• Love111

Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?

Hej!
    Jag är gravid i vecka 22 imorgon och har gått upp ca 2 kg, hur mycket har ni andra gått upp och i vilken vecka är ni i? Är nyfiken och vill ha lite att jämföra med. Tack på förhand. 

• Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?
  • om drömmen slår in
    Starbaby skrev 2012-08-30 15:58:22 följande:
    De flesta som skriver här har i princip inte gått upp alls, de som gör det tycker att det är jobbigt och skriver ingenting, det är synd för då tror de flesta att de är onormala som går upp i vikt när de är gravida och skäms. Det verkar vara avundsvärt om man lyckats gå ner i vikt dessutom. Vilket ju i sig inte är hälsosamt alls, om man inte är överviktig vill säga.

Jag är i vecka 21+2 och gått upp 10 kg.

Så våga skriv ni också som gått upp rejält i vikt, det är inget att skämmas för alls. Vi är alla olika !!!

Tack för de orden! jag förstår inte varför det är så få som skriver att de har gått upp en del i vikt, för det måste ju vara fler än de som skrivit här..?!

Jag är i vecka 20 och har i och för sig inte vägt mig på några veckor, men det känns som jag har gått up lite till sedan sist och då hade jag gått upp 8 kg... (var väl runt vecka 16..)

Jag skämms inte det minsta för att jag går upp i vikt under min graviditet! Grejen är väl den att man bara får jobba lite hårdare på att bli av med de kilon senare..

Det är väl ingen tävling om vem som gått upp minst i vikt?!
  • med mirakel i magen

Absolut inte! Men faktiskt kan det vara lika stort, om inte större i vissa fall, problem i att man inte kan gå upp. Så länge man är bekväm i hur man mår och ser ut, så länge man lever hälsosamt både för sin och bebis skull så spelar ju inte vikt roll. Sen kan jag hålla med om att det är synd att många har lättare att skriva för de har gått upp lite än de som gått upp mer. Men kan dock tycka att så länge man inte svälter sig eller håller igen och nojar, trots att man är normalviktig, ska man inte be om ursäkt för att man inte går upp. Då är det snarare upp till stolta kvinnor som kanske går upp lättare eller både tillåter sig och vill gå upp under graviditeten att göra sin röst hörda!! Hälsa före vikt tjejer :)

• Louwa
    med mirakel i magen skrev 2012-09-01 19:38:36 följande:
    Absolut inte! Men faktiskt kan det vara lika stort, om inte större i vissa fall, problem i att man inte kan gå upp. Så länge man är bekväm i hur man mår och ser ut, så länge man lever hälsosamt både för sin och bebis skull så spelar ju inte vikt roll. Sen kan jag hålla med om att det är synd att många har lättare att skriva för de har gått upp lite än de som gått upp mer. Men kan dock tycka att så länge man inte svälter sig eller håller igen och nojar, trots att man är normalviktig, ska man inte be om ursäkt för att man inte går upp. Då är det snarare upp till stolta kvinnor som kanske går upp lättare eller både tillåter sig och vill gå upp under graviditeten att göra sin röst hörda!! Hälsa före vikt tjejer :)
    Jag hade jättesvårt att gå upp med mitt andra barn. Gick knappt upp nåt alls under första halvan. Slutade tillslut på +9kg, men då jag hade låg normalvikt innan/på gränsen till undervikt hade jag nog behövt några kilon till. Amningen tog allt sen och 3 månader efter förlossningen hade jag gått ner alla gravidkilon plus 11 kg till .( Inge roligt alls!

Liam 100212 ♥ Elliot 110525 ♥ Lillasyster bf 130110
  • pluppp

Väntar mitt tredje barn och i denna graviditet i v 20 gått upp 4 kg men hade ett BMI på 24.7 innan så jag hade lite kvar sen de andra gossarna :) känns ok! Med första gick jag upp 27 kg andra 7 kg men då det är tätt mellan dem så hade jag en hel del kilon kvar... Tycker det kändes lite jobbigt när min bm påpekade min vikt denna graviditet! Och sa att jag skulle röra extra mycket på mig... Men som någon skrev innan hälsa före vikt!

Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?