Inlägg från: hugger i sten |Visa alla inlägg
  • hugger i sten

Juni/Juli mammor...

Hos oss valde lillan att sova hela nätterna utan mat efter att hon blivit 7 mån. Innan det ammade jag också så ofta som hon ville. Vissa nätter kommer hon över till oss, ibland inte. Jag låter också henne styra som hon vill, det är enklast och jag har märkt på storasyster att efter ett tag så väljer de själva att sova hela natten. Hon kommer fortfarande över till oss vissa nätter och då är hon välkommen. Hon fyller 3 år nu i slutet på april. Om några år kommer vi att sakna dem i sängen. 

• hugger i sten

Thea somnar runt 19 och vaknar runt 7, sen sover hon en omgång på förmiddan. Lite olika när, men idag mellan 9-10.30 och mellan 13-14.30. Hon brukar sova mellan 2-4h per dag. Oftst är det nog 3 timmar.

• hugger i sten
    FridaKarin skrev 2012-04-13 21:27:57 följande:
    Hihi vilka små barn ni har :) Min kille tycker jag är liten men han är väl inte det :)

han är 9 månader och väger 10.2 och är 76 lång =)

Det ser ut som att flickorna i tråden är lättare. Är det så att killar väger mer? 
    De säger väl att killar är lite större medan de är bebisar, men det är nog lite olika. Jag har inte vägt Thea på 1 månad, men när hon var 8mån vägde hon 9730g och var 70cm lång. Så hon är inte så jättelång i jämförelse till vikten. Våran lilla runda sötnos :)
  • hugger i sten

Theas sovtider ser ut så här på ett ungefär:

Vaknar ca 6.30

Vila 9, 9.30 - 10,11

vila igen runt 13,14 -14,15

natt 19

Det är lika olika om vi är hemma eller borta. Är vi borta får hon anpassa efter det och det brukar inte vara några problem. Idag ska vi till stan så jag hoppas att hon somnar  bilen både dit och hem. Har ca 30min resa dit. Så har jag tur kan jag bara lyfta över henne i vagnen. Men det är inte så säkert, hon älskar att vara på stan och spana in alla människor så det är inte säkert hon somnar om. 

• hugger i sten

Vi bor i norra Sverige och har inte fått så mycket sol ännu, men vi brukar ha solskyddsfaktor 50.

Thea blir 10mån på måndag,vi vägde henne för ca 2 veckor sen och då vägde hon 10800g och var 73cm lång. Våran lilla knubbis. 

Hon har hoppat på rumpan nu i ca 1 vecka, verkar bli hennes krypstil.  

• hugger i sten

Tänk så olika det är :) Thea har fortfarande bara 2 tänder. Hon kryper och går lite försiktigt vid möblerna. Hon har precis börjat ställa sig upp mot möblerna själv. 

Hon säger hej när någon ny kommer in i rummet och vinkar. Hon säger mamamama så jag vet inte om hon menar mamma ännu. 

Hon blir 11 mån den 13:e hon har börjat ha svårare att somna nu på kvällen. Hon sover från 19-6. Skulle vara skönt om man fick sovmorgon någon gång, men vi har iallafall kvällen så vi ska inte klaga. 

• hugger i sten

Ja, visst känns det gruvsamt, håller med. Thea kommer på dagen att vara 13 mån när hon börjar på förskolan. Men jag har inget fast jobb och har fått ett vik som börjar 3 september. Så då får hon börja förskolan då, men vi jobbar båda två oregelbundna arbetstider så de kommer inte att vara så långa eller många dagar på förskolan så jag hoppas att det går bra.

Min sambo är föräldraledig nu när jag jobbar. Har fått sommarjobb 100% i juli och 25% i maj, juni och augusti. Annars hade sambon kunnat vara hemma till hösten. 

• hugger i sten

Thea var 76cm lång och vägde 12115g, hon hade ökat lite extra på kurvan, men det var en ny våg så det kan vara det. Bvc-sköterskan var inte orolig. 

• hugger i sten

Jag slutade amma vid ca 9mån, eller rättare sagt så slutade Thea att äta från mig då. Hon drog ner på det och ville bara ha morgon och kväll och sen bara morgon och sen en morgon blev hon jättesur när jag försökte amma henne och efter det så vägrade hon och min mjölk tog slut.

