Inlägg från: hugger i sten |Visa alla inlägg
  • hugger i sten

Juni/Juli mammor...

Vi har inte riktigt fått rutiner ännu, eller det kanske vi har, men jag tittar inte på kl när T säger till vad hon vill göra.

Men ungefär så här ser en dag ut:

6-8 ammar

ca 10 ammar

12.30-13.30 ammar och en smakis med mat el gröt och frukt eftetåt

16-17 ammar ibland lite mat eller frukt

19-20 ammar

1-3 nattamning, inte alltid men oftast

Thea har haft problem med magen så vi har tagit det väldigt lugnt med maten men hon börjar bli mer och mer sugen så jag ger mer och mer. Ser också att jag ska försöka sätta in ett mellis till på eftermiddagen. Thea blir 7 mån den 13 

• hugger i sten

Jag gick upp 8kg under grav, och har gått ner 14kg nu. Mitt slutmål är 1,5 kg till. Men det är inte hela världen om det inte blir så, har tränat 2 gånger i veckan sen T var 2 månader. Det har varit jätteskönt att få komma iväg och ha egentid så det har jag verkligen uppskattat. Det har varit viktigare än viktnedgången. 

Thea blev 7 mån i måndags och väger nu 9300g och är ca 69cm lång. Tänk att det kan vara så stor skillnad, men  det kommer det att vara när de är vuxna också så det är inget att oroa sig om de går upp efter sin kurva. 

Thea är ganska stilla ännu, hon rullar och snurrar dit hon ska, backar lite, men har inte kommit på hur man tar sig framåt ännu. Syrran väntade också ett tag innan hon började röra på sig så jag är inte orolig, det kommer när det kommer. Hon har haft ett underbart humör de senaste dagarna, skrattar hela tiden åt allt och är mest nöjd. Det är skönt när man ser att de mår bra :) 

• hugger i sten

Som det känns nu så blir det inga fler barn här. Vi är väldigt nöjd med våra två döttrar. Att vi fått två helt underbara friska och viljestarka döttrar :) Kanske känns annorlunda om några år, när båda är stora och man blir sugen på en liten sladdis, men jag tror inte det. 

• hugger i sten
    SamsonS skrev 2012-02-28 12:57:24 följande:
    Jag har en liten fråga angående mat...
    C äter en flaska välling på morgonen när hon vaknat, sen en flaska ersättning till mellanmål beroende på när hon vaknade. Till lunch äter hon ungefär en hel burk mat + en halv burk frukt, sen får hon ersättning igen till mellanmål, gröt till kvällsmat + att jag ammar innan hon ska sova. Nu har jag börjat fundera på att ge henne lagad mat på kvällen också, hur har ni andra gjort? Kan jag bara helt byta ut gröten mot annan mat? Skippa vällingen helt på morgonen och ge gröt istället, eller variera mellan gröt och välling?

Hon är inte så stor i maten men räcker detta eller behöver hon äta mer?

08 150ml välling
    10 120-150ml ersättning, här vill hon inte ha alltid
    11.30 lunch, hel burk plus frukt
    14.30-15 150ml ersättning
    18 Gröt och frukt
    19 Ammar
    Om hon är nöjd tror jag inte att du behöver ändra något, men verkar hon missnöjd eller hungrig då kan du byta ut gröten mot maten. Med min stora dotter märkte jag att jag inte kunde ge protein till middag då bajsade hon på natten så jag gav gröt eller rotfrukter till middag och bytte ut eftersom. Med T har det fungerat mycket bättre hon gick från små smakportionen till att skippa amningen och bara äta mat.

Så nu när hon är 7,5 mån äter hon.

