• Mysanochmimer

Reklamation efter husköp

Vi har fått ett litet problem med vårat nyköpta hus.
    Av en slump visade det sig att det tydligen inte sitter någon vindpapp mellan ytterpanel och isolering, inte så där jättebra.

Vi har pratat med diverse människor (mäklare osv osv osv) och fått höra att det vi ska göra är att skriva ett typ "reklamationsbrev" till säljarna för att kunna få detta  på dolda fel.

Det är bara det att INGEN kan/får/vill ge råd om hur vi ska utforma brevet, så undrar därför om någon varit i samma situation?

• Svar på tråden Reklamation efter husköp
  • LillaÄlskadePyret
    delly skrev 2011-08-04 21:55:28 följande:
    badrummet är gjort för 10 år sedan.. fönstren ? bra fråga ingen koll.
    Sambon kom hem nu & han hade pratat med förra ägaren om badrummet, & han sa att om det är fuktskada så är det ju han som ska stå för det ,men om det inte är så så kommer vi att få betala...
    Kan man lita på att han kommer att betala om det är så. eller kan han vända oss ryggen när allt är upprivet & säga skyll er själva ni tog ingen besikting.. så får vi stå för det fast han har lovat oss.
    Ang fönstrena har jag svårt att se att de skulle vara splitternya om de redan ruttnat, men kolla vad ni kan hitta ang det iallfall!

Ang badrummet: Är det gjort för 10 år sen är det nästintill omöjligt att vända sig mot säljaren. Säger säljaren att han skall stå för det, vore det ju toppen för er skull! Jag tror dock att han säger så för att han liksom ni inte vet vad som gäller juridiskt i detta fall är jag rädd. MEN om han pratar med någon jurist/mäklare som säger som det är - att han inte är skyldig att betala så vågar jag ju inte lova att han står fast vid det, oavsett om golvet är upprivet eller ej - det handlar om ganska mycket pengar när det är badrum. Risken är nog stor att säljaren inte vill betala längre då.

Jag personligen skulle göra om badrummet med förutsättning att betala allt själv, men att se det som ett stort plus om säljaren betalar hela eller en del av det av moraliska skäl. Men jag tvivlar på det och är rädd att ni blir stående med hela kostnaden =(.

Men att det uppmättes fukt i badrummet måste ju heller inte betyda att hela badrummet är fuktskadat, men om du säger att du började må dåligt när ni flyttade in är det ju inte bra tyvärr. Men begär en nogrannare utredning för att fastställa hur läget ser ut!
  • Konvaljen

Delly: ni hade kunnat hyra en fuktighetsmätare och slå på den i badrummet. Det är alltså inte ett dolt fel.
    Att fönsterkarmarna är ruttna kan man förvänta sig om det är ett äldre hus, annars får man helt enkelt kolla det. Det är alltså inte ett dolt fel.

Säljaren har ingen skyldighet att betala. Om ni går vidare till tingsrätt kommer ni tyvärr förlora är jag rädd.

• Rigmor Mortis
    delly skrev 2011-08-04 21:30:19 följande:
    Jag måste bara fråga er som kan.  jag har köpt ett hus utan att anlita en besiktningsman , nu har anticimex varit här & de kollade badrumet & deras mätare gav utslag att det var fukt.Rynkar på näsan.. ska vi stå för det eller kan man ta ett snack med förra ägaren & de får stå för kostnaden..  även sett nu att träet runt fönstren är ruttna på vissa ställen, är det förra ägarens ansvar att "fixa" detta ..... Vi köpte huset i Maj i år.

Hoppas på svar snart.
    Det är nog ni själva som får stå för fiolerna där gissar jag, ruttna fönster är inte svårt att upptäcka och fukt hittar man också lätt själv om man  har med en fuktmätare på visningen.
  • Maria222

Blir intressant att följa detta.

