• Mysanochmimer

Reklamation efter husköp

Vi har fått ett litet problem med vårat nyköpta hus.
    Av en slump visade det sig att det tydligen inte sitter någon vindpapp mellan ytterpanel och isolering, inte så där jättebra.

Vi har pratat med diverse människor (mäklare osv osv osv) och fått höra att det vi ska göra är att skriva ett typ "reklamationsbrev" till säljarna för att kunna få detta  på dolda fel.

Det är bara det att INGEN kan/får/vill ge råd om hur vi ska utforma brevet, så undrar därför om någon varit i samma situation?

• Svar på tråden Reklamation efter husköp
  • delly

Jag måste bara fråga er som kan.  jag har köpt ett hus utan att anlita en besiktningsman , nu har anticimex varit här & de kollade badrumet & deras mätare gav utslag att det var fukt.Rynkar på näsan.. ska vi stå för det eller kan man ta ett snack med förra ägaren & de får stå för kostnaden..  även sett nu att träet runt fönstren är ruttna på vissa ställen, är det förra ägarens ansvar att "fixa" detta ..... Vi köpte huset i Maj i år.

Hoppas på svar snart.

• LillaÄlskadePyret
    delly skrev 2011-08-04 21:30:19 följande:
    Jag måste bara fråga er som kan.  jag har köpt ett hus utan att anlita en besiktningsman , nu har anticimex varit här & de kollade badrumet & deras mätare gav utslag att det var fukt.Rynkar på näsan.. ska vi stå för det eller kan man ta ett snack med förra ägaren & de får stå för kostnaden..  även sett nu att träet runt fönstren är ruttna på vissa ställen, är det förra ägarens ansvar att "fixa" detta ..... Vi köpte huset i Maj i år.

Hoppas på svar snart.
    Tyvärr låter det du nämner som saker som faller under undersökninsplikten som du som köpare har. Om du som köpare väljer/inte gör någon besiktning när du köper hus och sedan upptäcker något som skulle kunna ha upptäckts vid en nogrann undersökning innan köpet (av dig eller besiktningsman) så är det ditt ansvar. Tyvärr =(
  • delly

men gäller inte "10 årsregeln " måste man besikta för att detta ska gälla ?

• delly

vi kollade ju, pappa min gick runt husets alla vrår med en kniv för att kolla att inget var fel.
    När det gäller badrummet, så blev jag så konstigt sjuk/förkyld när vi flyttade in.

• LillaÄlskadePyret
    delly skrev 2011-08-04 21:36:56 följande:
    men gäller inte "10 årsregeln " måste man besikta för att detta ska gälla ?
    Det gäller dolda fel (10 år), och det är sådana fel som inte hade kunnat upptäckas vid en nogrann undersökning/besiktning eller om säljaren lämnat en konkret utfästelse. Ruttna fönsterkarmar och fukt i badrum är tyvärr sådana saker du som köpare hade kunnat kontrollera innan, därför faller det på undersökningsplikten. Förstår att det inte är det svar du vill ha, men tyvärr är det så juridiken ser ut. Hoppas verkligen att det går att åtgärda utan alltför stora ingrepp för er ändå!

Men kom ihåg om ni flyttar igen att alltid besiktiga innan ni köper!
  • LillaÄlskadePyret
    delly skrev 2011-08-04 21:45:29 följande:
    Rynkar på näsan det var ju inte det vi ville höra.....
    Nej, jag förstår det =(. Jag arbetar i branschen så tyvärr vet jag att det är samma svar du kommer att få om du ringer en jurist/säljarna/mäklaren etc.

OM det inte är så att fönster eller badrum var splitternytt när ni flyttade in? Då kan man hävda att man inte kunnat förvänta sig det med tanke att det var helt nygjort. Men det är det enda som ni i så fall skulle kunna ta vidare som jag kan se det.

Varmt lycka till iallafall!
  • delly

badrummet är gjort för 10 år sedan.. fönstren ? bra fråga ingen koll.
    Sambon kom hem nu & han hade pratat med förra ägaren om badrummet, & han sa att om det är fuktskada så är det ju han som ska stå för det ,men om det inte är så så kommer vi att få betala...
    Kan man lita på att han kommer att betala om det är så. eller kan han vända oss ryggen när allt är upprivet & säga skyll er själva ni tog ingen besikting.. så får vi stå för det fast han har lovat oss.

Svar på tråden Reklamation efter husköp