6.30 Ammar (inte alltid, men oftast)
    8.00 Gröt
    11.30 ca 1/2 burk + lite frukt
    14.00 Ammar
    16.30 ca 1/2 burk + lite frukt
    19.00 Gröt + ammar
  • hugger i sten

Vi ger både hemlagad och burkar. Än så länge äter T det som jag stoppar i munnen på henne. Hoppas att det fortsätter så

• hugger i sten

Vi märker också av utvecklinssprånget. T har inte fått några tänder ännu. Men nu är hon "rädd" för alla nya människor som inte är mamma eller pappa. Hon blir jätteledsen om någon går från henne och bryter i hop för att hon blir lämnad. Om jag sitter bredvid henne kan hon leka jättebra, säkert 15-20 min men jag får inte röra mig. Så laga mat, städa m.m. är svårt, men sitta vid datorn, tv:n eller läsa går bra. Men sånt kan man ju inte göra hela dagarna. 

Här står det lite om utvecklinssprång 6:

- SPRÅNG 6 - 

Vecka 32-37 börjar orosmolnen hopa sig igen. Det kan visa sig genom att barnet sover dåligt, tappar aptiten, blir klängigt och krävande. 

Utvecklingssprånget, som sker vid 8-9 månaders ålder, kan kallas för kategorisprånget. Det innebär att barnet upptäcker att olika saker kan ha vissa egenskaper gemensamt. En katt är en katt antingen om den är vit eller svart eller randig och antingen om den finns på foto, på TV eller i verkligheten. 

När barnet lärt sig detta börjar det att studera omvärlden på ett nytt sätt. Det utforskar vad som gör någonting till just ett hus eller en hund. Det börjar också lära sig vad som gör att något är stort eller litet, mjukt, hårt, klibbigt och så vidare. 

Så kan du hjälpa barnet: Låt barnet jämföra föremål - kalla, varma, lätta, tunga. Barnet tycker om att utföra små uppgifter; till exempel att räcka mamma tandborsten. Det kan få trycka på olika knappar: ringklockan, strömbrytaren, bussknappen. På så vis lär sig barnet sambandet mellan vad den för och vad som händer därefter. 

• hugger i sten

Thea ålar eller kryper inte ännu. Hon hasar sig bakåt, men har inte kommit på hur man tar sig framåt. Hon är väldigt frustrerad över att leksakerna försvinner när hon försöker ta dem eftersom hon åker bakåt när hon egentligen kämpar framåt. Men det kommer förhoppningsvis snart. Hon brukar vrida sig fram och tillbaka och snurra sig dit hon ska så jag vågar ändå inte lämna henne för då är hon på andra sidan rummet.

Hon är inte så förtjust i gåstolen, är där korta stunder men oftast blir hon bara ledsen om inte syrran drar med henne till sitt rum och de leker där. Det är så roligt att se att de redan börjar leka med varandra och ha roligt ihop. Det skiljer 2år och 3 månader mellan dem så förhoppningsvis kommer de att leka bra ihop :) 

• hugger i sten

Idag har Thea äntligen fått sin första tand! Idag är hon 8mån och 1vecka. Hon har bajsat 3-5 gånger per dag hela veckan och varit lite gnällig på natten/morgonen så jag hoppas att det blir bättre nu när tanden kommit. 

• hugger i sten
    Larsson2006 skrev 2012-03-27 19:20:04 följande:
    Oj vad länge sen de var jag skrev. Grodan har börjat ta sina första steg. Annars rullar han sig fram. Vi har legat på sjukhus nu i över en vecka. Han har haft dropp och blivit sondmatad. Han har haft råtaviruset, inflamerad tjocktarm och körtelbuk. Men nu börjar han må bättre.
    Själv har jag uppleft mitt första mf. Blev skrapad åh fick alergichock över nå läkemedel jag fick så jag var inlagd. Nu 5v. senare har jag plusat igen.
    Oj, vad jobbigt ni har haft det. Hoppas att lillen blir frisk fort. 
    Tråkigt med mf men vad roligt att du plussat igen. Grattis! 
  • hugger i sten

Vi ger också mest 6månaders mat eller mixar 8månaders maten eller den hemlagade maten. Hon sätter riset i halsen, makaroner eller potatis går bättre. Men brödbitar eller rånbitar går bra så hon lär sig väl eftersom. Nu är T 8,5 mån så jag känner mig inte så stressad ännu. Hon äter all mat, men det är jobbigt när hon sätter i halsen hel tiden. 

Svar på tråden Juni/Juli mammor...