• Mysanochmimer

Reklamation efter husköp

Vi har fått ett litet problem med vårat nyköpta hus.
    Av en slump visade det sig att det tydligen inte sitter någon vindpapp mellan ytterpanel och isolering, inte så där jättebra.

Vi har pratat med diverse människor (mäklare osv osv osv) och fått höra att det vi ska göra är att skriva ett typ "reklamationsbrev" till säljarna för att kunna få detta  på dolda fel.

Det är bara det att INGEN kan/får/vill ge råd om hur vi ska utforma brevet, så undrar därför om någon varit i samma situation?

• Svar på tråden Reklamation efter husköp
  • Konvaljen

...i förhållande till vad huset kostar.

Som sagt TS, jag hoppas verkligen det går bra för er men är skeptisk och hoppas att ni också gör en back-up plan.

• Mysanochmimer
    Konvaljen skrev 2011-07-09 19:44:40 följande:
    Hoppas jag inte kapar din tråd nu TS, ber om ursäkt isåfall!

Gällande besiktning så är det så att man som köpare aldrig kan lita till fullo på den besiktning säljaren alt mäklaren gjort. I mitt jobb har jag kommit i kontakt med sådana här fall och det finns gott om exempel på besiktningsfirmor (även stora och inga namn nämnda..) som gjort en medvetet undermålig besiktning för att gagna säljaren.
    För några år sedan tog även Uppdrag Granskning, tror jag det var, upp detta. Kontentan blev då, liksom i det här fallet, att man som köpare alltid ska besikta huset själv. Och egentligen är ju 10 000 som en genomsiktlig besiktning kostar en sjukt liten summa
    Men ska man se det på det viset kan du juh heller aldrig lita på den besiktning du som köpare köper heller.
    Men visst är 10 000 lite i den hela summan.
    Konvaljen skrev 2011-07-09 19:45:38 följande:

Som sagt TS, jag hoppas verkligen det går bra för er men är skeptisk och hoppas att ni också gör en back-up plan.
    Vi hoppas också det kommer gå bra.
    Back-up plan, ja om det inte fungerar på något sätt att få någon att ta ansvar så är det i slutändan bara två val vi har.
    Låna mer pengar för att åtgärda (vi pratar säkert 300 tkr om vi har otur) eller försöka häva köpet och stå med skulder och utan boende.
  • Tonårsmamman1
    Mysanochmimer skrev 2011-07-09 19:58:42 följande:
    Men ska man se det på det viset kan du juh heller aldrig lita på den besiktning du som köpare köper heller.
    Men visst är 10 000 lite i den hela summan.
    Konvaljen skrev 2011-07-09 19:45:38 följande:

Vi hoppas också det kommer gå bra.
    Back-up plan, ja om det inte fungerar på något sätt att få någon att ta ansvar så är det i slutändan bara två val vi har.
    Låna mer pengar för att åtgärda (vi pratar säkert 300 tkr om vi har otur) eller försöka häva köpet och stå med skulder och utan boende.
    Det är därför så viktigt att göra en egen oberoende besiktning, för då kan man ångra sig innan man skriver kontrakt. 
  • Mysanochmimer
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-09 20:31:29 följande:
    Det är därför så viktigt att göra en egen oberoende besiktning, för då kan man ångra sig innan man skriver kontrakt. 
    Ja visst kan man säga så, men i vårat fall tänker jag inte gräma mig över att vi inte gjort det, då det är väldigt tveksamt om en annan firma hade fått annat resultat eftersom det är en ytterst ovanlig konstruktion, men det får vi aldrig veta.
  • skorpionen80

Googla lite på anticimex och besiktning. Anticimex ska man INTE anlita när det gäller besiktning...

• Tonårsmamman1
    Mysanochmimer skrev 2011-07-09 21:56:59 följande:
    Spelar mig mindre roll just nu då besiktningen är gjord för länge sedan.
    Men det kanske hjälper någon annan...
    Uppdatera gärna tråden, nyfiken på hur kommer att gå.
Svar på tråden Reklamation efter husköp