Inlägg från: hugger i sten |Visa alla inlägg
  • hugger i sten

Juni/Juli mammor...

Ang. smakisar. Det är svårt med detta tycker jag. Med Ally började vi när hon var 4 månader för hon växte väldigt mycket mellan 3,5-6 månader så hon behövde mer mat. Thea har varit så väldigt nöjd med att bara amma så jag hade bestämt mig för att vänta, men nu har hon börjat bli väldigt intresserad av vad vi stoppar i munnen och börjat äta på natten någon gång i veckan. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Hon blir 4 mån på söndag så efter det får vi se vad hon vill. Hon växer som hon ska och är väldigt nöjd annars.

• hugger i sten
    SamsonS skrev 2011-11-11 20:18:37 följande:
    Ni som ammar, har era bebisar haft perioder då dom krånglat riktigt mycket vid bröstet? Cornelia håller på och bökar och har sig nästan hela tiden när hon äter, blir arg och fäktar. Hon brukar bli nöjd när hon får komma upp, för det mesta iaf, men sen vill hon ju ha mer mat och så är det samma visa igen. Känns som att hon knappt äter något och hon äter inte lika ofta längre. Är detta normalt eller kan det vara något som är tokigt?

Från att hon var 3 veckor uteslöt jag all mjölkprotein för hon hade ont i magen. Det blev mycket bättre men hon var en ganska skrikig bebis över lag men när hon blev 3 månader blev hon helt förändrad. Hon blev jätteglad nästan hela tiden, skriker knappt längre och allmänt nöjd. Vi började introducera mjölk lite försiktigt och det har gått bra hittills, hon är fortfarande jätteglad och go, men har som sagt börjat krångla med maten. Tror ni detta har något samband? Kan tillägga att ibland tar det lite tid innan mjölken rinner till och det är precis som att hon blir förbannad för att det inte går tillräckligt snabbt....
    Hon är 4 månader nu.
    Jag har börjat märka såna tendenser på Thea, men hon är inte riktigt där ännu. Hon kan gnöla om jag pratar för mycket när hon äter, helst på kvällen. Och om hon inte är hungrig och jag försöker ge henne bröstet blir hon jättearg. Har sett att de flesta barnen blir lite så här när de blir äldre och mer nyfiken  på vad som händer runt dem. Om de går upp som de ska behöver man nog inte vara orolig. 
  • hugger i sten
    Ofeigur skrev 2011-11-11 20:23:56 följande:
    Idag har jag friat till min sambo som har frågat flera gånger om jag vill gifta mig men jag har sagt att jag aldrig har tänkt göra det. haha Snacka om att han blev förvånad när han hittade ett kuvert under bordtabletten med ett kort där jag skrivit bla att han är en underbar sambo och pappa och  ifall han vill gifta sig med mig! haha Så nu mår han illa av nevositet och har tusen frågor om bröllop! jösses! vad har jag ställt till med! =) Bra morot för mig att gå ner i vikt iallafall till sommaren=)
    Vad roligt!!! Grattis :)

• hugger i sten
    Nikki81 skrev 2011-11-12 08:35:30 följande:
    Oj har matas det pa. : ) Vi provade med risgrot i veckan och de sma teskedarna hon fick kom ut med en gang. Vi provade igen igar men lilltosen ar inte riktigt redo. Hon ar 4.5 manader nu men det kanns som hon precis kommit over kolliken och slutat att storgrata varje gang hon ammar sa jag har ingen bradska. Jag ska forsoka med lite mer risgrot blandat med brostmjolk nasta vecka sa far vi se hur det gar. 

En fraga till er, jag bor i utlandet och har rekomenderas det att ge en risgrot forst. Men jag ser att manga av er redan ger annan mat. Vad ar rekomendationerna i Sverige?
    Här i Sverige rekommenderas det att ge gröt och rotfrukter såsom mosad potatis som man blandar med lite bröstmjölk eller ersättning. Eller majs som du mosar och så vidare. 
  • hugger i sten

Våran lillis är ganska duktig på att roa sig. Hon kan ligga på mage, babygym eller babysitter ganska länge. Bara hon får vara med så är hon ganska nöjd. Jag får inte gå iväg så hon inte ser mig men så länge hon gör det är hon nöjd. Men jag leker också med henne, framförallt på kvällen när stotasyster somnat då är det hennes egna tid :)

Jag har inte riktigt koll på hur en dag ser ut men ungefär såhär:

Vaknar runt 8, ibland själv och ibland väcker jag henne om vi ska lämna syrran på förskolan.

Somnar igen senast 9

Sover till allt mellan 11-13

Sen har hon en vakenperiod på ca 2h

Sover igen ca 1,5h   

Sover sista svängen i vagnen runt 16 då sover hon mellan 1-2h

Sen somnar hon bara 10-15min, kanske upp till 30min fram tills hon somnar runt 22.30

Så hon sover nog 3 längre svängar på dagen och sedan några korta svängar på kvällen.

Hur ser det ut för er? 

• hugger i sten

Namn: Thea
    Beräknad förlossning: 26/7-11
    Födelsedag: 13/7-11
    Smärtlindring: EDA och lustgas
    Vikt: 3270g
    Längd: 49cm

• hugger i sten

Namn: Thea
    Beräknad förlossning: 26/7-11
    Födelsedag: 13/7-11
    Smärtlindring: EDA och lustgas
    Vikt: 3270g
    Längd: 49cm

Vid 4 mån vägde hon 7710g och var 64cm lång

• hugger i sten

Våra små..

Juni:

Juli:

10 Juli- Indra 4526g och 52cm lång. (Ofeigur)   
    13 Juli- Thea 3280g och 49cm lång. (hugger i sten)

Augusti: 

• hugger i sten

Vi har köpt en bok till vagnen, en body och så ska vi köpa en egen handduk till Thea, det är det hon får i år. Hon har allt eftersom hon har syskon och så tänker vi som ni andra att vi inte vill ge för mycket när de är så små. 

I morgon ska hon få nya sprutor då är hon exakt 5 mån, då får vi se hur mycket hon gått upp. Ska bli spännande att se.  

Hoppas att vi hinner innan vi ska på storasysters luciafirande, T ska träffa läkaren kl 13 och luciafirandet är kl 14.

Thea är också en fällkniv som bara ska undersöka sina fötter, hon har inte börjat smaka på dem men hon känner och undersöker dem. 

• hugger i sten

Igår blev Thea 5 mån och vi var och träffade läkaren. Nu väger hon 8130g och är 65cm lång. Hon var ganska gnällig igår efter sprutorna, men som tur var ingen feber. Vi började med smakisar igår efter överläggning med läkaren. Eftersom hon börjat sova lite sämre och är jätte intresserad av vad vi äter så tyckte de att vi skulle börja. Och gröten igår var en succe, hon blev arg när hon inte fick något mer. Potatisen idag va inte lika god, men lite grann kom i magen :) 

Vi har inte  gett ersättning eller välling till henne, men utpumpad mjölk tar hon i flaska, hoppas att det går bra när vi börjar med välling. Hoppas bara att magen klarar av maten nu.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...