exuviance vid rosacea?

Jag har hört så mycket bra om det märket nu i samband med rosacea, så jag vill ge det en chans! Men tänkte nu köpa dessa på nätet, vet någon vilka produkter som rekommenderas vid just rosacea? Har ju väldigt torr hy och rödflammig... Och en hel del svullnad!

• Svar på tråden Exuviance vid rosacea?
  • SötaSarah
    Lowika skrev 2011-08-31 15:57:49 följande:
    Var hittar man cliniques "urgent relief"?... Dämpar den det röda eller vad gör den?
    Jag köper den på Kicks. Använder den tillsammans med dom andra cliniqueprodukterna, den dämpar det "tillfälligt" eller direkt typ så har den på morgonen. Eftersom jag har så mycket så är det ju ändå kvar men det dämpar den värsta röda färgen i alla fall :)
    Leon 110629 ♥ lillahjarta.devote.se
  • SötaSarah
    Smillasmatte skrev 2011-08-31 16:37:01 följande:
    Hej.. Här vill jag gärna hoppa in... Jag blev diagnostiserad med rosacea för ca 6 år sedan...
    Kan ha varit en bröstoperation som utlöst det, stress, sol barnafödande... Who knows...
    Jag blossade upp som en röd gris, fick flammig hy o grova porer, finnar osv... Fan som jag såg ut......Skäms
    Gick till min läkare på vårdecentralen och fick utskrivet pencillin som jag fick ta i flera månader.. utslagen gick visserligen tillbaka, kombinerade tablettbehandlingen med krämen Finacea.. MEN rodnaden och de ytliga blodkärlen som uppstått var ju kvar... Jag var helt förtvivlad...Tänk er själva att vara lite över 30 år o se ut som en fyllekärring..
    Började höra mig för ang laser ( IPL) ja, dyrt, men jag var så deprimerad så jag tänkte- Jag MÅSTE ge det ett försök...
    Jag gick på 5 behandlingar  med ca 4 veckors mellanrum.. Efter detta så var jag i princip symtomfri och rosacean hölls i schack i ca 4 -5 år...fram tills nu..Gråter
     Jag födde mitt 3e barn för ca 9 månader sen, och under graviditeten var jag hur fin som helst i hyn..( ja för att vara mig då..)... Men nu har det blossat upp igen...Helvetes jävla skit!! Näsan är värst, fått grova porer oxå.. rejält.Gråter.. Är jätterädd för att få sån där Rinophyma ( googla på det) Rödflammig, svullen, ska tillägga att det första gången gick upp och satte sig i mina ögon också..Gråter
    Jag har ändå kunnat hålla det i schack i form av min finacea kräm ( recept) och krämer som boots no 7 redness releif, och cliniques redness bla bla bla kräm.. beställde fakt en kräm för rosacea på Ebay.. och JA den är bra, den dämpar och lugnar huden.. Man kan ju inte använda vilka produkter som helst....( ska kolla upp namnet på den krämen och återkomma)

Jag skall återigen, börja gå på behandligen med IPL, 5 ggr( börjar nästa vecka)... Jag hoppas verkligen att det hjälper lika mkt som det hjälpte mig förra gången...  ett paket  a 5 behandl kostar hos min hudterapeut 9000 kr.. Men det är sååååå värt det ,för att kunna leva som en " vanlig människa" och inte behöva sminka ihjäl ansiktet med puder mineral foundations osv......blä blä bläääää...
    Och kommer detta bidra till att jag aldrig mer kommer att kunna sola mitt ansikte, FINE.. jag avstår gärna, bara jag slipper den där jävla rosacean!!.. Det finns bra sminkprodukter, samt BUS och annat bronzing puder som gör att man kan matcha övriga kroppens solbränna när det är sommar...

Jahopp, tack för mig..

