Inlägg från: hugger i sten |Visa alla inlägg
  • hugger i sten

Juni/Juli mammor...

Maj:

4 Maj - Wille 1508 och 40 cm (Mammiz81)

Juni:   

1 juni - Emin 4025g och 53 cm (amisej)
    10 juni - Vide 3690g och 53 cm lång (EnStyckAnna)
    17 juni- Kalle 3285 gram 50 lång (trollis81)
    18juni - Maja 2735g 45cm (Ppilla)
    19 juni - Olle 3620 g 53 cm (myspys78)
    24 juni- Alexa 4001g 50cm (Nikki81) 
    27 juni - Casper 3920g 55cm (MammanEmma) 
    28 Juni - Victor 3275g 51cm (jensa87)
    30 juni - Melvin 4335g och 52 cm (väntanstidernr1) 

Juli: 

3 juli - Fredrik 3840 g och 53 cm lång (Toffs) 
    5 juli- Iris 3058g o 48 cm lång ( liniz77) 
    6 juli- Oscar 3495 g och 51 cm (2bustroll) 
    10 juli- Indra 4526g och 52cm lång. (Ofeigur)
    13 juli- Thea 3280g och 49cm lång. (hugger i sten)
    15 juli - Vidar 3825g och 51cm. (FridaKarin) 
    16 juli- Elenora 3600 och 50 cm( Skavanker)
    17 juli -Elisabeth 3865 och 52 cm lång (auo) 
    19 juli . Miljan 3580g 52 cm ( ylwamarie )
    20e Juli- Cornelia, 3590g, 50cm (Hattifnatt89)
    26 juli - "Grodan" 3250g 51cm (Larsson2006)

Augusti:

1 augusti - Oliver 5500g och 55cm (Livet är rosa

• hugger i sten
    Larsson2006 skrev 2011-12-19 16:52:17 följande:
    Skall det vara så här? Måste nog ha dubbla blöjor på Grodan. Under pampers nr3 aktive dry. Utanpå libero nr 4. Varför är det så?
    Grodan har rätt smala ben så det läcker med libero nr4 och han har för stor mage för libero nr3. Så vi köpte pampers igen trotts att han kissar för mycket för dom. De blir typ överfulla på en gång och då kryper "fukten" och lukten in i bykorna och boddyn. Ingen som har nån smartare ide? Nu blir han ju så varm!
    Jag tycker att änglamark fungerar bra som nattblöja. Nu har T ganska runda ben så jag vet inte hur de för dem med smala ben. På Coop kostar de lika mycket som pampers och libero så jag brukar köpa dem om jag inte har någon rabattkupong. 

• hugger i sten

Det är ju så olika från barn till barn när det gäller mat. Jag kan bara gå till mig själv som har två barn hur olika de är. Första barnet Ally ammade jag till hon var 2 månader och sen gav jag bara ersättning eftersom min mjölk tog slut. Hon var jätteintresserad av mat vid 4 mån och åt mer än rekommendationerna av ersättning så därför fick hon börja med smakisar vid 4 mån. Vid 6- mån åt hon mestandels mat och var jättenöjd. Välling äter hon fortfarande på morgon och kväll och är 2år och 8 mån. 

Thea däremot har jag kunnat helamma och hon är en väldigt nöjd bebis, nu vid 5 mån har hon börjat visa intresse för mat och därför fått börja med smakisar. Hon tycker att det är jättegott och magen verkar fixa det, men jag går väldigt långsamt framåt.

Båda barnen har från 2 mån sovit hela natten utan natt mål, men Thea har börjat nu igen med att äta 1-2 gånger per natt och då får hon såklart göra det. Ally började med det när hon var äldre, nästan 8 månader, men vi var just mitt i en flytt och jag tror hon behövde närhet så vi gav henne välling på natten fast hon kanske inte behövde det av hunger.

Ally äter inte på natten nu och sover bra, så för oss var det ingen fara med att vi gav mat på natten.

Nu vet jag att jag har haft en väldans tur som fått sova när barnen varit  spädbarn och därför inte varit helt slut när de velat ha mat. Jag förstår verkligen att man måste bryta mönstret när de äter varannan timme varenda natt. Men jag ville bara berätta hur vi tänker och har haft det kring maten och sömnen.

• hugger i sten

Jag vet inte riktigt, men tror att det är när man bytt ut hela måltiden och inte ammar eller ger ersättning i samband med målet.

