Helle333 skrev 2011-06-21 16:58:22 följande:
Mitt barn kommer få lära sig att dåligt uppförande ger konsekvenser. Jag kommer göra mitt bästa för att vara en bra förebild men är det så att mitt barn beter sig illa så ska barnet veta att gör jag dumheter blir det konsekvenser av det. Och att nej betyder nej på riktigt. Inte att nej betyder nej i fem minuter innan man tjatat tillräckligt många gånger. Jag har sett på nära håll vad de tkan göra med barn om dem inte får några som helst konsekvenser av sitt dåliga uppförande och det är ingen vacker syn.
Fast nu säger du
konsekvenser för att det låter bättre än
straff, eller hur.
Jag tycker många verkar blanda ihop konsekvenser med att vara konsekvent. Konsekvenser är något som följer på något annat - att vara konsekvent är att man reagerar någorlunda på samma sätt i liknande situationer.
Att bara säga nej när man menar det och alltså inte ändrar sig bara för att man tycker det blir jobbigt med tjatet är att vara konsekvent. Det har inget med konsekvenser av handlandet att göra. Däremot om mamman får ett psykbryt på tjatet och ryter åt ungen att hålla käften och ställer kundvagnen i affären och går ut - då har barnet sett en av konsekvenserna av att tjata - att den vuxne blir arg. VAD man sedan får göra när man blir arg, både som barn och vuxen, är en annan diskussion. Och för barnet kanske det är ett straff att man går ut ur affären, eller en belöning, beroende på unge.
(Det var för övrigt i boken Curlingföräldrar och servicebarn som jag för första gången läste det där om att kalla straff för straff, för det är så barnen upplever det, och ta en diskussion med sin partner om vilka straff man tycker är ok och vilka man absolut inte kan tänka sig att använda. Det tyckte jag var
klokt.)