Norlin skrev 2011-07-10 07:35:12 följande:
En sak till som verkligen irriterar mig, är när man tex säger:
Jag: Så, nu är kaffet snart färdigt.
Han: Vad sa du?
Jag: Nu är kaffet snart färdigt (med lite högre ton)
Han: vad sa du?
Jag: NU ÄR KAFFET SNART FÄRDIGT! (med tydlig och hög ton)
Han: Men du får inte säga samma hela tiden (lite gnälligt)
Man hör ofta: "Du får inte säga så" och "Du får inte göra så".... SKIT JOBBIGT!!

Förlåt mig, men guuuud vad skönt att läsa det du skriver. För preciiiis så är det hemma hos oss. Detta eviga "vad sa du?" och man får upprepa det enkla man försöker säga arton gånger ungefär. Grrrr.
I övrigt är jag sällan inne på FL men just nu är tillvaron allt annat än harmonisk hemma och jag behövde få höra om andra som har det lite som vi. (För jag anade väl att det inte är något allvarligare fel på vår son annat än ett helvetiskt treårstrots.)
Han är arg i princip hela tiden. Han kan inte ens börja med att fråga på ett trevligt sätt utan är arg från start. Som att han haft konversationen med oss i huvudet innan och vi sagt nej flera gånger. Är han inte arg så är det gnälligt i stället, som att det är mest synd om honom i hela världen.
En annan sak som är superjobbig är att han typ ratar sin pappa. Pappa får inte hjälpa till, pappa duger inte till mycket alls. "Gå härifrån!", "nej, mamma ska komma!", "inte pappa!" och han har börjat sparka och slå pappa när han inte får som han vill. Det är väldigt påfrestande för oss alla tre. Vår son har alltid varit lite mer mammig och aldrig direkt pappig, men det här tar priset. Vet inte hur jag/vi ska hantera detta.
Vanligtvis är vår son inte en våldsam kille och han är egentligen en väldigt empatisk och mysig liten grabb. Han kommer fram emellanåt men alltför sällan.
Och den ständiga frågan vi ställer oss: VAD GÖR VI FÖR FEL???? Vad hände med vår goa unge?????
Något positivt som hänt med honom den senaste månaden är dock att han släppt oss lite mer, han vågar mer, är inte lika avvaktande mot nya situationer eller människor. Det är väl det som dessa faser syftar till, att hitta sin egen identitet och frigöra sig mer och mer från sina föräldrar (ja, han är bara tre år än så länge men frigörelsen sker väl i små steg som börjar redan nu).