akiire skrev 2011-05-23 16:53:39 följande:
Pepptalk! :)
Det jag har funderat på som kanske du vet då är det här med barnmat... säljs det någonstans på hotellet eller kan man köpa det i tex matbutikerna i byn?
Jag känner itne riktigt för att köpa med mig allt. Iof äter ju barn upp till 12 gratis men om man då har en son på 9 månader serveras det mat även anpassade för honom?
Nu blev det många frågor.. :)
Mina barn har inte varit så små när vi varit där så minns inte riktigt men tror det finns, åtminstone på hotellets supermarket (-ar), det finns två. Ett uppe vid huvudbyggnaden Apollon och ett nere vid Minos (som visst bytt namn i år). Det finns inga stora matbutiker i Makrigialos, bara små supermarkets. Risken finns ju också att maten inte smakar som hemma även om det är på barnmatsburk, så vet man med sig att man har ett lite kräset barn så bör man nog ta med sig.
Ang transfern så är den lång, man stannar på halva vägen ungefär vid en mack. Där finns ett par enkla toaletter, kön brukar bli lång så jalla jalla om man vill hinna. Är man två vuxna så rekommenderas att den ena följer barnen till toaletten, den andra prioriterar att handla vatten, dricka, glass eller fika. Ännu bättre att ha med sig på bussen förstås. Man stannar en kvart, tjugo minuter ungefär men det är ju kanske tre-fyra bussar som anländer ungefär samtidigt så det är mycket folk där. Jag brukar se till att ha chips och vatten med. Chips för att det är salt, och mina barn brukar tycka att det hjälper om de känner sig lite illamående.
Annars så är de ju så stora nu (de var 9 och 14 när vi var där senast) att de verkligen uppskattar bussturen som går genom ett otroligt vackert landskap, via kusten upp till bergen. De vet också vad som väntar, de fullkomligt ÄLSKAR Makrigialos, det är vårt smultronställe :)
Det finns inte så mycket att göra förutom att bada och sola i Makrigialos...det finns rätt många tavernor, lite turistshoppar, en bana där barn kan köra små bilar och hoppa i hopptorn men annars så pågår nog det mesta vid hotellet. När vi var där senast, 2009, så var de lokala krögarna oroliga för utvecklingen med all inclusive, de tappade mycket av försäljningen till hotellet. Jag själv tycker inte att all inclusive är nåt vidare. Eller - maten är SUPERB!! Men restaurangen är jättestor, det är miljoner ungar överallt, det är minidisco på scenen och det låter. Mycket och HÖGT. Det var svårt att få till den där riktigt sköna semesterfeelingen vid måltiderna. Men - har man små barn, så är det förmodligen suveränt. Barnen kan kuta omkring eller sitta vid scenen och titta på när björnarna har show medan föräldrarna äter.
Stranden är makalös. Långgrunt, lugnt vatten, VARMT i vattnet, 27-29 grader i augusti. Utsikten över havet förtrollande. Skyll er själva om ni inte bokat med havsutsikt. Balkongen mot havet på kvällen - så himla fint!!
Vill man ha mer att göra så får man hyra bil och åka ut - men vill man bara bada och slappa så är Makrigialos helt perfekt.
Ja det var lite svammel från mej, säg till om ni vill veta mer :)