• Frida 1980

Vi som ska göra IVF hösten 2011

Julia82 skrev 2011-09-15 08:50:35 följande:
    Nu snart så, och Frida1980

Va kul att vi är så tätt, alltid kul att ha kontakt med andra som är i ungef'är samma stadie. Jag är med i en annan tråd här på FL, men där har jag kommit så långt efter hela tiden. Jag skulle egentligen haft ÄP v 37, men såklart sackade mensen några dagar varje månad i sommras, så det blev v39 istället.

Ikväll sätter jag första sprutan, ska bli så skönt att få lite mer hormoner i kroppen igen. Sista dagarna har jag vart seg i skallen, trött, huvudvärk och nedstämd. Men det borde vända rätt snart efter sprut-starten.  Hur mår ni av sprayen? För ni kör långa metoden med eller?

Sahlgrenska är toppen tycker jag, så himla go och mysig personal där. Man känner sig så väl bemött och välkommen. Kanon, det är viktigt när man kommer dit första gången och inte har nån koll på vad som väntar en.

LYCKA TILL allihop :)
    Jag är med i en annan tråd fast de flesta där ligger på inseminationsstadiet än så länge. Sen en annan tråd där alla som försökt länge kan säga sitt.

Jag har kanske blivit mer sur mot min man, jag har även varit nedstämd lite gran nästan lite deppad men bara vissa dagar. Annars vet jag inte om det är någon större skillnad... kanske att jag fryser lite mer.

Vi går i Västerås och här är de också ganska trevliga men det är jobbigt att man får byta doktor varje gång, de har 3 stycken som går omlott med varandra.

Jag vet inte vilken metod jag kör, kanske den långa.
     2011-09-05 Spraystart
     2011-09-21 Sprutstart
     2011-09-26 Blodprov
     2011-09-29 Ultraljud

Sen vet jag inte när man ska ta ägglossningsspruta men ÄP och ET ska som sagt vara vecka 40 om allt går bra.

Total tid är väl ca 4 veckor. 
  • Frida 1980
    Julia82 skrev 2011-09-15 10:01:34 följande:
    Japp, det är långa metoden du kör då. Annars tror jag att man hoppar över sprayen innan sprutorna, då slipper man dom första två veckorna med enbart spray. Tror jag, inte så insatt i korta metoden. Läkaren sa till oss att den långa metoden var bevisat fördelaktig, så den fick det bli.

Jag frågade även om insemination men då sa läkaren att det räknas som ett försök, och att det inte var lika stor chans. Vi har haft turen att få en av Sveriges mest erfarna IVF-läkare. Han har vart med sen dom började med IVF på 80-talet så det känns grymt bra!

Är det er första IVF? Har ni fått reda på om något är fel på någon utav er? Vi har bara fått några "misstankar" att det kan vara nånting som inte klaffar med mina hormoner, eller att min man kan ha något immonulogiskt problem. Men det var väldigt vaga misstankar, och proverna har visat bra resultat så det talar emot problem. Men, men det kan ju visa sig nu under bahandlingens gång.

Jag startade med sprayen på dag 17, den 27 aug. Sprutorna börjar idag, den 15 sep. Sen vet jag inte mer, ska lämna blodprov på måndag och då planerar dom nog in ett UL, och sen får vi se. Det är så spännande!!
    Jag är så glad att jag fick mensen igår kväll så att vi kan starta med sprutor på onsdag. Tiden går ändå rätt fort. Detta är vårt första försök av IVF och min man är inte jätte OK med det men har ändå gått med på det då jag gärna vill testa.

Vi har ofrivillig barnlöshet men min man har lite låga resistenter mot gulsot, men vet dock inte om det påverkar för han har normal spermieaktivitet.

Jag såg att du inte stod med i listan, eller du kanske inte vill så med? 
  • Frida 1980
    Nu snart så skrev 2011-09-15 13:44:03 följande:
    Julia82 och Frida80: jag vet inte om det är spray eller för mycket på jobbet men jag tycker att mitt humör svänger upp och ner. Började storgråta när jag missade spårvagnen hem och har skällt ut min man för att han vann över mig i wordfeud(alfapet). Känns inte riktigt som jag så jag skyller i alla fall på sprayen. Känner också att personalen på Sahlgrenska är bra och har framförallt stort förtroende för vår läkare som är toppen. Däremot fick jag genomgång av sprutor av en barnmorska som behandlade oss som att vi var tio år gamla. Blev riktigt irriterad på henne. Vi har försökt själva i 2 år och har fått lite förklaring på vägen. Det är en kombination av oss båda. Jag har blivit diagnostiserad med hypotyreos och tendenser till PCO och min man har inte topp spermier. Men utöver det så ser allt bra ut :). Vi är båda väldigt var kära och hoppas att det nu ska vara vår tur. Har ca tio småttingar omkring mig i kompisakaran och det blir bara fler och fler. Lycka till båda två nu med spray och sprutor. Kram
    Oj det var många barn runt i skara. Själv har jag antingen kompisar som fick barn för lääänge sen och är idag singlar eller så har de inte fått än. Dock är en av mina bästa vänner (37 år) gravid och ska ha i januari och hennes dotter (18 år) ska ha i februari och sen har mina bröder några småttingar som är från 0-5 och sen äldre barn.

