• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • sötare
    MissMf skrev 2013-11-12 03:48:45 följande:
    Dom maskinerna jag har använt är ju skolornas "gamla" o mammas o sambons mammas.. Är de bättre o köpa en nyservad begagnad istället isf?
    Det bästa är faktiskt att gå till en symaskinsaffär som även säljer begagnade och be å få prova å känn efter. 
  • tvåblirtre88

en fråga =)
    jag har införskaffat min en overlock, huskylock s15

är som kär och lycklig ;)

men kan man sy utan att den skär ? eller går kniven inte att justera på det sättet ? hittar inget i instruktionsboken, tilläggas ska säga att jag är nybörjare så döm mig inte ;)

jag tänkte mer hur gör jag annars om jag vill sy täcksöm (heter det så om jag vill ha två tygbitar på varandra och skall sy på dessa med tyg på vardera sida )

• sötare
    tvåblirtre88 skrev 2013-11-12 09:51:15 följande:
    en fråga =)

men kan man sy utan att den skär ? eller går kniven inte att justera på det sättet ? hittar inget i instruktionsboken, tilläggas ska säga att jag är nybörjare så döm mig inte ;)

jag tänkte mer hur gör jag annars om jag vill sy täcksöm (heter det så om jag vill ha två tygbitar på varandra och skall sy på dessa med tyg på vardera sida )
    hittade denna manualen och på sida 8 står det hur man kan koppla ur kniven
     http://www.synalen.se/E-commerce/Products/manual-huskylock_s15-106.pdf
  • evelayna

nån som har tips till en "nybörjare" både me syandet (sydde mycket för typ 10år sen) och inför första barnet?

jag har hittat ett mönster på amningskudde ja tänkte jag skulle klara av  har även mönster på drägellappar.
    skulle vilja försöka mig på ett babynest men har hittat två olika ett där ringen sitter på från början och ett där man får så på den. nån som har en uppfattning om vilken typ som är enklast?

tipsa mig gärna på mer saker som kan va bra att ha som man kan sy och vart man kan hitta beskrivningar..

• Stormorsan
    tvåblirtre88 skrev 2013-11-12 09:51:15 följande:
    en fråga =)

S15 är ingen täcksömsmaskin. Däremot tror jag att du syftar på flatlocksömmen och den syr man precis som vanlig OL söm i tygkanten med kniv. Därefter drar man isär tygerna så att kanterna hamnar omlott och sömmen ligger platt.
  • lalasmama

På tal om symaskiner.,
    Har en sak jag behöver hjälp med..
    Har en gammal ärvd Huskvarna - symaskin med overlock och massa andra funktioner som jag inte lärt mig än..
    Till problemet: När jag ska sy med overlock så hamnar nålen ibland så snett att den skär in i kanten på pressarfoten eller i metallen under.. och går av
    Jag har skruvat bort allt, skruvat bort nålen och satt tillbaka.. m.m men inget hjälper.. Om jag ändrar stygntätheten (eller vad det kallas) så blir det bättre.. Men.. Vad ska man göra? Vill ju kunna sy overlock..
    Ska jag Lämna in den för service?
    Snälla hjälp, alla tips mottages tacksamt!!

• Stormorsan
    lalasmama skrev 2013-11-12 11:24:32 följande:
    På tal om symaskiner.,
    Har en sak jag behöver hjälp med..
    Har en gammal ärvd Huskvarna - symaskin med overlock och massa andra funktioner som jag inte lärt mig än..
    Till problemet: När jag ska sy med overlock så hamnar nålen ibland så snett att den skär in i kanten på pressarfoten eller i metallen under.. och går av
    Jag har skruvat bort allt, skruvat bort nålen och satt tillbaka.. m.m men inget hjälper.. Om jag ändrar stygntätheten (eller vad det kallas) så blir det bättre.. Men.. Vad ska man göra? Vill ju kunna sy overlock..
    Ska jag Lämna in den för service?
    Snälla hjälp, alla tips mottages tacksamt!!

Stygnbredden borde det vara som påverkar att nålen slår i foten. Antingen får du lämna in den på service eller använda den inställning som funkar. Kan det hjälpa med en annan pressarfot med annorlunda hål i? Vad står det i manualen?
  • tvåblirtre88
    Stormorsan skrev 2013-11-12 10:50:27 följande:

S15 är ingen täcksömsmaskin. Däremot tror jag att du syftar på flatlocksömmen och den syr man precis som vanlig OL söm i tygkanten med kniv. Därefter drar man isär tygerna så att kanterna hamnar omlott och sömmen ligger platt.
    uppenbarligen gör graviditen en blind ;) tack gulle dig där står det ju precis haha...

precis sådan söm jag menar! mycket o många ord och lära sig.. men jag fattar inte hur man ska göra det... ?
  • lalasmama

Stormorsan: tack! jag ska kolla manualen och testa annan pressarfot.. Annars lämna in den.. Den har nog inte varit inne på service på ett antal år..

• Booshiboo

Sydde en pyjamas i helgen, så lång tid det tog! Många moment!! Blir bara byxor framöver ;)

Svar på tråden Syjunta för gravida!