Inlägg från: MorsLillaOlle |Visa alla inlägg
  • MorsLillaOlle

Juni/Juli mammor...

Hej! Jag hoppar gärna med här.

Fick min andra son den 19 juni, knappt en vecka innan bf. Har en tre-årig son sen tidigare och han gick jag över 14 dar med så att denna skulle komma tidigare fanns inte i min värld. Slutade jobba på fredan och han kom 22.28 på söndan     

Lillebror Olle var 53 lång och vägde 3620. Han är också en kräkare, vår lilla kräk-Olle  Men han går upp bra i vikt så det är bara lite drygt att behöva ha kräk-trasor med sig jämt och byta kläder titt som tätt Vägde 4400 när han var en månad, så han börjar bli stor.

Båda barnen är snittade, eftersom deras hjärtljud inte varit bra, men det gick bra ändå

Ang vikten så har den inte försvunnit denna gång. Förra gången var 10 av 12 kg borta när vi kom hem från BB. Har inte haft sån tur denna gång Men det ska väl bort så småningom, synd bara att det blir så mycket fikabröd när man är mamma-ledig, och att jag har sånt sug efter att äta hela tiden!     

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • MorsLillaOlle
    MammaJennii skrev 2011-07-23 10:44:12 följande:
    Heej!
    Hur går det med storebror med svartsjuka och sånt?
    Alla säger hur dom ska gå ner, jag vill gå upp några kilo så jag kan ta dina :) hehe

Anton är inte svartsjuk alls än. Han älskar lillebror mer än alla andra säger han, och säger lätt 5 ggr per dag hur söt han är. Han vill hela tiden titta på honom och klappa på honom. Han har blivit lite mer kramig och kärleksfull mot mig, säger "Jag älskar dig mamma" flera ggr om dan Men han har aldrig sagt ett ont ord om Olle.

Ja ta gärna en 5-6 kg

Ofeigur: Tack   Ska bli kul att få se lilla Indra snart!
    Jag fick som tur var inga bristningar denna gång heller. Drygt om de kliar! Avslaget försvann efter ca 3 veckor, fast då hade det bara varit ytterst lite sista veckan. Men jag har fortfarande ganska mkt flytningar. Räknas det till avslag, eller kan man börja bada nu tror ni? Ska kolla med BVC-tanten på torsdag om hon vet.
  • MorsLillaOlle
    väntanstidernr1 skrev 2011-07-25 14:24:17 följande:
    Hej på er! Nu är vi på liten semester i sommarstugan några dagar. Även min mamma, bror, svägerska o svärföräldrar är här så vi har bra hjälp med barnpassning till stora sonen. Så skönt.

Jag blöder fortfarand, på torsdag är det 4 v sen förlossning. Hoppas det ger sig snart, men förra gången blödde jag i 10 v så får nog stå ut ett tag till.

Har ni som ammar ont i brösten? Tycker fortfarande dom känns så svullna o ömma. Kan inte krama någon för det är så obehagligt när nåt trycker mot dom! O så när utdrivningsreflexen drar igång om jag hör ett barn som skriker lr bara tänker på att amma så känns det som tusen nålar i brösten o sticker som tusan, så obehagligt. Kan säga att detta med att amma är inte min grej, önskar jag var en sån som tycker det är mysigt! Men bara att härda ut, får tänka att det inte är många månader av livet man ammar :)

Får för övrigt fortfarande väcka min pojk var tredje timme på dagarna för mat, han bara sover! Finns det fler trötta bebisar?

Mina tuttar gör också ont fortfarande! Spänner som satan ibland när det börjar forsa, men värst är nog bröstvårtorna! Olle har alltid haft lite väl litet grepp, men jag har inte fått till det, han bara stänger munnen när han närmar sig. Gör ju för tusan ont av duschstrålen! Hoppas detger sig snart för jag tycker det är så mysigt att amma Hade inga problem med storebror så jag hoppas på en vändning snart.

Ang sovning är det lite olika. Vissa dar sover han hela tiden. Andra (som idag) blir det bara korta stunder här och där...helst på mig   

Välkommen Toffs!
  • MorsLillaOlle

Vad skönt att hon gått upp Ofeigur!

Olle sover i vår säng fortfarande, ytterst, så sambon inte knockar honom Vi har pallat upp med nattuksbord och kuddar så han inte ramlar ut. Jag sover faktiskt bra med honom där, det gjorde jag inte med Anton, så han fick flytta till vaggan ganska snart. Olle började ju sova i vår säng eftersom han kräktes så mycket så jag ville ha koll, men det har minskat på natten så han kanske ska få flytta över till vaggan bredvid sängen snart Obestämd

Nej nu är det nån som vill ha käk  

• MorsLillaOlle

Vi började med napp ganska snart, typ efter 1-2 veckor. Storebror tog inte napp, men det ville jag att Olle skulle göra. Och så snuttig som han är är jag glad att det funkar (för det mesta). Var lite nojig med hur det skulle påverka amning så jag väntade tills det funkade. Det gör ju ont när han ammar, men som många sagt bara när han tar tag, sen känns det inte. Han har greppat hur han ska ta tag nu. Så det kanske är helt normalt att det känns lite precis när han tar tag. Men de är ju fortfarande ömma Obestämd  ...jaja det blir nog bra 

• MorsLillaOlle

Ja för tillfället sover jag och Olle uppe i vår säng och sambon och storebror nere i dubbelsängen i källaren. Vi har så varmt uppe, så det är rent outhärdligt faktiskt, men Olle verkar gilla att sova bättre uppe så vi kör på det

• MorsLillaOlle

Olle ligger ju i vår säng men inte så nära eftersom jag inte ammar liggandes, så det blir inte så varmt.

