• cruz

Behöver barn konsekvenser?

Jag är lite nyfiken på hur folk tänker när det gäller barnuppfostran. Anser ni att barn behöver konsekvenser/straff? Från vilken ålder i så fall? Anledningen till att jag frågar är att jag nu två gånger har bevittnat hur bekanta har straffat sina 2,5 åringar genom time out eller förvisning till rummet. Själv tänker jag att det är totalt meningslöst att ge så små barn straff. De saknar konsekvenstänkande och impulskontroll och kommer i bästa fall bara bli förvirrade av bestraffningen. När det gäller äldre barn så kan kanske straff eller konsekvenser funka om barnen har nått en viss mognad. Men frågan är om man bör använda detta i barnuppfostran ändå? Vad anser ni? Kan man alltid prata barn till rätta eller få dem att bete sig på ett bra sätt genom att själv vara en god förebild? Eller behöver barn konsekvenser och straff ibland?

• Svar på tråden Behöver barn konsekvenser?
  • Flickan och kråkan
    norgesessan skrev 2011-06-22 10:09:09 följande:
    Frösö, ja, det gör jag. Men hur gör man on det är 5 av 25 som verkligen beter sig? Kan man åka med bara dom så resterande stannar kvar på skolan?
    Ja, om det skulle vara mycket tydligt avgränsat till enbart dessa, men oftast är det inte så. Var ska man dra gränsen....och hur ställa sig till dem som står skrattande bredvid etc. etc.?
  • Kimona
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-22 07:55:58 följande:
    Men det är ju så enkelt för då är det Kalles tåg. Ta scenariot där Kalle leker med STINAS tåg i sanden. Konsekvensen där blir att Stinas älskade tåg går sönder pga Kalle. Kalle menade inget illa, han är 2 år, men det blev ändå konsekvensen. Mamman väljer därför att ta Stinas tåg från Kalle innan så att han inte kan köra det i sanden så att det går sönder. Kalle blir jättearg och ledsen för han ville ju och höll på att leka med tåget. Konsekvens?
    Konsekvensen är ju att han inte får leka med Stinas tåg om han absolut måste vara i sandlådan
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2011-06-22 08:03:41 följande:
    ett straff är också en konsekvens.

Jag tycker att man ska skilja på (ologiska) konsekvenser, logiska konsekvenser och naturliga konsekvenser 

Ex1 Pelle tar sönder Stinas tåg- han får inte längre leka med hennes saker=logisk konsekvens 

Ex2 Pelle tar sönder sitt eget tåg-han får leka med ett trasigt tåg i fortsättningen=naturlig konsekvens

Ex3 Pelle tar sönder sitt eller Stinas tåg-han blir utan kvällsmat=(ologisk) konsekvens
    Fast jag skulle inte använda benämningen konsekvens alls i exempel 3, då det är ett straff för mig.
    Straff är något någon annan ser till att barnet får, medans en konsekvens uppstår när barnet själv agerar fel
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2011-06-22 13:52:48 följande:
    Fast jag skulle inte använda benämningen konsekvens alls i exempel 3, då det är ett straff för mig.
    Straff är något någon annan ser till att barnet får, medans en konsekvens uppstår när barnet själv agerar fel
    en konsekvens är en följd av en handling, ibland är konsekvensen naturlig (om jag inte äter så svälter jag ihjäl) ibland är den orsakad av tredje part (om jag hindrar någon från att äta så svälter denne ihjäl)

Men båda delarna är exempel på konsekvenser. 
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2011-06-22 14:02:24 följande:
    en konsekvens är en följd av en handling, ibland är konsekvensen naturlig (om jag inte äter så svälter jag ihjäl) ibland är den orsakad av tredje part (om jag hindrar någon från att äta så svälter denne ihjäl)

Men båda delarna är exempel på konsekvenser. 
    exempel 3 är också en konsekvens (om jag tvingar någon att svälta ihjäl hamnar jag i fängelse)
  • Flickan och kråkan
    Kimona skrev 2011-06-22 13:50:48 följande:
    Konsekvensen är ju att han inte får leka med Stinas tåg om han absolut måste vara i sandlådan

Ja visst är det det, på samma sätt som ett straff, men det är ingen naturlig konsekvens på något vis.

• Flickan och kråkan
    Kimona skrev 2011-06-22 13:52:48 följande:

Om du tar ifrån Kalle Stinas tåg för att han inte ska förstöra det i sandlådan så är det du som förälder som agerar och gör något mot Kalle. Det uppstår inte spontant. En naturlig konsekvens skulle vara att Stinas tåg går sönder och Stina blir ledsen alternativt arg och slår Kalle. Slår hon Kalle så kan det ju också ses som en form av bestraffning, eller hur? Beror ju på hur gammal Stina är.

• Selfish Geene
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-22 17:04:03 följande:

Om du tar ifrån Kalle Stinas tåg för att han inte ska förstöra det i sandlådan så är det du som förälder som agerar och gör något mot Kalle. Det uppstår inte spontant. En naturlig konsekvens skulle vara att Stinas tåg går sönder och Stina blir ledsen alternativt arg och slår Kalle. Slår hon Kalle så kan det ju också ses som en form av bestraffning, eller hur? Beror ju på hur gammal Stina är.

dessutom är ju inte alla naturliga konsekvenser av oönskat beteende negativa, om Kalle tex tar Stinas lördagsgodis så blir konsekvensen att Kalle får dubbelt så mycket godis.

Då tycker jag att de vuxna måste gå in och förhindra den positiva konsekvensen och ersätta den med en negativ, för att inte främja det oönskade beteendet
  • cruz

Med vilket straff eller logisk konsekvens hade ni hanterat detta: Femåring som slåss på väg hem från dagis. Föräldern säger ifrån. Barnet skrattar och slår sin lillebror istället. Föräldern säger ifrån på skarpen och går i förväg med lillebror. Femåringen tar en näve småsten, springer ikapp och kastar i förälderns ansikte. Föräldern tar tag i femåringen, skäller på honom och hindrar honom att kasta sten. Så fort föräldern släpper femåringen tar han upp mer småsten och kastar. Föräldern kommer ingen vart utan är tvungen att fysiskt hindra den arga femåringen från att kasta sten. Under tiden rymmer tvillingbrodern och lillebrodern sitter i sin vagn och skriker. Hemma väntar middagslagning, träning av autismsonen och högar med tvätt och disk. Föräldern blir alltmer stressad av läget. Hur hanterar ni den här situationen (vardagsmat i vår familj)?

• cruz

Vill bara tillägga att bakgrunden till femåringens ilska är att han fått tillsägelser av dagisfröknarna som han inte lydit och därmed blivit straffad/fått konsekvens av sitt handlande (vad man nu vill kalla det). Han hade vägrat att ta av sig sin silverklänning (sonens favoritplagg) vid mellanmålet och straffet blev att sonen inte får ha klänningen mer på dagis (fröknarnas beslut som jag måste respektera, även om jag inte fattar varför han inte får ha klänningen under mellanmålet).

Svar på tråden Behöver barn konsekvenser?