Smillasmatte skrev 2011-08-31 16:37:01 följande:
Hej.. Här vill jag gärna hoppa in... Jag blev diagnostiserad med rosacea för ca 6 år sedan...
Kan ha varit en bröstoperation som utlöst det, stress, sol barnafödande... Who knows...
Jag blossade upp som en röd gris, fick flammig hy o grova porer, finnar osv... Fan som jag såg ut......

Gick till min läkare på vårdecentralen och fick utskrivet pencillin som jag fick ta i flera månader.. utslagen gick visserligen tillbaka, kombinerade tablettbehandlingen med krämen Finacea.. MEN rodnaden och de ytliga blodkärlen som uppstått var ju kvar... Jag var helt förtvivlad...Tänk er själva att vara lite över 30 år o se ut som en fyllekärring..
Började höra mig för ang laser ( IPL) ja, dyrt, men jag var så deprimerad så jag tänkte- Jag MÅSTE ge det ett försök...
Jag gick på 5 behandlingar med ca 4 veckors mellanrum.. Efter detta så var jag i princip symtomfri och rosacean hölls i schack i ca 4 -5 år...fram tills nu..

Jag födde mitt 3e barn för ca 9 månader sen, och under graviditeten var jag hur fin som helst i hyn..( ja för att vara mig då..)... Men nu har det blossat upp igen...Helvetes jävla skit!! Näsan är värst, fått grova porer oxå.. rejält.

.. Är jätterädd för att få sån där Rinophyma ( googla på det) Rödflammig, svullen, ska tillägga att det första gången gick upp och satte sig i mina ögon också..

Jag har ändå kunnat hålla det i schack i form av min finacea kräm ( recept) och krämer som boots no 7 redness releif, och cliniques redness bla bla bla kräm.. beställde fakt en kräm för rosacea på Ebay.. och JA den är bra, den dämpar och lugnar huden.. Man kan ju inte använda vilka produkter som helst....( ska kolla upp namnet på den krämen och återkomma)
Jag skall återigen, börja gå på behandligen med IPL, 5 ggr( börjar nästa vecka)... Jag hoppas verkligen att det hjälper lika mkt som det hjälpte mig förra gången... ett paket a 5 behandl kostar hos min hudterapeut 9000 kr.. Men det är sååååå värt det ,för att kunna leva som en " vanlig människa" och inte behöva sminka ihjäl ansiktet med puder mineral foundations osv......blä blä bläääää...
Och kommer detta bidra till att jag aldrig mer kommer att kunna sola mitt ansikte, FINE.. jag avstår gärna, bara jag slipper den där jävla rosacean!!.. Det finns bra sminkprodukter, samt BUS och annat bronzing puder som gör att man kan matcha övriga kroppens solbränna när det är sommar...
Jahopp, tack för mig..
Kram till er... vet hur det känns!!

Usch vad jobbigt! Vet hur det känns, jag fick diagnosen nån vecka innan jag fyllde 20 år och hade då haft det i ca 4 år.. Så känns som hela mitt liv varit förstört av det. Medicinen gjorde ju under först bara lite rött kvar och sån skillnad men som sagt så tar den inte längre (Tetralysal). Jag äter Oracea nu, ätit i 6 veckor men inget har hänt direkt så undrar om det kommer hjälpa, är dock en 16v kur så får väl ge det hela behandlingstiden. Funkar det inte måste jag väl testa Tetralysal igen men är nästan resistent mot det. Är bra sugen på att testa IPL, kan nog ta bort det röda. Gör det mycket ont? Däremot tar det ju inte bort svullnaderna, så om medicinen inte tar mot det har jag ju ändå det kvar + att jag måste ändå äta medicin konstant för atth ålla det någorlunda nere... Men IPL, känns lockande att testa!