• Joppelina
    Anonym (Hanna) skrev 2011-06-07 16:02:55 följande:
    Torbjörn Fjellström är ju en gigant inom området (psykolog), men i övrigt handlar väl psykologi tll stor del om att tänka själv och dra slutsatser? Om en person uppenbart verkar ha svårt för att knyta an till andra och skapa varaktiga relationer, samtidigt som människan i fråga har ett till synes tvångsmässigt behov av sex tycker jag inte man kan skylla på sin utbildning om man inte förstår att det kan vara något fel.
    Vem nämner ordet tvångsmässigt sex?
    Var kommer alla dessa antaganden ifrån?
  • Joppelina
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-07 16:03:22 följande:
    Är väl ganska vanligt bland bi-polära under hypomana/maniska skov ha fler sexpartners än vanligt. Dock gäller detta absolut inte alla bi-polära.
    Sen så hamnar man under 0 i den andra polen.

Jippie säger psykvården och spikar igen porten,,, alla som har haft fler än 20 sexpartners är bipolära och bankar på porten Tungan ute 
  • Joppelina
    Anonym (exakt?) skrev 2011-06-07 16:07:28 följande:
    Vad menar du med storning? Diagnos?
    Sjalva definitionerna uppdateras ju inte speciellt ofta (och tur ar val det, for tank vad manga tjusiga mediciner vi skulle ha mot ditten och datten annars!!), men jag har da inga problem med att se sexmissbruk som en storning man kan behandla. Utan att det behover heta ngt specieltl.

"As of right now, a person cannot be diagnosed with “sexual addiction” because the actual diagnosis does not exist in the DSM-IV-TR, the manualmental health professionals use when assessing clients. “Hypersexual disorder“–essentially, describing the symptoms of sexual addiction–has been proposed for the DSM-5, scheduled to be published in 2013."
    Men snälla, Finns inte en enda härinne som beskrivit något som kommer i närheten av sexmissbruk. Att dra upp det känns som ett lamt försök att inte vilja förstå att människan är en sexuell varelse och att den driften är högre hos en del.

Men till ett beroende är det långt....

Ska man ta medicin mot kåthet tycker du?????
  • Joppelina
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-07 16:11:23 följande:
    Haha, tänk om vi på jobbet hade haft så lätt att diagnosera personer :).

"Hur många har du legat med?" "20 + tror jag" "Då är du bi-polär" Eller "Jag har inte haft sex" "Då är du deprimerad helt klart."

Vad lätt jobbet skulle bli för oss inom psyk då ;)
  • Joppelina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-07 16:09:48 följande:
    Oj, vad ovanligt, en tråd på FL som slutar i att man börjar diagnosticera beteenden och verkligen måste få det till att det är en störning eller ett diagnosbeteende av något slag.

För det kan absolut inte vara så att andra lever sitt liv på andra sätt än vad man själv gör och att detta är en del av den naturliga variationen, det stämmer nämligen inte överens med den världsbild man har och som man med näbbar och klor försvarar.

Att ha mycket sex med många partners kan vara en produkt av olika psykiska sjukdomar, ett destruktivt beteende eller på annat sätt vara skadligt. Men det behöver inte vara det.

Att använda "det kan faktiskt vara skadligt/ett beroende" som argument för att det är dåligt att ligga med flera stycken är ungefär lika smart som att säga "man kan bli alkoholist, därför ska man inte dricka vin".

Det handlar om ett fåtal personer per år som TS har legat med, det är visserligen fler än de flesta (mig inkluderad) men så ovanligt är det knappast och det är verkligen inte per definition ett sjukt beteende.
  • Joppelina

Att använda ordet tvångsbeteende (även om en liten snudd) ser jag som en förolämpning mot de personer som lider av tvångsbeteende. I skolan på 70-talet ropade folk CP åt varandra. Idag 10-talet på FL så svingas det psykiska diagnoser vind för våg på samma sätt...

• Joppelina
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-07 16:23:45 följande:
    Förresten, man kan väl ligga med massor personer utan att vara sexmissbrukare lika gärna som man kan vara sexmissbrukare inom ett monogamt förhållande?
    Ja
  • Joppelina

Full, psyksjuk,, Iqbefriad, Thanks Äntligen fick man alla svaren man så länge sökt Skål
    Glömde lössläppt, slampig och äcklig Kräks

Observera att Tråden handlar om person,,, inte beteende Kyss

• Joppelina
    Anonym (exakt?) skrev 2011-06-07 16:36:16 följande:
    Ja, sen finns det den andra extremen som direkt hugger emot och ar minst lika vassa i mun sjalva... som direkt hugger med att man forolampar en hel hog med svaga individer sa fort man forsoker forklara vad man menar for folk som vagrar fatta.
    Är det inte sant då? Att blanda in tvångsbeteende för att en person kanske har sinne för detaljer och lägger dom på minnet. En egenskap jag gärna skulle ha.

Att en del minns alla sina sexpartners även om dom är många är väl i sig inget konstigt. Inte heller om man inte råkar komma ihåg exakt alla. Vad försöker d förklara som ingen fattar egentligen?
Svar på tråden Är jag "äcklig"?