Alltså jag tror att det är sprayen som gör det. Jag är så otroligt sur snabbt och sen glad, sen ledsen och sen glad. Väldigt mycket nedstämd. 
  • Frida 1980

Nu snart så och Julia82: Jag säger bara blä.

Jag börjar bli virrig och stampar på orden när jag ska prata och så fryser jag massor (fast det kanske har med viktnedgången att göra). Sen fräser jag snabbt.

Håller med om att Julia måste uppdatera hur det blir med hormonsprutorna ifall vi alla ska vänta oss tonårsacne.

• Frida 1980
    Nana123 skrev 2011-09-15 16:25:25 följande:
    Hejsan alla fina människor....
    jag plussade STARKT på dag 10 igår, jag han vara glad i 4 timmar, sen fick jag blödning, som forsatte hela tiden, åkte till akuten, de tog ett gravtest och vissade sig posetivt, men när jag kom hem fick jag mera blödning och klumpar, snälla har nån vart med om det innan, men ändå blivit gravid ?
    jag har gråtit hela dagen idag och igår, orkar inte, för första gg känner man lyckan....
    ringde barnmorskan och de sa att jag skulle avvakta och ta ett test efter helgen och kolla va det visar.....
    Stor kram.... hoppas verkligen att allt gått som det ska trots blödningen. 
  • Frida 1980
    Sofisen skrev 2011-09-16 11:45:49 följande:
    Hej...
    Får man vara med?
    Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till...
    Ska börja med sprutor idag...
    Ångesten växer och växer...
    Hur tusan ska jag kunna sticka mig själv när knappt någon annan får???
    Hej,

klart du får Tungan ute 

Jag ska börja nästa vecka och är också nervös men det kommer att gå bra. Jag lyckades ge mig själv blodförtunnande sprutor i magen när jag hade opererat korsbandet och detta vill jag ännu mer så jag tror det ger oss en booost. 
  • Frida 1980
    Nu snart så skrev 2011-09-16 13:08:14 följande:
    Känner mig också lite virrig, eller virrigare än vanligt i alla fall. Brukar tappa vissa ord men nu är det värre än vanligt. Hurmörsvängningarna har i alla fall minskat men det kan bero på att jag är på landet, det är strålande sol och jag får jobba lite med annat (röja träd, gräva i landet).

Känner verkligen att jag behöver lugnet så jag rekommenderar starkt skogspromenader eller lugnande musik :) Svampplock är fantastiskt både för humöret och sen till mat.

Temperaturen har nog inte förändrats något men jag är naturligt väldigt varm och är istället lite orolig för ev. vallningar som kommer få mig att springa omkring i linne och shorts eller något när andra bylsar på sig nu mot hösten. Får väl se hur det går :)

Te och en bra bok tror jag kan hjälpa för båda sakerna helt enkelt
    Det där med att tappa ord är så pinsamt för det händer mig här på jobbet... inte alls kul.

Ja vi bor på landet så det är skönt och tyst men jag har alltid saker att göra hela tiden, till och med min man saknar mig hemmavid.

Urs idag är jag så skör så jag kan börja gråta av vad som helst. 
  • Frida 1980
    Colourful skrev 2011-09-18 09:18:02 följande:
    För mig var det minus på ruvdag 12...så tappa inte hoppet!
    Precis... din tråd är så triggande att våga tro på mirakel.
  • Frida 1980

Hej alla,

är det någon annan än jag som reagerat på att mensvärken blivit mer kraftfull efter sprayandet?

Jag har haft så ont i 3 dagar att jag knappt kan tänka. 

• Frida 1980
    Nu snart så skrev 2011-09-19 08:41:30 följande:
    Välkommen! Roligt med fler här.

Du ligger en vecka efter mig så jag kan försöka svara lite. Roligt att ha någon som ligger i någotsånär fas som en själv tycker jag.

Jag har inte direkt fått några direktiv om när under dagen jag ska spraya utan bara att det ska göras 3ggr. Jag tog det säkra före det osäkra och kör regelbundna sprayningar utifrån påminnelser som säger till mig när det är dags. Kan vara bra att ha eftersom jag har blivit lite virrig och då har jag valt en trevlig liten trudelutt som säger till mig. har valt att spraya 07:00, 13:00 och 19:00 men det är ju bara jag.

Det har inte sagts något om alkohol eller andra restriktioner men jag undviker det och har även dragit ner på kaffet. Vanligtvis brukar jag kunna hålla masken och om fasaden skulle rämna så skyller jag på något annat. Har väldigt bra stöttning från familj och nära vänner så jag har berättat för alla dem. Det är faktiskt väldigt skönt och de är med mig på resan. Är det något så kan jag alltid ringa någon av dem och bara prata av mig lite.

förkortningar får du fråga om för jag var också helt förvirrad av dem i början. Nu har jag ett antal som jag känner till och alla svarar så gärna om du bara frågar.

BIM - Beräknad icke mens
    ÄP - Äggplock
    ET - kan inte exakta betydelsen men det är att man återinför färskt ägg
    FET - Återinsättning av fryst ägg
    TD - test dag

Kul att ha dig här och lycka till!
    Till mig sa dom att det viktigaste är att ta sprayen morgon, middag och kväll... men samtidigt sa dom att den bästa effekten är om man tar sprutorna med 8 timmars mellanrum så jag tar dom 08:00, 14:00 och 22:00 så visst är det lite jobbigt att behöva ställa klockan även på de dagar jag kan sova men å andra sidan så sover jag ju inte så bra ändå... 
Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011