Inlägg från: hugger i sten |Visa alla inlägg
  • hugger i sten

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Jag är också ny i tråden, hoppas det är ok!
    Vi fick våran lilla Thea den 13/7 v.38+0 och det är vårat 2:a barn Storasyster är 2 år och 3 mån. Hon älskar sin lillasyster men kan vara lite hårdhänt ibland. Vänder på hennes huvud när hon vill pussa henne och sånt och testar oss föräldrar mycket. Men som jag ser att ni andra skrivit så kan man ju jämföra det med att sambon kommit hem med sin älskarinna och jag förstår att det är en omställning. 

Med storasyster funkade aldrig amningen, hon föddes i v.37+3 och var väldigt trött och slö så vi fick ge ersättning från början och hon kunde aldrig ta något  tag om brösten så jag använde amningsnapp och pumpade ur, men efter 2 månader vägrade hon bröstet. Jag fick stå upp och guppa varje gång jag skulle amma för attt hon skulle ta greppet. Och så skrek hon jättemycket tills hon fick flaskan.

Så nu när Thea föddes hade jag bestämt att stanna kvar en extra dag på BB och verkligen få hjälp med amningen, men Thea tog bröstet på en gång och har inte släppt det ;) Nja, så är det väl inte, men det har funkat jättebra och hon går upp ordentligt. Hon vägde 3280g och var 49cm när hon föddes och när hon var 3 veckor vägde hon 4180g och var 54cm så det känns jättebra. 

• hugger i sten
    FrökenLagom - BF 18 Juni - Född 7 Juni - 3520g och 52cm - Stockholm (söder)
    DariaAnnaMaria BF 17 juni,planerat snitt 14 och han kom 12 med snitt vatten gick- 4240 gram 51 cm-Jönköping
    P-pilla-BF 8 juli- född 18 juni-2735g och 45 cm- Häljarp, skåne
    Myspys78 - BF 24 juni - född 19 juni - 3620 g och 53 cm - Västerås 
    Madelen b-BF 12 juli- Född 20 juni- 3180g & 49cm pojke- Skåne
    Fiaaaa84 - BF 13 juni - Född 22 juni -3360 g & 49 cm - Stockholm
    Elenitha - BF 5 juli - född 27 juni - 2720g & 47 cm- Strängnäs
    Väntanstidernr1 - BF 8 juli - född med planerat snitt 30 juni - 4335 g och 53 cm - Jönköping
    MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge
    Sensommarbarn BF 3 Juli Född 17 Juli 4025 gram och 52 cm, Kalmar
    Ylwamarie
    BF 6 Juli- Född 19 Juli 3580 och 52 cm Stockholm
    Hugger i sten BF 26 Juli - Född 13 Juli - 3280g och 49cm - Umeå
  • hugger i sten
    FridaKarin skrev 2011-08-09 22:13:56 följande:
    Jag vet att amning inte gör mig till en bra eller dålig mamma. Men det känns så sjukt tråkigt och hopplöst. Det går inte att ligga ner o amma för jag kan inte ligga på sidan. Ska till BVC i morgon och prata med henne där. Men jag fortsätter att pumpa och hoppas på att få igång mjölkproduktionen igen. 

Hur äter era barn på natten? Vidar vaknar 4-5 timma och vill ha mat. Hur ofta vaknar era barn? 
    De flesta nätter äter Thea var 3-4 timme, men någon natt i veckan äter hon varje timme. Men det har bivit allt färre ju äldre hon blivit. Hon blir 4 veckor i morgon. 
  • hugger i sten
    Ofeigur skrev 2011-08-10 14:51:43 följande:
    Fler än jag som ständigt är hungrig och sötsug som få?