Han äter väldigt ofta ibland, kan gå mindre än en timme. Ibland är det väl bara snuttande, men då får han samma bröst som innan så inbillar jag mig att det blir lite mindre Min bvc-tant sa att det är bara att amma på när han är ledsen, de blir inte tjocka av amning. Så när han börjar äta på sina händer/våra armar provar jag med nappen en tag, men funkar det inte får han äta.   

Olle började faktiskt le medvetet häromdagen bara. Imorse fick storebror flera leenden när han gosade med honom   

Vet faktiskt inte hur det är med avslaget, jag har bara massa flytningar nu, riktigt mycket ibland.

Nätterna är lite fram och tillbaka med. Inatt blev det bara mat vid 1.30 och sen vid 5. Ibland blir det en till ett par ggr till. Då är man inte pigg! Första tre veckorna gick jag på endorfiner tror jag för jag var inte ett dugg trött på dagarna, men sen hann tröttheten ifatt mig      

• MorsLillaOlle
    Karin885 Självklart!

Kul med lite nytt folk, välkomna alla nya! 
  • MorsLillaOlle

Väntanstider
    : Olle har börjat le medvetet de senaste dagarna, han blir 6 veckor idag
    Han har ganska bra koll på dygnet nu. Somnar mellan 21-23 och sover fram till 2-3-tiden. Åter och somnar oftast om ganska fort. Inatt var han dock vaken till ca 4.30, inte missnöjd, bara vaken. Sen sover han till ca 5. Sen blir det mar och sova igen. Men ju längre in på morgonen, desto kortare sovpass, typ 30-60 min fram till 7-8. Går vi och lägger oss i soffan sover han ett par timmar till på mig, till 9-10. Byter blöja minst en gång per natt eftersom han bajsar så ofta. Gör det också i sängen i mörkret Har en lampa tänd ute i hallen så det inte är becksvart i alla fall.  

Han sover ofta mest hela fm och em. Vaken kortare stunder bara. Sen har han lite längre vakenperioder på kvällen.   

Vad jobbigt med så mkt kräkningar! Här kräks det också en, del men inte alls så mkt som din lilla verkar göra. Och det är inga kaskader så det är ganska lätt att fånga upp det på en liten handduk. Men har alltid en liten kräktrasa på bröstet när jag bär honom upprätt.  Hoppas skrikandet gett med sig!

Toffs:  Har ofta bara body hemma. Men tycker det blir ännu svettigare utan, så den är oftast på   Ute har vi oftast långärmad body eftersom Olle inte är så glad i att ligga i vagnen, så han mäste bäras och då vill jag skydda honom från solen.

Jag skulle också vilja kunna ligga och amma, men eftersom han kräks så mycket känns det bättre att sitta upp. Och eftersom det sprutar mjölk  i ansiktet på honom så fort han släpper måste jag vara beredd med en trasa     

Och så måste jag också lägga in en bild på mina små killar

• MorsLillaOlle
    MammaJennii: Olle sätter också i halsen ganska ofta, men ibland blir det som du beskriver. Han verkar liksom ha svårt att få luft och man ser verkligen hur ont det gör i halsen när han hostar så. Sen blir han jätteledsen när han väl slutat hosta. Min lilla plutt Gråter

Usch jag tränar verkligen ingenting! Knappt så jag går promenader. Olle gillar INTE att åka vagn om han är vaken, så jag har inte riktigt vågat mig ut så mycket. Fast storebror var likadan. Med honom gick jag runt, runt i området bara så jag hade nära hem när han började gapa  Får väl börja träna på att gå promenader ändå, snart ska ju Anton till förskolan och då blir det ju att gå dit i alla fall. Ska försöka komma iväg till Friskis snart också.

Är det nån som ger ersättning "bara för att", fast det inte bahövs så att säga. Bara så att man kan ta sig hemifrån nåt? Innan Olle kom sa jag till mig själv (och sambon) att denna bebis skulle minsann få ersättning, jag ville inte bli lika låst som jag kände mig med Anton. Men jag har inte vågat ge det än. Inbillar mig att han ska vägra bröstet efter det, och det vill jag inte! Men det vore ju skönt att kunna vara iväg mer än ett par timmar om det behövs. Men när han är 2-3 månader tänker jag nog börja testa och se om han vill ha.  
Svar på tråden Juni/Juli mammor...