Kram till er... vet hur det känns!!{#emotions_dlg.flower}
    Usch vad jobbigt! Vet hur det känns, jag fick diagnosen nån vecka innan jag fyllde 20 år och hade då haft det i ca 4 år.. Så känns som hela mitt liv varit förstört av det. Medicinen gjorde ju under först bara lite rött kvar och sån skillnad men som sagt så tar den inte längre (Tetralysal). Jag äter Oracea nu, ätit i 6 veckor men inget har hänt direkt så undrar om det kommer hjälpa, är dock en 16v kur så får väl ge det hela behandlingstiden. Funkar det inte måste jag väl testa Tetralysal igen men är nästan resistent mot det. Är bra sugen på att testa IPL, kan nog ta bort det röda. Gör det mycket ont? Däremot tar det ju inte bort svullnaderna, så om medicinen inte tar mot det har jag ju ändå det kvar + att jag måste ändå äta medicin konstant för atth ålla det någorlunda nere... Men IPL, känns lockande att testa!
  • Smillasmatte
    SötaSarah skrev 2011-08-31 16:58:10 följande:
    Usch vad jobbigt! Vet hur det känns, jag fick diagnosen nån vecka innan jag fyllde 20 år och hade då haft det i ca 4 år.. Så känns som hela mitt liv varit förstört av det. Medicinen gjorde ju under först bara lite rött kvar och sån skillnad men som sagt så tar den inte längre (Tetralysal). Jag äter Oracea nu, ätit i 6 veckor men inget har hänt direkt så undrar om det kommer hjälpa, är dock en 16v kur så får väl ge det hela behandlingstiden. Funkar det inte måste jag väl testa Tetralysal igen men är nästan resistent mot det. Är bra sugen på att testa IPL, kan nog ta bort det röda. Gör det mycket ont? Däremot tar det ju inte bort svullnaderna, så om medicinen inte tar mot det har jag ju ändå det kvar + att jag måste ändå äta medicin konstant för atth ålla det någorlunda nere... Men IPL, känns lockande att testa!
    Mkt av symptomen försvinner i o med IPL behandlingen.. Jag har inte haft besvär med det i ögonen sen dess.. Jag har bara ätit penicillin en enda gång, det var precis i början när jag fick diagnosen.. Efter IPL behandlingen så har jag hållt det i schack med finacea ,exuviance och annat lämpat för röd blossig hy....Vad man ska tänka på är att inte sola några veckor före IPL.. huden ska vara så blek o fri från pigment som möjligt.. under behandling är sol ett big no no... efteråt ska man def vara försikt..Jag blir inte lika solbränd som förr i ansiktet, pigmenteringen har väl avtagit, i samband med IPL behandlingen..Och efter denna behandlingen så funderar jag starkt på att fakt inte utsätta mig för sol i ansiktet igen.. inte värt det.. solen triggar rosacean, även om det bruna " döljer" det..och som bonus på IPL så får huden en finare struktur, små fina linjer osv blir mindre.. Så varför kvadda det med att sola o få rynkor igen liksom?Drömmer
    Njae.. ont gör det väl inte direkt, känns som nån snärtar ett gummiband i fejset på dig upprepade gånger....Skrikandes
    Men det går rätt snabbt.. ca 30 min hela ansiktet...
    Jag längtar till nästa vecka då jag sätter igång igen..
    Skönt att få bli fin i ansiktet igen...Kyss
  • Lowika

När jag fick diagnosen i tjugoårsåldern, så var det motvilligt av läkaren.... "man kan inte få det så ung, man får det tidigast vid 30"... *bullshit*
    Ok... ska se om jag ska ta en sväng förbi kicks också imorgon då.... Det kliar i ansiktet!!!!!!!

