• Mysanochmimer

Reklamation efter husköp

Vi har fått ett litet problem med vårat nyköpta hus.
    Av en slump visade det sig att det tydligen inte sitter någon vindpapp mellan ytterpanel och isolering, inte så där jättebra.

Vi har pratat med diverse människor (mäklare osv osv osv) och fått höra att det vi ska göra är att skriva ett typ "reklamationsbrev" till säljarna för att kunna få detta  på dolda fel.

Det är bara det att INGEN kan/får/vill ge råd om hur vi ska utforma brevet, så undrar därför om någon varit i samma situation?

• Svar på tråden Reklamation efter husköp
  • Mysanochmimer
    delly skrev 2011-06-25 17:40:48 följande:
    puffar . vill höra hur man skriver ett brev
    Ja jag med

Googlade lite igen och fick upp en länk med lite råd.

I första skedet upplyser jag köparen att han ska reklamera felet till säljaren. Att helt enkelt skicka ett brev med en vänlig ton där du beskriver felet och att du gör gällande att du anser det vara dolt. Sedan måste du framställa ett yrkande med avdrag på köpeskillingen, husets marknadsvärdesminskning. De här siffrorna är inte lätta att få fram. De flesta använder istället en åtgärdskostnadssumma, vad det kostar att åtgärda skadan. Men du behöver inte nämna några summor i det första brevet. Skriv att du yrkar avdrag på köpeskillingen och att du kommer att återkomma med ett exakt belopp när skadan utretts ytterligare.
    Tar du kontakt med en advokat direkt finns risken att säljaren blir avogt inställd. Men om säljaren inte svarar på ditt brev eller vägrar att förhandla, kanske du måste ringa en jurist eller advokat. Då kan du även få veta mer om vilka chanser du har att vinna i domstol.
    Ring ditt försäkringsbolag och få information om ditt rättsskydd. Den täcker kostnader för advokat upp till ett visst belopp, villkoren varierar beroende på försäkringsbolag.
  • Konvaljen

Ni kommer aldrig få igenom det tror jag. Du har en sjuk undersökningsplikt och borde ha tagit bort en bräda i ytterpanelen och kikat in bakom.

Det bästa är nog att kontakta en jurist men räkna inte med att kunna vinna i rätten.

• Mysanochmimer
    Konvaljen skrev 2011-07-04 09:13:16 följande:
    Ni kommer aldrig få igenom det tror jag. Du har en sjuk undersökningsplikt och borde ha tagit bort en bräda i ytterpanelen och kikat in bakom.

Det bästa är nog att kontakta en jurist men räkna inte med att kunna vinna i rätten.
    Jo jag vet det med undersökningsplikt och så och nu är det skitsamma för vi har tyvärr hittat mycket värre fel...

Grejen med panelen/vinpapp/luftspalten är att det är inte byggt efter gällandebyggnormer och då kan man få det på dolda fel, men som sagt, nu prioriteras andra saker... tyvärr...
  • trassan

mina föräldrar åkte på att betala en skorsten som det var fel på 9 år efter att dom sålt pga man hade 10 år på sig som köpare att kontakta säljaren om felet fanns när säljaren bode där. Nu var köparen snäll så han sa att dom tog hälften var så det inte skulle bli så dyrt för någon utav domeftersom felet blev till hos den som renoverade och sålde  villan när mina föräldrar köpte huset. Skcika ett brev och får du inte svar så kontakta en advokat och hör med dom vad dom säger.

• Mysanochmimer
    trassan skrev 2011-07-04 12:43:14 följande:
    mina föräldrar åkte på att betala en skorsten som det var fel på 9 år efter att dom sålt pga man hade 10 år på sig som köpare att kontakta säljaren om felet fanns när säljaren bode där. Nu var köparen snäll så han sa att dom tog hälften var så det inte skulle bli så dyrt för någon utav domeftersom felet blev till hos den som renoverade och sålde  villan när mina föräldrar köpte huset. Skcika ett brev och får du inte svar så kontakta en advokat och hör med dom vad dom säger.
    Jo precis, du har ett ansvar fram tom 10 år efter att du sålt huset.
  • Konvaljen

TS: fy vad tråkigt!
    Besiktade ni huset?

Min man är jurist och jag har därför lite koll på sådana här saker. Det är hur svårt som helst att få igenom dolda fel, i princip omöjligt. Jag tror att det bästa är om ni kan förlikas med säljaren, kanske kan ni få prisavdrag?

Om ni gjorde en besiktning borde dessutom firman som utförde den bekosta en hel del.

• Mysanochmimer
    Konvaljen skrev 2011-07-04 21:01:03 följande:
    TS: fy vad tråkigt!
    Besiktade ni huset?

Min man är jurist och jag har därför lite koll på sådana här saker. Det är hur svårt som helst att få igenom dolda fel, i princip omöjligt. Jag tror att det bästa är om ni kan förlikas med säljaren, kanske kan ni få prisavdrag?

Om ni gjorde en besiktning borde dessutom firman som utförde den bekosta en hel del.
    Vi anlitaden ingen för besiktning eftersom det var en gjord samt att sambon gick igenom protokollet med besiktningsmannen.

Panelen är som sagt inte säkert att vi kommer kunna få något för, fast det finns dock en chans eftersom att fasaden var utan anmärkning förutom "vanligt" underhåll så att säga samt att om det är som det verkar så är det ett konstuktionsfel som man inte ska behöva räkna med.

Dom andra felen vi har hittat är än så länge att väggreglar i utbyggnaden (som innehåller duch/bastu, tvättstuga, groventré, förråd samt garage) är nergjutna i betongplattan samt ruttna.
    Detta är juh heller inget vi hade kunnat besikta oss fram till utan har fått reda på iom att vi rev duschen/bastun för att renovera och bygga om.

Vet att det är svårt att få på dolda fel, har pratat med flera jurister för rådgivning, men det är juh den vägen vi får gå eftersom att jag tvivlar på att säljarna kommer förlikas med oss eftersom dom har en dolda fel försäkring..
    Dock ska det vara "lättare" när det handlar om konstruktionsfel som jag förstått det.
    Vi har en besiktining nu på fredag.

Och ja, surt är bara förnamnet på vad det är nu
  • Rigmor Mortis

När är huset byggt? Man gjöt in reglar och syllar förr och det kan bli svårt att få igenom att det är ett konstruktionsfel...

Svar på tråden Reklamation efter husköp