Inlägg från: hugger i sten |Visa alla inlägg
  • hugger i sten

Juni/Juli mammor...

Vi ska ha dop på söndag, det mesta är fixat, bara tårtan kvar. Min kompis gör underbart vackra och goda tårtor, men tyvärr är hon på bröllop på lördag så vi får baka vår egna tårta. Dopklänningen är från sambons sida och hans mamma ska brodera in namnet på den. 

Jag är så trött idag, förstår inte vaarför. Jag har fått sova bra, men sambon började jobba i tisdags efter en lång och härlig sommar så det är säkert därför jag är tröttare. Lilltjejen sover hela tiden nu, är nog inne i en växtperiod. Hon väger 6280g och är 59cm lång, så det är våran lilla knubbis. Syrran vägde 4970g och var 59,3cm när hon var 2mån. Men det är så skönt att amningen funkar. Jag är så glad för varje dag det gör det. Det gick ju bra att ge ersättning, men det är smidigare med amningen. Och så skkönt att slippa oroa sig för att hon inte går upp som hon ska.

• hugger i sten

Jag har som sagt bara varit hemma själv denna vecka, men då har det blivit gröt till lunch. Blir väl mer lagad lunch måndagar och fredagar när stortjejen också är hemma. 

• hugger i sten

Vi tvättar också allt samtidigt. Har både tvättmedel och sköljmedel utan parfym till oss alla

• hugger i sten

Vi har inte börjat ha riktiga läggningsrutiner ännu. Vi lägger Thea när vi märker att hon är trött, det är allt mellan 21.30-23.30. Ibland hinner jag somna innan hon ätit sista gången, men oftast är jag vaken tills sista matningen. Men sen sover hon hela natten, äter oftast vid 6-tiden på morgonen. I morse var det kl.8, då hade jag varit vaken 1 timme och bara väntat på att hon skulle vakna. Nackdelen är att storasyster vaknar mellan 5.30-6.30 och gör då morgon. Thea somnar om efter matningen och sover till 8 ungefär. Så vissa nätter får jag alldeles för lite sömn. Sambon tar alltid Ally på nätterna och jag Thea, men börjar han jobba 7 åker han 6.30 så då är det morgon för mig också.

Sambon är duktig på att hjälpa till här hemma, han plockar nästan varje dag och så har vi städdag på torsdagar. Jag tar toaletten och köket och han tar golven. Sen gör jag den dagliga plockningen på dagarna eftersom jag är hemma, men oftast behövs det på kvällen också eftersom vi har en 2-åring hemma. Jag tvättar nästan alltid, men annars tycker jag att vi är duktiga på samarbete här hemma. 

• hugger i sten

Våran Thea sov med oss de första veckorna, hon ville inte sova själv. Men eftersom vi har en storasyster som kommer över någon gång på natten har Thea fått flytta över till sin vagga så att vi kan sova. Annars var jag så orolig att Ally skulle råka sparka eller slå lillasyster. Det gick lätt för oss, tror att lillasyster också kände att det var säkrare att sova i vaggan.

• hugger i sten

Vi har en ford mondeo -08 och är jättenöjd med den. Den är rymlig och vi får lätt in vagnen enkel väg. Båda barnen sitter bak och vi kan sitta bekvämt båda två. 

• hugger i sten

Är det fler som har barn som äter väldigt sällan? Min lilltjej äter mellan 5-6 gånger på ett dygn. Igår såg dagen ut så här:, 

7.30, 12.30, 16.30, 19.30, 22.00

och sen åt hon 8.20 i morse igen. Hon äter från bägge brösten varje gång och går upp bra, men hon är bara 3,5 månad så jag undrar om jag kanske borde ge henne mer. Hon helammas. 

• hugger i sten

På dagarna lägger jag T i vagnen när jag ser att hon är trött, hon somnar oftast innan jag ens hunnit ta ut vagnen. På kvällarna kan det vara lite svårare, men oftast somnar hon i sin vagga. Vissa kvällar somnar hon på sambons bröst för att vi inte orkar med att hon ligger och gnyr innan hon somnar. Ibland ammar jag henne till sömns, men jag försöker få henne att somna själv så att hon inte ska vänja sig att somna vid bröstet. 

T har napp och snuttefilt när hon sover. Vi har en snutte i vagnen och en i vaggan. Vi hade så för A också och nu har hon 2 snuttar och båda funkar så vi kan tvätta ena utan att världen rasar samman. 

• hugger i sten

Vi har också så på dagarna, därför lägger vi henne alltid i vagnen på dagen. Det är kvällarna som kan vara lite knepiga, men då gör det ju inte så mycket att det blir lite kortare sovstunder.

• hugger i sten

Thea vänder inte heller på sig. Hon var på god väg innan hon blev 3 månader, men sen slutade hon och nu har hon börjat öva igen. Blir 4 mån på söndag. Men hon ligger gärna både på mage och rygg.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...