• Norlin

Jobbig 3-åring

Vi har nog världens jobbigaste och barnsligaste 3-åring!!

Dom senaste dagarna har han varit som en ett åring och han gnäller för minsta lilla jämt.
    Jag är så trött på honom när han håller på så.
    Nu är det sista vckan på dagis, innan 4 veckors sommarlov. Och jag kan ju inte påstå 
    att jag ser fram emot att ha honom hemma så länge.

Som nu i morse så blev han skitsur för att han fick på sig en tröja som han inte ville ha. Vad ska man
    göra i en sådan situation? Låta han byta tröja eller låta han ha på sig den...  

• Svar på tråden Jobbig 3-åring
  • Nork

hmm finns det inga bra tips undrar jag.
    Vår dotter har trotsat ganska bra under denna sommaren. Inte riktigt så illa som många av er har, men tillräckligt för att man ska tappa tålamod, humör och allt därtill. Vad gör ni för att det ska bli bättre? Jag vägrar liksom att bara ge med mig känner jag.... 

♥ Kajsa 081114 ♥ BF 110927 ♥
  • Norlin

Har också tappat humör och allt!!!

Dom senaste dagarna har sonen varit  riktigt jobbig!! Speciellt mot mig. Men det är väl bara för att jag tar lillan (1 år) 24 timmar om dygnet. Men jag försöker spendera så mycket tid med sonen som möjligt ändå. 
    Han lyssnar inte ett dugg på vad jag säger till honom, han har börjat sparka och slå oss, han spottar mot oss, skriker åt oss.
    Så här illa har det aldrig varit innan!  

• Plutten85

så är min gossen oxå. han är snart 3.... han brukar vara som en bebis å skrika slåss gör han med
    sen slår han sin  lillebror som är 10mån å härmar han

• Patzie

I denna raseri och galenskap som utspelar sig ska det försökas med att lägga  blöja. Det går käpp rätt åt hvte. Kissar på sig 8 ggr per dag bajsar på sig. Fast en gång på toaletten. Säger man till honom gå till toa och kissa- Nej inte kissi. Står 5 min senare utanför toa i hallen och kissar på sig. Jag ger upp

• smulis 87

skriver som alla andra: UNDERBART att se andra familjer ha de lika hemma ..så man fattar att de inte är fel på vårt barn/ oss..

våran son blir 3 i dec..och har alltid varit tidig med allt så många som tar han äldre än vad han är vilket kan va väldigt jobbigt..glömmer väl själv bort de ibland och har för höga förväntningar..

Men en sak vet ja att sparkas/spottas/slåss är INTE okej..
    vilket våran underbaring här hemma gör dagligen nu..och vad vi än säger så är de inget som hjälper :S

känner mig helt utmattad..min sambo försöker ju självklart han med ..men orkar inte han heller..

sen har vi ju lillasyster som åker på några tjuvnyp allt eftersom..och ibland bara för att han blivit tillsagd om nått.så himla tråkigt..

han får utbrott som kan hålla på i evigheter känns de som..tills han är så slut så han antingen kan somna eller förstår att om han lugnar sig kan en kram faktiskt va väldigt skönt..så då kan vi sitta en lång stund och bara kramas och säga förlåt till varandra vad de nu handlar om..

hoppas de går över snabbt detta iaf!        

• Norlin

Sonen kan vara helt underbar vissa dagar faktiskt...

Som igår tex.
    Så gick vi till stranden och träffade en av hans dagis kompisar och hennes mamma. När vi kom hem så fikade vi, sen åkte sambon/barnens pappa till jobbet, så jag och barnen gick till lekplatsen och var där en stund. På vägen hem plockade vi med några stenar som vi ska måla på med fingerfärg.

Men det är så fort jag är ensam med barnen, kan han vara hur snäll som helst. Men så fort sambon kommer hem, så tvärvänder ALLT!  Då blir han elak mot alla igen, inkl. mig.  

• smulis 87
    Norlin skrev 2011-08-04 08:00:16 följande:
    Sonen kan vara helt underbar vissa dagar faktiskt...

Som igår tex.
    Så gick vi till stranden och träffade en av hans dagis kompisar och hennes mamma. När vi kom hem så fikade vi, sen åkte sambon/barnens pappa till jobbet, så jag och barnen gick till lekplatsen och var där en stund. På vägen hem plockade vi med några stenar som vi ska måla på med fingerfärg.

Men det är så fort jag är ensam med barnen, kan han vara hur snäll som helst. Men så fort sambon kommer hem, så tvärvänder ALLT!  Då blir han elak mot alla igen, inkl. mig.  

så är de här med!

ensam är de  inga problem (direkt)
    men så fort jag och sambon är hemma samtidigt så testar allt som bara går!

så himla tråkigt :(    
  • Rödtott

Det är som terapi att läsa den här tråden! Underbart. Ikväll när hon lagt sig och alla drar en lättnadens suck ska jag låta bli att ha så förbannat dåligt samvete över det! 

Utöver allt skrikande och hysteriska utbrott har vi ett annat problem just nu. Hon vägrar plocka upp sina leksaker. Det spelar ingen roll om jag hjälper henne eller om vi tjatar och försöker locka med något. Till slut blev det hot istället: "Om du inte tar upp sakerna så tar vi och stoppar undan dem i garderoben så har du inga kvar sedan!" .. Det hjälpte inte heller så nu har vi garderoben full av leksaker som vi inte riktigt vet hur vi ska göra med. Så långt hade vi liksom inte tänkt. Hon blev inte ens ledsen utan satt på golvet och pekade "där är en till" när vi plockade upp sakerna i en pappkasse. Några tips? Julklappar? Tradera? :-P    

Svar på tråden Jobbig 3-åring