delly skrev 2011-08-04 21:55:28 följande:
    badrummet är gjort för 10 år sedan.. fönstren ? bra fråga ingen koll.
    Sambon kom hem nu & han hade pratat med förra ägaren om badrummet, & han sa att om det är fuktskada så är det ju han som ska stå för det ,men om det inte är så så kommer vi att få betala...
    Kan man lita på att han kommer att betala om det är så. eller kan han vända oss ryggen när allt är upprivet & säga skyll er själva ni tog ingen besikting.. så får vi stå för det fast han har lovat oss.
    Tyvärr är det inga dolda fel du beskriver. Jag skulle bli väldigt förvånad om förra ägaren står för kostnaden, i såfall är han riktigt snäll!
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Tonårsmamman1
    Mysanochmimer skrev 2011-07-08 21:04:21 följande:
    Vi hade köpargenomgång med anticimex och då kan vi göra så här enligt han som var här idag.
    Anticimex har juh utfört en felaktig besiktning med felaktig riskanalys.
  • Mysanochmimer

Uppdaterar igen.

Advokaten har nu tagit över och han tycker fortfarande att det är "solklart" men det återstår att se, det kan ju ta ett par år innan en sån här process är klar.

Igår hade vi hit en firma för kostnadsuppgift.
    Killen därifrån sa att det här var nått av det värsta han sett och han vet inte ens om han kan ge ett pris.

Han kunde nog räkna på en preliminär prisuppgift men han kan inte ge en offert på jobbet eftersom han aldrig sett något liknande.
    Eller jo, han sa "Om ni skulle kräva en offert skulle jag säga 800 tkr, för då vet jag att jag bör klara mig"

• Tess7

Hejsan!
    Har även jag en fundering kring detta ämne och det verkar finna många kloka människor här!

Köpte ett hus för 8v sedan, renoverade lite och flyttade in 4v senare.
    Vi försäkrade huset via Länsförsäkringar som ville att deras egen besiktningsman skulle komma ut och titta på diverse våtrum.

Han sa att badrummet var felaktigt utfört bla hade de lämnat plastmattan kvar, för att kakla dirrekt på. De hade även lämnat gamla golvbrunnen(som låg för nära väggen), samt de gamla rören.

Han var alltså orolig för fuktskada och rekomenderade oss att göra om hela badrummet som de förra ägarna alltså renoverat 2010.
    I våra papper har de förra ägarna även skrivit att alla arbeten är utförda utav fackmän!
    Vi har haft en besiktningsman ute 2 ggr, men han har såklart ej tittat på våtrummen...

Oerhört tacksam för svar!!

• Tess7

Dessvärre ingick det inte i denna besiktningsmannens uppgifter sa han. Han hade först gjort en "ytlig" besiktning beställd av förra ägaren o vi i vår tur anlitade honom för en mer genomgående besiktning, återigen dock ej våtutrymmen! Har förstått nu i efterhand att det var en helt onödig utgift! Trodde verkligen inte vi skulle behöva anlita ngn för att besiktiga våtrummen, då de påstogs vara nyrenoverade av fackmän!

• Maria222
    Tess7 skrev 2011-11-30 22:32:28 följande:
    Dessvärre ingick det inte i denna besiktningsmannens uppgifter sa han. Han hade först gjort en "ytlig" besiktning beställd av förra ägaren o vi i vår tur anlitade honom för en mer genomgående besiktning, återigen dock ej våtutrymmen! Har förstått nu i efterhand att det var en helt onödig utgift! Trodde verkligen inte vi skulle behöva anlita ngn för att besiktiga våtrummen, då de påstogs vara nyrenoverade av fackmän!
    finns det på papper att de är nyrenoverade av fackmän?
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Tess7

Vi har inte sett några sådana, har bara sett denna info i ett standard fråge formulär! Ringe mäklaren igår o förklarade sit. Han sa att han hoppades säljarna varit ärliga, då kunde vi tydligen göra en reklamation till företaget! Mäklaren ska återkomma till mig på måndag!

• education

Tess7
    Men det är ju därför man tar dit en besiktningsman. För att kontrollera att det folk eventuellt står och blåljuger om, verkligen stämmer.

• Mysanochmimer

Uppdaterar

prisförslaget/uppskattningen är grovt räknat 375 000 kr.
    Stämningsansökan skickad till säljarna och till Anticimex, dock har våran advokat blivit sjukskriven så nu väntar vi på att firman ska få fram en ny åt oss.

Kommer dock påbörja åtgärdandet av allt och bekosta det med lån från banken...

Svar på tråden Reklamation efter husköp