• Mysanochmimer

Reklamation efter husköp

Vi har fått ett litet problem med vårat nyköpta hus.
    Av en slump visade det sig att det tydligen inte sitter någon vindpapp mellan ytterpanel och isolering, inte så där jättebra.

Vi har pratat med diverse människor (mäklare osv osv osv) och fått höra att det vi ska göra är att skriva ett typ "reklamationsbrev" till säljarna för att kunna få detta  på dolda fel.

Det är bara det att INGEN kan/får/vill ge råd om hur vi ska utforma brevet, så undrar därför om någon varit i samma situation?

• Svar på tråden Reklamation efter husköp
  • Rigmor Mortis
    Mysanochmimer skrev 2011-07-06 14:34:57 följande:
    utbyggnaden där felet är senare..
    Då borde man ju onekligen veta bättre än att gjuta in trä...
  • Mysanochmimer

Utifall att någon var/är nyfiken på hur det går för oss så tänkte jag uppdatera lite.

Idag hade vi hit en besiktningsman för att få lite hum om skadorna.

Hans råd är att vi ska reklamera hela besiktningen till Anticimex som utförde den, eftersom att dom har skrivit att det är "ej besiktningsbar torpargrund" under utbyggnaden som dom stora felen hittats i, när det i verkligheten är betongplatta.

Panelen och vindpappen är dock osäkert med än så länge.

Så bara vi får hem protokollet från dagens besiktning så kommer vi skicka brev till Anticimex och gå vidare den vägen.

• Micke
    Mysanochmimer skrev 2011-07-08 20:32:52 följande:

Utifall att någon var/är nyfiken på hur det går för oss så tänkte jag uppdatera lite.

Idag hade vi hit en besiktningsman för att få lite hum om skadorna.

Hans råd är att vi ska reklamera hela besiktningen till Anticimex som utförde den, eftersom att dom har skrivit att det är "ej besiktningsbar torpargrund" under utbyggnaden som dom stora felen hittats i, när det i verkligheten är betongplatta.

Panelen och vindpappen är dock osäkert med än så länge.

Så bara vi får hem protokollet från dagens besiktning så kommer vi skicka brev till Anticimex och gå vidare den vägen.

Men har ni köpt ngn tjänst från Anticimex? 
    Som jag uppfattade dig så hade ni ju inte gjort ngn besiktning, utan det var säljaren som hade låtit utföra den. Då kan möjligen säljaren reklamera till anticimex, men knappast ni. 
    Om ni nu inte köpt in er på besiktningen på ngt sätt. 
  • Mysanochmimer
    Micke skrev 2011-07-08 21:00:53 följande:
    Men har ni köpt ngn tjänst från Anticimex? 
    Som jag uppfattade dig så hade ni ju inte gjort ngn besiktning, utan det var säljaren som hade låtit utföra den. Då kan möjligen säljaren reklamera till anticimex, men knappast ni. 
    Om ni nu inte köpt in er på besiktningen på ngt sätt. 
    Vi hade köpargenomgång med anticimex och då kan vi göra så här enligt han som var här idag.
    Anticimex har juh utfört en felaktig besiktning med felaktig riskanalys.
  • Konvaljen

Fast det kan nog bli svårt för er att reklamera en produkt ni inte köpt, klart ni ska prova iaf.
    Jag hoppas det löser sig men ni bör nog ställa in er på att det både kan bli kostsamt och utdraget att åtgärda detta.

Det här är ju anledningen till att man aldrig ska nöja sig med köparens besiktning, betala alltid för en egen!

• MrSmith

Spelar ingen roll vem som betalt besiktningen. besiktningen ska vara opartiskt den är lika mycket för säljaren som köparens trygghet.

• Mysanochmimer
    Konvaljen skrev 2011-07-09 15:43:29 följande:
    Fast det kan nog bli svårt för er att reklamera en produkt ni inte köpt, klart ni ska prova iaf.
    Jag hoppas det löser sig men ni bör nog ställa in er på att det både kan bli kostsamt och utdraget att åtgärda detta.

Det här är ju anledningen till att man aldrig ska nöja sig med köparens besiktning, betala alltid för en egen!

Fast som MrSmith säger så är inte besiktningen för säljaren och när ett opartiskt företag varit och gjort en besiktning som är deras klass 2 så är det inte så att man ska räkna med att behöva göra en till när antagligen samma resultat uppkommit.

Sen har som sagt Anticimex ett ansvar mot oss också då vi genomförde en kundgenomgång med dom.

Svar på tråden Reklamation efter husköp