Jag blir galen snart på mig själv! Jag är sugen hela dagarna och har svårt att inte äta sötsaker. Vet att suget försvinner om man inte äter det alls men jag kan inte låta bli då blir jag som ett monster.
    Jag är också extremt sötsugen, helst choklad. Jag som inte är jätte förtjust i choklad annars. Jag kan bara inte låta bli, tänker bara på godis, måste skärpa mig...
  • hugger i sten
    Larsson2006 skrev 2011-08-17 14:00:15 följande:
    Hejsan. Fick våran första ängel via kejsarsnitt den 26/7. Han har också gul gegg i ögat. Det blir bättre och bättre. Fått rådet att torka det utifrån och in mot näsan med en våt papperstuss.
    Han har inte fått till amningen än. Så vi övar på dagtid samt att jag pumpar ur och ger i flaska också. På nätterna får han ersättning pga det kommer nästan ingen mjölk på nätterna samt att ingen av oss har ork att försöka med amningen på natten. Han har inget tålamod.
    Han har även problem med gaser så vi kör också med minifom. Det är lite bättre nu men han gråter när han skall bajsa :(

Jag har en fråga till er andra. För en vecka sedan så började han stöna (låter som om han håller på skita på sig) och spänner hela kroppen när han nyss somnat och när han är på väg att vakna. Detta kan han hålla på med i ca 30min. Det blir aldrig nått i blöjan, han värkar inte besvärad av det. Men jag vill veta vad i hela h-vete han pysslar med. Några andra som har barn som gör detta eller nån som vet vad han gör?

Sen är jag nyfiken om det är nån fler som fick via kejsarsnitt...
    Våran Thea låter också jättemycket i samband med sovningen, vet inte heller vad det är. Tror inte att det har så mycket med bajsing att göra för hennes del utan att hon låter så när hon ska komma till ro. Jag låter visst också lite så när jag håller på att vakna. 
  • hugger i sten

Stortjejen hade stl 50-56 hela sommaren och hon är född i slutet på april, medan Thea redan vuxit ur 50 och snart 56 också. Jag hinner inte alls med. Som det känns nu är det här sista barnet och jag försöker njuta så mycket som möjligt, men det går ju så fort... Svårt att riktigt hinna med när man har en till hemma som är 2,4 år

• hugger i sten

Jag låter släkt och vänner hålla Thea. Jag vill gärna hålla mina vänners bebisar om det är ok, så därför låter jag dem hålla min bebis om hon vill det. Är hon hungrig eller gnällig så håller jag henne själv. Släktingar får också ta henne, bara de inte druckit alkohol. Då har jag eller hennes pappa henne. Alla utom svärmor accepterar det. Hon tycker inte att hon blir annorlunda när hon dricker, bara alla andra.... De brukar lämna tillbaka henne när hon gnäller så jag har har inte kännt att hon varit en vandringslokal, det är skönt!

Sex är längesen här också, blev inte många gånger under graviditeten heller, så nu är det dags att ta tag i det igen.   

• hugger i sten

Min stora ammade jag och gav tillägg från att hon föddes till 2 mån och bara ersättning efter det. Hon sov hela natten efter att hon var 1,5mån till 8 mån. Sen började hon äta välling på natten för just då behövde hon det, hon växte jättemycket just då, det tyckte även bvc. Men nu är hon 2,4 år och har bara denna månad börjat sova hela nätterna igen. Så jag hoppas på tvärtom denna gång.....

• hugger i sten

Jag försöker få Thea att sova i egen säng, åtminstone på morgonkvisten när storasyster kommer över. Det är så lätt att hon sparkar henne i sömnen, har inte hänt men jag är rädd för det. I början sov hon jättedåligt själv, mem nu sover hon nästan alla nätter själv och jag sover bättre :) Och Ally har också börjat sova bättre i sin säng, så natten till igår sov vi själv till kl 6 :)

• hugger i sten

Thea har fått navelbråck, ett stort bråck. Läkaren hade aldrig sett ett så stort bråck, men det hade bvc-sköterskan.  Så jag är inte så orolig, men det ser otäckt ut, hoppas det försvinner snart.

Egentid har jag 2 kvällar i veckan när jag tränar, har gjort det 5 gånger nu och det har gått jättebra hemma. Har pumpat ut, men sambon har bara behövt ge flaskan 2 gånger. Det är så skönt att få träna och bara vara mig själv en stund, blir mycket gladare och piggare mamma sen :)

Svar på tråden Juni/Juli mammor...