• cruz

Behöver barn konsekvenser?

Jag är lite nyfiken på hur folk tänker när det gäller barnuppfostran. Anser ni att barn behöver konsekvenser/straff? Från vilken ålder i så fall? Anledningen till att jag frågar är att jag nu två gånger har bevittnat hur bekanta har straffat sina 2,5 åringar genom time out eller förvisning till rummet. Själv tänker jag att det är totalt meningslöst att ge så små barn straff. De saknar konsekvenstänkande och impulskontroll och kommer i bästa fall bara bli förvirrade av bestraffningen. När det gäller äldre barn så kan kanske straff eller konsekvenser funka om barnen har nått en viss mognad. Men frågan är om man bör använda detta i barnuppfostran ändå? Vad anser ni? Kan man alltid prata barn till rätta eller få dem att bete sig på ett bra sätt genom att själv vara en god förebild? Eller behöver barn konsekvenser och straff ibland?

• Svar på tråden Behöver barn konsekvenser?
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-21 19:24:09 följande:

Ja, men det är ju en så självklar situation. Ofta är det inte så svartvitt. För att ta ett exempel från mitt arbete som lärare på högstadiet. En klass beter sig flertalet gånger illa när man är ute på studiebesök och liknande. Jag som lärare fattar beslutet att inte åka på skolresa med dem. Straff eller konsekvens? Jag tycker att det beror på. Om jag helt sonika är arg för att de betett sig illa och jag vill straffa dem för att de inte lyssnat och helt enkelt betett sig illa och att de ska få "lida" lite för det så är ju en inställd klassresa uppenbarligen ett straff. Om det snarare är så att jag som lärare fullkomligt ärligt känner att jag inte kan ta det ansvar jag är ålagd under en klassresa och helt enkelt varken kan utsätta barnen eller omgivningen för vad det skulle kunna innebära, och verkligen inte orkar det personligen, så är det snarare en konsekvens. Finns hur många sådana situationer som helst där ett agerande kan vara såväl ett straff som en konsekvens beroende på baktanken, eller vad man ska säga.

Hej!
    varfor beter sig de illa? ska man inte ha lart sig pa hogstadiet att bete sig bra? 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-06-22 05:11:58 följande:
    Hej!
    varfor beter sig de illa? ska man inte ha lart sig pa hogstadiet att bete sig bra?

Tja, du. Många vuxna beter sig illa lite titt som tätt. Borde inte lärt sig det vid det laget?

• Selfish Geene

Självklart behöver alla människor konsekvenser, oavsett ålder.
    Hur ska de annars motiveras att lära sig saker?

• Boel1

Jag tycker inte det är för tidigt med konsekvenser när man är 2,5 år. Skriker man vid bordet får man gå från tills man slutar, ingen vill ju ha skrik vid bordet.
     Jag kan komma på många exempel - min yngste har varit ett bitbarn, och om han har bet någon fick han inte vara med i leken en stund, han fick sitta i mitt knä eller blev utestängd. Sen skulle han klappa den han hade bitit. Något måste man ju göra i en sån situation, det måste bli en konsekvens så de lär sig på något sätt - beter man sig illa får man inte vara med.

• Kimona

Jag tycker det är skillnad på konsekvenser och straff.

Exempel: Kalle får inte ha sitt älskade modelltåg i sandlådan då det kan bli förstört. Gör han det ändå är konsekvensen att tåget skadas, går sönder, slits m.m... Alltså att hans älskade tåg är förstört.

Ett straff är ju när mamma blir arg på Kalle för att han tog ut modelltåget i sandlådan och sätter honom i skamvrån.

Man kan faktiskt skilja på de två - och ja, jag tycker defenitivt att barn behöver konsekvenser, men de behöver inte alltid straffas om de gör misstag. Det gör alla, det är ju så man lär sig.

• Flickan och kråkan
    Kimona skrev 2011-06-22 07:43:40 följande:
    Jag tycker det är skillnad på konsekvenser och straff.

Exempel: Kalle får inte ha sitt älskade modelltåg i sandlådan då det kan bli förstört. Gör han det ändå är konsekvensen att tåget skadas, går sönder, slits m.m... Alltså att hans älskade tåg är förstört.

Ett straff är ju när mamma blir arg på Kalle för att han tog ut modelltåget i sandlådan och sätter honom i skamvrån.

