Larsson2006 skrev 2013-01-24 14:03:19 följande:
Hur gör ni när ni tillrättavisar era barn. Våran har blivit en riktig vilde. Klättrar överallt, kastar saker och mat och har börjat slåss. Han slår både oss vuxna och lillebror. Oftast är han jättesnäll med honom och oss men ibland så kan en ordentlig smäll komma från ingen stans, dessutom gärna med tillhyggen.
Nån som har tipps? Är han tillräckligt stor för timeoute?
Idag ser vi honom i ögonen säger ifrån och slutar han inte lyfter vi upp honom fort och lägger ner honom på golvet.
Hans reaktion på detta är allt från att härmas när vi skäller och ligga på golvet och vinka till oss. Till att stortjuta.
Vi brukar även hålla upp lillebror som stortjuter (när han varit dum mot honom) framför honom och då syns det att han skäms och han börjar stortjuta även han. När han lugnat sig brukar han alltid vilja gosas med den han varit elak mot. Han borde alltså förså att han gjort fel och mot vem, så varför gör han samma saker igen om inte för att vara elak? Är det svartsjukan? Vad gör man åt den?
Det skiljer lite mer mellan våra barn 2år, 3mån. Storasyster reagerade ganska likadant när lillasyster kom. Vi kunde aldrig koppla det till om hon var trött, hungrig, ledsen eller glad. Men tillslut upptäckte vi att hon slog lillasyster när hon inte fick uppmärksamhet. Om jag pratade i telefon eller hade besök blev det alltid värre. Vi sa alltid till när hon slog, bet eller puttade. Nu har det blivit mycket bättre. Hon kan fortfarande slå eller putta både oss och T. Hon hade en period när hon hela tiden skrek dumma, det finns fortfarande kvar men är också bättre. Tyvärr svarade jag nog inte på frågan, men jag kan bara säga att vi har varit i samma situation och att det blir bättre. Svaren jag fick när det var som värst var bara att vara tydlig och visa att det hon gör är fel.