Men hon äter välling på morgon och vatten till maten. Hon har fått smaka mjölk några gånger när vi varit borta och glömt vattenflaskan hemma och det går ner det också. Det är inte så mycket som inte den här lilla damen vill äta eller dricka, allt som är mat är gott :)

På dagarna somnar hon väldigt lätt i vagnen, vi lägger henne och går ibland runt kvarteret, ca 400m, men hon somnar oftast halvvägs. På natten lägger vi henne i sin säng och hon bökar på en liten stund innan hon somnar. Ibland kan det ta upp till 30min, men hon är aldrig ledsen (isåfall går vi dit) utan bara bökar på för sig själv och helt plötsligt är det lugnt där inne och då sover hon.

Thea har också varit i en mammig period och dragit i benen, jag har tänkt att det varit för att jag jobbar heltid nu i juli, men när jag hör att det är för er andra också så är det kanske en period. De har blivit lite bättre, men hon och storasyster Ally bråkar om mig ganska ofta. Thea vill ha mig för sig själv och Ally retas genom att sätta sig i mitt knä och krama mig så att Thea ska bli avundsjuk och ledsen.  Det är svårt att säga till. Ally måste ju få vara hos mig, men ändå vet jag att hon gör det för att retas. 

Thea går också med gåvagnen och efter möbler eller genom att skjuta något, vad som helst framför sig. Hon gick två steg mellan oss igår, annars  vågar hon inte riktigt släppa taget, men snart så springs det för fullt här :)

• hugger i sten

Våran lillis börjar också på förskolan i morgon. Vi hade som mål att hon skulle börja gå innan dess o hon har gått några steg i några veckor, men i fredags släppte hon o går nu 10-15 steg Jag tycker att hon är liten, men hon har verkligen tuffat på sig de sista veckorna. Vi var på leos lekland idag o hon gick o utforskade allt. Klättrade o åkte ruschkana.

• hugger i sten

Det har gått bra, det är 2 barn som har skolats in samtidigt och vi har världens bästa pedagoger. De är så lugna och trygga och tar tid på sig att lära känna barnen. Vi hade dem till storasyster också så jag känner dem sen innan. Idag var sambon på inskolningen och han hade bara stannat i 20 min och sen gått. Så Thea hade varit där själv från halv 10  och ätit lunch där. Sen fick sambon komma och försöka söva henne. Hon kunde inte somna idag, men nytt försök i morgon :)

Jag vet inte så mycket om vattkoppor så jag kan inte hjälpa dig så mycket. Men visst är det vanligast att man får feber också? Och så har jag hört att det är vanligaste att prickarna börjar på bålen, men det är väl bara det vanligaste. Sjukdomen visar sig väl på så många sätt som det finns människor....

• hugger i sten

Jag har inte riktigt hunnit tänka vad jag ska ta fram o tillbaka, men med storasyster så hade vi kvar regnkläderna på veckorna och tog bara hem dem till helgen eller om det spörenade när vi skulle hem. Skaljackan var den jackan vi tog fram o tillbaka då. Skalbyxorna om vi visste att vi skulle göra något på kvällen. 

Hur har ni andra tänkt?

• hugger i sten

Thea är väldigt förtjust i mat, så det är bara när hon börjar bli mätt som tallriken kan åka i golvet. Hon har kastat sönder en tallrik, men det var för att den var tom. Men det är klart att maten kladdas. Hon har alltid en målarförkläde med ärmar och en hård haklapp när hon äter. Hon vägrar bli matad så hon får äta allt själv, gröt, fil m.m, Men det mesta äts upp som sagt. Fisk och pannkaka är favoriterna. 

När vi hämtar på förskolan är det alltid minst ett ombyte i tvätten, men det spelar ingen roll, tvättmaskinen går varje dag :)

Vad jobbigt med hjärnskakningarna, hoppas att han förstår att det gör ont snart så han inte slår så hårt.

Båda min flickor har ett väldigt hett temperament, Thea lägger sig på mage på golvet och dunkar huvudet i golvet när hon inte får som hon vill,  Ally har slutat med det, men höll på nästan 1 år. 

