MrSmith skrev 2011-07-09 18:43:39 följande:
Micke: med ditt sätt att resonera kan inte en köpare klaga på mäklarens jobb då det är säljaren som betalt mäklaren.
Säljaren köper en tjänst dvs en besiktning för att i möjligaste mån skydda sig mot att sälja ett hus som de senare blir skadestånds skyldiga på.
Köparen använder protokollet för att bilda sig en uppfattning på vad man köper.
Hur blir det då det är mäklaren som betalat besiktningen? Hade en kampanj här stan för ett år sedan då olika mäklare bjöd på besiktning av husen som såldes?
Kan ingen reklamera produkten då.
Anticimex har här satt sin stämpel på att detta hus är okej och genom det lovat både säljare och köpare att besiktningen är av god kvalité och sanningsenlig. Upptäcker då köparen att besiktningsprotokellet ej stämmer så går man ju till de som genomför kontrollen. Ointressant vem som betalt fakturan då det inte gäller något som gäller fakturan från anticimex. För där finns bara en uppgörelse mellan anticimex och köparen av besiktningen.
Precis, en köpare kan inte klaga på mäklarens arbete förutom den del som regleras i lagen. Att mäklaren är svår att nå på telefon, inte kommer i tid, är allmänt otrevlig etc är ngt som du som köpare inte kan klaga på och begära kompensation för. Det kan däremot säljaren göra, då denna har köpt tjänsten.
Att anticimex sagt att huset är ok till säljaren må så vara, men det ger ingen automatisk rätt för att ngn annan än säljaren att klaga på eventuella brister i besiktningen.
Utan om köparen upptäcker fel, så får denna gå på säljaren, som i sin tur får gå till anticmex och klaga.
Just när det gäller anticimex besiktningar så brukar det dock stå i villkoren att även köparen är en part i besiktningen vilket då ger köparen samma rätt som säljaren. Andra besiktningsföretag har andra villkor.
Men rent generellt så är det enbart den som köpt en tjänst som kan reklamera.