• Mysanochmimer

    Reklamation efter husköp

    Vi har fått ett litet problem med vårat nyköpta hus.
    Av en slump visade det sig att det tydligen inte sitter någon vindpapp mellan ytterpanel och isolering, inte så där jättebra.

    Vi har pratat med diverse människor (mäklare osv osv osv) och fått höra att det vi ska göra är att skriva ett typ "reklamationsbrev" till säljarna för att kunna få detta  på dolda fel.

    Det är bara det att INGEN kan/får/vill ge råd om hur vi ska utforma brevet, så undrar därför om någon varit i samma situation?


  • Svar på tråden Reklamation efter husköp
  • Micke
    MrSmith skrev 2011-07-09 15:57:47 följande:
    Spelar ingen roll vem som betalt besiktningen. besiktningen ska vara opartiskt den är lika mycket för säljaren som köparens trygghet.
    Givetvis spelar det roll vem som köpt produkten. Det är ju bara mellan köpare och säljare som det finns ett affärsförhållande. 

    Rimligen kan enbart köparen reklamera fel i produkten. 

     I detta  fall kan TS ev räknas som köpare då de köpt in sig i form av en genomgång. 
  • Mysanochmimer
    Micke skrev 2011-07-09 16:36:20 följande:
    Givetvis spelar det roll vem som köpt produkten. Det är ju bara mellan köpare och säljare som det finns ett affärsförhållande. 

    Rimligen kan enbart köparen reklamera fel i produkten. 

     I detta  fall kan TS ev räknas som köpare då de köpt in sig i form av en genomgång. 
    Nu tror och tolkade jag det som MrSmith svarade på att Xyra tyckte att man inte kan "lita" på säljarens köpta besiktning utan ska köpa sig en egen som köpare.
  • MrSmith

    Micke: med ditt sätt att resonera kan inte en köpare klaga på mäklarens jobb då det är säljaren som betalt mäklaren.

    Säljaren köper en tjänst dvs en besiktning för att i möjligaste mån skydda sig mot att sälja ett hus som de senare blir skadestånds skyldiga på.

    Köparen använder protokollet för att bilda sig en uppfattning på vad man köper.

    Hur blir det då det är mäklaren som betalat besiktningen? Hade en kampanj här stan för ett år sedan då olika mäklare bjöd på besiktning av husen som såldes?
    Kan ingen reklamera produkten då.

    Anticimex har här satt sin stämpel på att detta hus är okej och genom det lovat både säljare och köpare att besiktningen är av god kvalité och sanningsenlig. Upptäcker då köparen att besiktningsprotokellet ej stämmer så går man ju till de som genomför kontrollen. Ointressant vem som betalt fakturan då det inte gäller något som gäller fakturan från anticimex. För där finns bara en uppgörelse mellan anticimex och köparen av besiktningen.

  • Tonårsmamman1
    Mysanochmimer skrev 2011-07-08 20:32:52 följande:

    Utifall att någon var/är nyfiken på hur det går för oss så tänkte jag uppdatera lite.


     


    Idag hade vi hit en besiktningsman för att få lite hum om skadorna.


    Hans råd är att vi ska reklamera hela besiktningen till Anticimex som utförde den, eftersom att dom har skrivit att det är "ej besiktningsbar torpargrund" under utbyggnaden som dom stora felen hittats i, när det i verkligheten är betongplatta.


    Panelen och vindpappen är dock osäkert med än så länge.


    Så bara vi får hem protokollet från dagens besiktning så kommer vi skicka brev till Anticimex och gå vidare den vägen.


    Lycka till om ni ska driva saken mot Anticimex. De lär inte ge med sig i första taget. 
  • Micke
    MrSmith skrev 2011-07-09 18:43:39 följande:
    Micke: med ditt sätt att resonera kan inte en köpare klaga på mäklarens jobb då det är säljaren som betalt mäklaren.

    Säljaren köper en tjänst dvs en besiktning för att i möjligaste mån skydda sig mot att sälja ett hus som de senare blir skadestånds skyldiga på.

    Köparen använder protokollet för att bilda sig en uppfattning på vad man köper.

    Hur blir det då det är mäklaren som betalat besiktningen? Hade en kampanj här stan för ett år sedan då olika mäklare bjöd på besiktning av husen som såldes?
    Kan ingen reklamera produkten då.

    Anticimex har här satt sin stämpel på att detta hus är okej och genom det lovat både säljare och köpare att besiktningen är av god kvalité och sanningsenlig. Upptäcker då köparen att besiktningsprotokellet ej stämmer så går man ju till de som genomför kontrollen. Ointressant vem som betalt fakturan då det inte gäller något som gäller fakturan från anticimex. För där finns bara en uppgörelse mellan anticimex och köparen av besiktningen.
    Precis, en köpare kan inte klaga på mäklarens arbete förutom den del som regleras i lagen. Att mäklaren är svår att nå på telefon, inte kommer i tid, är allmänt otrevlig etc är ngt som du som köpare inte kan klaga på och begära kompensation för. Det kan däremot säljaren göra, då denna har köpt tjänsten. 

    Att anticimex sagt att huset är ok till säljaren må så vara, men det ger ingen automatisk rätt för att ngn annan än säljaren att klaga på eventuella brister i besiktningen.  
    Utan om köparen upptäcker fel, så får denna gå på säljaren, som i sin tur får gå till anticmex och klaga. 

    Just när det gäller anticimex besiktningar så brukar det dock stå i villkoren att även köparen är en part i besiktningen vilket då ger köparen samma rätt som säljaren. Andra besiktningsföretag har andra villkor.
     
    Men rent generellt så är det enbart den som köpt en tjänst som kan reklamera.  
  • Tonårsmamman1
    Mysanochmimer skrev 2011-07-09 19:17:35 följande:
    Blir väldigt svårt för dom i vilket fall som helst eftersom att dom uppgett en helt felaktig grund på tillbyggnaden samt en felaktig riskanalys.
    De har helt andra ekonomiska resurser än vad ni har, de har både pengar och advokater. Säger inte att de har rätt, men ni måste kunna bevisa att de har fel, går det till rättegång och ni förlorar så blir det dyrt.
  • Mysanochmimer
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-09 19:21:19 följande:
    De har helt andra ekonomiska resurser än vad ni har, de har både pengar och advokater. Säger inte att de har rätt, men ni måste kunna bevisa att de har fel, går det till rättegång och ni förlorar så blir det dyrt.
    Ja det är klart dom har det, men som företag med negativ publicering så har dom också mycket att förlora.
  • Konvaljen

    Hoppas jag inte kapar din tråd nu TS, ber om ursäkt isåfall!

    Gällande besiktning så är det så att man som köpare aldrig kan lita till fullo på den besiktning säljaren alt mäklaren gjort. I mitt jobb har jag kommit i kontakt med sådana här fall och det finns gott om exempel på besiktningsfirmor (även stora och inga namn nämnda..) som gjort en medvetet undermålig besiktning för att gagna säljaren.
    För några år sedan tog även Uppdrag Granskning, tror jag det var, upp detta. Kontentan blev då, liksom i det här fallet, att man som köpare alltid ska besikta huset själv. Och egentligen är ju 10 000 som en genomsiktlig besiktning kostar en sjukt liten summa

Svar på tråden Reklamation efter husköp