• SötaSarah
    Smillasmatte skrev 2011-08-31 18:39:44 följande:
    Mkt av symptomen försvinner i o med IPL behandlingen.. Jag har inte haft besvär med det i ögonen sen dess.. Jag har bara ätit penicillin en enda gång, det var precis i början när jag fick diagnosen.. Efter IPL behandlingen så har jag hållt det i schack med finacea ,exuviance och annat lämpat för röd blossig hy....Vad man ska tänka på är att inte sola några veckor före IPL.. huden ska vara så blek o fri från pigment som möjligt.. under behandling är sol ett big no no... efteråt ska man def vara försikt..Jag blir inte lika solbränd som förr i ansiktet, pigmenteringen har väl avtagit, i samband med IPL behandlingen..Och efter denna behandlingen så funderar jag starkt på att fakt inte utsätta mig för sol i ansiktet igen.. inte värt det.. solen triggar rosacean, även om det bruna " döljer" det..och som bonus på IPL så får huden en finare struktur, små fina linjer osv blir mindre.. Så varför kvadda det med att sola o få rynkor igen liksom?Drömmer
    Njae.. ont gör det väl inte direkt, känns som nån snärtar ett gummiband i fejset på dig upprepade gånger....Skrikandes
    Men det går rätt snabbt.. ca 30 min hela ansiktet...
    Jag längtar till nästa vecka då jag sätter igång igen..
    Skönt att få bli fin i ansiktet igen...Kyss
    Okej, inte superduper ont i alla fall då (här har man tryckt ut en unge och undrar om det "snärtar" lite haha), det är ju nästan lika värt som att trycka ut ett barn också, så man klarar det bra därför Ska definitivt kolla på det!
  • SötaSarah
    Lowika skrev 2011-08-31 19:11:05 följande:
    När jag fick diagnosen i tjugoårsåldern, så var det motvilligt av läkaren.... "man kan inte få det så ung, man får det tidigast vid 30"... *bullshit*
    Ok... ska se om jag ska ta en sväng förbi kicks också imorgon då.... Det kliar i ansiktet!!!!!!!
    Samma här, det "ska" inte komma innan 30... Stod även att inga fall under 20 år hittats... Konstigt att vi verkar vara flera, snarare läkare som inte vill ge diagnos i tid!
  • Smillasmatte

Krämen jag köpte på E bay heter " DERMAREST" Rosacea advanced redness treatment"
    Lite grönaktig lugnande kräm... En ren chansning, jag var väl lite halvdesperat efter nåt som skulle " funka".. Men den är väl ingen mirakelcreme, men den håller det under kontroll...Och svider inte.. tvärtom, verkar lugnande o dämpar rodnaden..

• Lowika

Var på Kicks, och fick lite rekommendationer kring cliniques "redness solution". Hon tyckte inte att "urgent relief" var något för mig, då den var för mer "tillfälligt uppblossande rödhet", men jag är konstantröd... Fick rekommenderat dagcremen "redness solution daily relief cream". Tycker den har tagit ner det värsta, men man ser ju inte bra ut....

var idag hos hudläkare på Sahlgrenska. Men det var ju ungefär lika nedslående som väntat... Fanns preparat som är klass B1 som är typ "vi tror inte det är farligt för barnet, men vi vet inte..." Så jag fick recept på Finacea. Vet inte om jag ska ta ut det dock.... leva med det tills plutt är ute...? Enl fass: 

Finacea;
    Graviditet Kategori B:1.
    Det finns inga data från användningen av topikalt administrerad azelainsyra hos gravida kvinnor. Djurstudier indikerar inte direkta eller indirekta skadliga effekter på graviditet, fosterutveckling, förlossning eller utveckling efter förlossning (se avsnitt Prekliniska säkerhetsuppgifter). Förskrivning av azelainsyra ska ske med försiktighet till gravida kvinnor.
    Amning  Grupp II.
    Barn bör inte komma kontakt med behandlad hud/behandlat bröst.
    Det är inte känt om azelainsyra utsöndras i modersmjölk in vivo, men en jämviktsdialys in vitro visade att läkemedlet kan passera över i modersmjölk. Systemiskt upptag av topikalt applicerad azelainsyra ökade inte de endogena azelainsyra-nivåerna över fysiologiska nivåer. Distributionen av azelainsyra till modersmjölk förväntas inte orsaka signifikant förändring från normalnivåerna av azelainsyra i modersmjölken, eftersom azelainyra inte koncentreras i modersmjölk. Försiktighet bör dock iakttas när Finacea gel ges till en ammande kvinna.

Ska jag ta det eller inte?...

• Smultron73

För mig hjälpte inte Finacea ett dugg, det började bara sticka en massa i ansiktet. Har du använt det förut? TIll mig sa dom att jag kunde ta Rozex, men det var väl samma där att dom kan inte garantera att det är ofarligt för barnet. Jag skulle avstå så långt möjligt, men det beror väl lite på hur illa man ser ut också...

Jag kör nu med både daily relief och urgent relief, vet inte om det hjälper mer eller mindre om man använder båda men det känns bra iallafall! Och sen täcker jag över med id bare minerals puder. Resultat: man kan gå utanför dörren iallafall...

• Lowika

Nej... har inte använt varken rosex eller finacea innan. De pratade om steroider, men vill inte pga pluttis...

Svar på tråden Exuviance vid rosacea?