• hugger i sten
    Larsson2006 skrev 2012-10-03 14:28:39 följande:
    Blev riktigt skrämd igår. Det blev akut in till förlossningen med ilfart! Fick sprutor åh grejer, han fick för sig att han skulle ut igår...
    Det var inte bara förvärkar jag gått med utan riktiga...
    Nu har jag fått komma hem men med strickta restriktioner på vad jag får och inte får göra... De tyckte att jag hällst skulle va sängliggande till förlossningen för att inte riskera nått men förstog att de inte går med en på 1år... Så han ska få vara på dagis längre nu :(
    Ta det lugnt nu, jag förstår att det är svårt men får man såna restriktioner ska man ta dem på allvar. 
  • hugger i sten

Kan inte pappan vara med honom? Jag har en kompis som var i samma situation och deras barn fick gå på förskolan pappans arbetstider. Hon fick såna restruktioner att hon inte ens fick laga mat, bara värma lunchen på dagen sen fick hennes man göra allt annat. Så om du inte har så hårt ännu, ta det lugnt så du inte hamanr där. Jag förstår att det känns som en lång tid, men jag tror faktiskt att 7 veckor i sängen och soffan går mycket snabbare än 7 veckor på barn. Lycka till!!!

• hugger i sten

Thea började förskolan i augusti hon också och är inne på sin fjärde feberkur, är inne på fjärde dagen idag :( 

Vad söt Maja är :) Och vad långt hår! 

• hugger i sten

Vi har en ganska bra sovperiod  just nu. På dagarna sover Thea i vagnen o somnar samma sekund vi lägger henne och sover mellan 1,5-2h, när hon är på förskolan sover de inne och hon brukar sova drygt 1h.

På kvällarna brukar vi göra kvällsfika runt 19 och vara klar så att hon ligger i sängen runt 19.30. Är både jag o sambon hemma tar vi varsitt barn o den som har Thea kan ibland behöva vara inne hos henne en stund, men oftast tar det inte längre än 15 min. Om inte storasyster väcker henne på morgonen brukar hon sova till 6.30. Är en av oss hemma själv så antingen lägger vi henne i egen säng medan vi läser för Ally o då somnar hon oftast, eller så får hon läsa bok med oss och sen lägger vi henne. 

Men hon har börjat vakna runt 20-21 tiden och bara skrika, då kan det ta upp till 1,5h att få henne att somna om. Nu händer det ca 1g/v. Och ofta när sambon jobba natt :( 

• hugger i sten

Det kommer att gå jättebra att lämna bort grodan. Och det kommer att gå bra med förlossningen :) Snart har ni en liten bebis och få mysa i bebisbubblan :)

• hugger i sten
    Larsson2006 skrev 2013-01-24 14:03:19 följande:
    Hur gör ni när ni tillrättavisar era barn. Våran har blivit en riktig vilde. Klättrar överallt, kastar saker och mat och har börjat slåss. Han slår både oss vuxna och lillebror. Oftast är han jättesnäll med honom och oss men ibland så kan en ordentlig smäll komma från ingen stans, dessutom gärna med tillhyggen.
    Nån som har tipps? Är han tillräckligt stor för timeoute?
    Idag ser vi honom i ögonen säger ifrån och slutar han inte lyfter vi upp honom fort och lägger ner honom på golvet.
    Hans reaktion på detta är allt från att härmas när vi skäller och ligga på golvet och vinka till oss. Till att stortjuta.
    Vi brukar även hålla upp lillebror som stortjuter (när han varit dum mot honom) framför honom och då syns det att han skäms och han börjar stortjuta även han. När han lugnat sig brukar han alltid vilja gosas med den han varit elak mot. Han borde alltså förså att han gjort fel och mot vem, så varför gör han samma saker igen om inte för att vara elak? Är det svartsjukan? Vad gör man åt den?
    Det skiljer lite mer mellan våra barn 2år, 3mån.  Storasyster reagerade ganska likadant när lillasyster kom. Vi kunde aldrig koppla det till om hon var trött, hungrig, ledsen eller glad. Men tillslut upptäckte vi att hon slog lillasyster när hon inte fick uppmärksamhet. Om jag pratade i telefon eller hade besök blev det alltid värre.  Vi sa alltid till när hon slog, bet eller puttade. Nu har det blivit mycket bättre. Hon kan fortfarande slå eller putta både oss och T. Hon hade en period när hon hela tiden skrek dumma, det finns fortfarande kvar men är också bättre. Tyvärr svarade jag nog inte på frågan, men jag kan bara säga att vi har varit i samma situation och att det blir bättre. Svaren jag fick när det var som värst var bara att vara tydlig och visa att det hon gör är fel.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...