Man kan faktiskt skilja på de två - och ja, jag tycker defenitivt att barn behöver konsekvenser, men de behöver inte alltid straffas om de gör misstag. Det gör alla, det är ju så man lär sig.
    Men det är ju så enkelt för då är det Kalles tåg. Ta scenariot där Kalle leker med STINAS tåg i sanden. Konsekvensen där blir att Stinas älskade tåg går sönder pga Kalle. Kalle menade inget illa, han är 2 år, men det blev ändå konsekvensen. Mamman väljer därför att ta Stinas tåg från Kalle innan så att han inte kan köra det i sanden så att det går sönder. Kalle blir jättearg och ledsen för han ville ju och höll på att leka med tåget. Konsekvens?
  • Selfish Geene

ett straff är också en konsekvens.

Jag tycker att man ska skilja på (ologiska) konsekvenser, logiska konsekvenser och naturliga konsekvenser 

Ex1 Pelle tar sönder Stinas tåg- han får inte längre leka med hennes saker=logisk konsekvens 

Ex2 Pelle tar sönder sitt eget tåg-han får leka med ett trasigt tåg i fortsättningen=naturlig konsekvens

Ex3 Pelle tar sönder sitt eller Stinas tåg-han blir utan kvällsmat=(ologisk) konsekvens

• Flickan och kråkan
    norgesessan skrev 2011-06-21 22:53:04 följande:
    I ditt exempel..Är hela klassen en del av problemet? Tycker det är konsekvens att det inte blir skolresa...Eller iallafall att den flyttas till ett senare tidspunkt för att markera att så beter man sig inte..
    Samtidigt är det ju ett dilemma hur man ska göra om inte alla var iblandade.

Att göra något mot klassen som inte är direkt kopplat till en specifik händelse för att huvudsakligen markera att man inte beter sig på ett specifikt vis har jag svårt att kalla konsekvens.......då handlar det ju ändå om någon form av strafftänkande, eller? Vad gäller dilemmat om alla är inblandade eller inte. Det är ju faktiskt enbart ett moraliskt problem OM man tänker i straffbanor. Kollektiv bestraffning är inte tillåte. Om det handlar om en mer naturlig konsekvens = jag som enskild lärare har inte möjligheten att åka och ta det ansvar jag är ålagd med en specifik grupp, så handlar det ju om något annat, eller hur? Det är ju mer ett faktum att så här är situationen för oss just nu.

Jag vill alltså huvudsakligen poängtera att skillnaden mellan straff och konsekvens inte alltid är så glasklar och enkel som det ibland framställs.

• Flickan och kråkan
    Selfish Geene skrev 2011-06-22 08:03:41 följande:
    ett straff är också en konsekvens.

Jag tycker att man ska skilja på (ologiska) konsekvenser, logiska konsekvenser och naturliga konsekvenser

Ex1 Pelle tar sönder Stinas tåg- han får inte längre leka med hennes saker=logisk konsekvens

Ex2 Pelle tar sönder sitt eget tåg-han får leka med ett trasigt tåg i fortsättningen=naturlig konsekvens

Ex3 Pelle tar sönder sitt eller Stinas tåg-han blir utan kvällsmat=(ologisk) konsekvens
    Ja, jag håller helt med dig, men fortfarande blir gränsen mellan vad som är en ologisk och en logisk konsekvens långt ifrån knivskarp i många vardagliga händelser. Det är i huvudsak en värderingsfråga. VAD är en logisk respektive ologisk konsekvens? För en förälder kan det kännas helt logiskt att skicka in ett barn som slåss på sitt rum. För en annan förälder är det ologiskt. naturlig är den i alla fall inte. Dem är enkla att särskilja .
  • Selfish Geene
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-22 08:11:32 följande:
    Ja, jag håller helt med dig, men fortfarande blir gränsen mellan vad som är en ologisk och en logisk konsekvens långt ifrån knivskarp i många vardagliga händelser. Det är i huvudsak en värderingsfråga. VAD är en logisk respektive ologisk konsekvens? För en förälder kan det kännas helt logiskt att skicka in ett barn som slåss på sitt rum. För en annan förälder är det ologiskt. naturlig är den i alla fall inte. Dem är enkla att särskilja .
    de naturliga konsekvenserna är nästan alltid enklast att begripa för såväl barn som vuxna så jag föredrar naturliga konsekvenser framför de iscensatta.

Men ofta resulterar ett oönskat beteende inte i någon naturlig konsekvens (tex när pelle har sönder Lisas tåg) då behövs de logiska konsekvenserna.
    Vad som kan anses logiskt beror på mottagarens mognad och perceptionsförmåga, för en vuxen kan tex fängelsestraff vara en fullt logisk konsekvens av ett oönskat beteende, medan ett litet barn inte alls kan koppla samman den vårdslösa leken med rumsarresten 
Svar på tråden Behöver barn konsekvenser?