• hugger i sten

Gott nytt år!
    Nyårsafton började med att vi fick det efterlängtade och underbara skrattet :) Vi har nog kämpat lite för mycket och blåst i nacken och på magen, men när vi bara mjukt pussade på magen så kom det äntligen och det är så underbart!!! 

Igår kväll var vi på middag och Thea somnade som vanligt runt 19.30, men vaknade vid 22 och sov inget mer efter det förrän vi satte oss i bilen efter 12-slaget. Hon tyckte att det var jätte otäckt med raketerna så vi skyndade oss att hoppa i bilen och åka hem. Annars har julen varit jättehärlig, vi har varit ledig hela veckan och bara myst. Hoppas att ni har haft det bra!

• hugger i sten

Nej, det är lite över medel, men inte så mycket. Min äldsta dotter vägde det när hon var 5,5 mån. Hon var lång då ca 72cm. Så hon har alltid varit lång för sin vikt. Thea är tvärtom, väger ungefär lika mycket som syrran och var vid 5 mån 4,1 cm kortare och vägde 300g mer. Har bvc påpekat något?

• hugger i sten
    p0ppaN skrev 2012-01-11 08:02:57 följande:

Min flicka föddes den 27:e juli.
    Hon heter Lilly. 

Usch vad jobbigt, jag beklagar sorgen.

Ser att de flesta bebisar börjat få tänder. Thea har inte fått några ännu, Storasyster fick när hon var 8mån så vi får se när de kommer... 

Är det några andra som har fått bebisar med tröga magar när ni börjat med smakisar? Thea bajsar bara 1-2ggr i veckan nu och det är ju för lite när de börjat äta riktig mat. Hon bajsade så sällan medan jag ammade och sen började hon göra det en gång per dag, men nu är det som sagt för sällan. Vi försöker allt, vi masserar, ger katrinplommon, päron , aprikoser och försöker ge vatten när hon äter och ammar resten så mycket hon vill. Har ni några andra tips om vad vi ska göra?
  • hugger i sten
    Ppilla skrev 2012-01-12 05:50:31 följande:
    Vi har en liten med trög mage. Hon får nu enligt ordination från BVC lactolos och det har verkligen hjälpt. Innan kunde hon sitta och gråta när hon skulle bajsa
    Hur länge var hon trög i magen innan ni fick lactolos? Thea gråter inte när hon bajsar, men den kvällen hon äntligen fått bajsa är hon väldigt ledsen. Pratade med BVC idag och hon tyckte bara att vi skulle fortsätta som innan och ge mycket lösande frukt. 
  • hugger i sten

Vi har också hamnat i en jobbig tid på kvällarna. T somnar runt 19.30-20.30 och då somnar hon ganska lätt. Antingen medan hon ammar eller så är det bara att lägga ner henne så somnar hon. Men hon sover ca30min till 1h sen vaknar hon och då börjar problemet. Hon vill inte somna om. Ibland hjälper det att amma, men inte alltid eftersom det bara gått en kort stund sen hon ätit så hon är egentligen inte hungrig.

Vi guppar, buffar hoppar och allt möjligt, ibland hjälper det och ibland inte. Vi använder pilatesbollen till att sitta och guppa på och det fungerar bäst, inte alltid men bäst av alla alternativen. Det är skönt att se att det är fler som har problem, då känns det lite bättre. 

Hon har också börjat sova oroligt på dagen, gråter i sömnen och vill inte vara ensam. Hon är mitt inne i separationsfasen nu. Gråter när någon går ut ur rummet, ibland bara när man vänder ryggen mot henne. Nya människor är väldigt skrämmande också. Hon är 6,5 månader och jag hoppas att det blir bättre snart.

Hon har inte fått några tänder ännu, men har allt i munnen och det ser ut att klia så vi får se när de dyker upp. 

• hugger i sten

T sitter bra, har börjat kunna hålla balansen när hon tittar runt och håller i saker. Hon orkar sitta längre och längre för varje dag. Men hon tippar också efter en stund så kuddar är ett måste.

Hon rullar dit hon ska, genom att vända sig på mage, rygg. Hon ålar ingenting, men har börjat kunna backa bakåt när hon försöker ta något och blir jätteledsen när saken försvinner.  

Svar på tråden Juni/Juli mammor...