Inlägg från: MorsLillaOlle |Visa alla inlägg
  • MorsLillaOlle

Juni/Juli mammor...

MammaJennii skrev 2011-08-03 22:13:06 följande:
    Jag känner mig konstant hungrig, är jag ensam om det?
    Det känns som att hon tar all mat ocg kraft från mig.. Känner mig alltid tom i magen förutom efter jag har äiti

Jag äter konstant! Hungrig jämt, kan ta youghurt och flingor (min nya last ) typ 1 timme efter jag ätit middag för då är jag vrålhungrig! Och är godissugen hela tiden också. Får dåligt samvete för att jag äter så mycket onyttigt, men inte så mycket så jag orkar göra nåt åt det än
    Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • MorsLillaOlle

Här missar man att gå in en dag och så är det flera sidor att läsa ikapp...härligt Kul med nytt folk!

Sambon börjar också jobba heltid på måndag, efter 5 veckor hemma och 2 på halvtid. Har också en sambo som tar minst halva ansvaret med bebis. Har fått sova varje morgon medans han tagit båda barnen tex, men det är det ju slut med nu Som tur är har han inga problem att söva sonen, även om lilla Olle hellre är hos mig ibland Dock kan det vara svårt att lägga ner honom. Han sover bäst på oss,men imorse sov han 2 timmar i egen säng.

På nätterna sover han i vår säng och sover ganska bra. Vaknar och äter bara. Igår natt var det varannan timme men inatt var det bara 1 gång och då väckte jag honom för han låg bara och knölade runt i sömnen så jag kunde inte sova  Han har fixat till rytmen själv faktiskt. Ibland händer det att han är pigg på natten, särskilt om han bajsar efter han ammat, så då kan han vara uppe ett tag.

Jag ammar och det funkar bra. Hade lite sår de första 2-3 veckorna men det har gått över. Har dock ganska mycket mjölk så det är ett himla bökande med trasor hela tiden. Måste sätta fast en i bh:n innan han börjar äta för annars rinner det bredvid, och sen vara beredd med en om han släpper, annars blir det mjölk i hela ansiktet på honom. Men det är väl ett riktigt i-landsproblem. Har klarat mig från mjälkstockning också som tur är.

• MorsLillaOlle
    FrökenLagom - BF 18 Juni - Född 7 Juni - 3520g och 52cm - Stockholm (söder)
    DariaAnnaMaria BF 17 juni,planerat snitt 14 och han kom 12 med snitt vatten gick- 4240 gram 51 cm-Jönköping
    P-pilla-BF 8 juli- född 18 juni-2735g och 45 cm- Häljarp, skåne
    Myspys78 - BF 24 juni - född 19 juni - 3620 g och 53 cm - Västerås 
    Madelen b-BF 12 juli- Född 20 juni- 3180g & 49cm pojke- Skåne
    Fiaaaa84 - BF 13 juni - Född 22 juni -3360 g & 49 cm - Stockholm
    Elenitha - BF 5 juli - född 27 juni - 2720g & 47 cm- Strängnäs
    Väntanstidernr1 - BF 8 juli - född med planerat snitt 30 juni - 4335 g och 53 cm - Jönköping
    MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm 
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge
    Ylwamarie BF 6 Juli- Född 19 Juli 3580 och 52 cm Stockholm

Lägger till mig och väntanstider  

• MorsLillaOlle
     "va istället stolt hur länge du har kämpat för din bebis!" Fy vad bra sagt väntanstider! Tänk så Madelen b!

Idag har Olle sovit så gott som konstant hela dan! Var vaken ca 1 timme imorse vid 8. Sen sov han till 17 förutom 2 mål mat. Sen ca 1,5 timme vaken på kvällen. Nu sover han igen. Det är inte likt min lille kille. Han är ju ganska vaken nuför tiden. Hoppas han inte börjar bli sjuk.
  • MorsLillaOlle

Ang att sova på mage. Olle sover på sidan eftersom han sover bättre så. När storebror började vända sig själv fick han sova på mage och han sov så mycket bättre då!

• MorsLillaOlle
    FridaKarin skrev 2011-08-09 16:45:14 följande:
    Hej. Jag tänkte också hoppa in i tråden. Fick min son den 15 juli (Vidar).

Ser att det disskuteras amning mycket i tråden, det passar mig utmärkt. Jag kan inte amma :( Opererade bort blindtarmen i fredags och har sedan dess fått pumpa och ge ersättning. Mjölken minskar för varje dag som går. Men det går verkligen inte att lägga honom till bröstet för då ligger han och trycker på såret.

Jag vill ge min son min mjölk och inte ersättning. Jag mår skit dåligt över detta och får ofta gråtattacker. Vill vara en bra mamma till mitt älskade barn. 
    Tycker inte du ska må dåligt över att inte kunna amma, du ska ju inte ha ont under tiden! Men det funkar inte att ligga ner och amma, om du nu verkligen vill amma?

Alltså jag kan inte lägga ner Olle alls för tillfället! Är han vaken skriker han, och sover han vaknar han efter 10-15 minuter! Men peppar peppar är det inte likadant på natten. Då kan han ju sova flera timmar själv. Är lite drygt måste jag säga! Får tex fixa frukost till storebror medans han ligger och skriker och sen själv äta på stående fot. Inte mkt tid över för storebror heller. Som tur är börjar han försolan nästa vecka så han får lite mer stimulans än här hemma för tillfället.  
  • MorsLillaOlle

Guu jag verkligen vräker i mig allt onyttigt jag kan hitta verkar det som! Godis och fikabröd blir inte gammalt i detta hus Mer sugen på onyttigheter än mat tyvärr. De där kilona jag har över lär nog sitta där ett tag till

Och törstig när jag ammar! Så fort han suger tag i bröstet är det som om han suger ut all vätska från mig. Blir som en öken i munnen!

• MorsLillaOlle

Hur somnar era små på dagarna och kvällarna? Olle somnar antingen vid bröstet eller när vi bär honom. Efter Anton sa jag att nästa barn skulle INTE få somna vid bröstet för det fortsatte han med länge,men nu är vi här igen. Har en vän som bara lägger ner sin kille som är 2 månader äldre och så somnar han själv. Hon har gjort det sen dag ett. Är det försent att börja med det nu tro? Ska se till att få över honom i egen säng först i alla fall.

Vart sover de på dagarna? Läste att de ska helst inte sova i sin säng på dagarna för att de ska känna skillnad på dag och natt liksom. Olle sover lite var som helst, vaggan, vår säng, babysittern, vagnen, på oss. Ska försöka göra så hans säng blir till natten och vaggan eller vagnen blir på dan, får se hur det går

• MorsLillaOlle
    alive01 skrev 2011-08-11 10:10:28 följande:
    Är mest törstig på nätterna. Då dricker jag nog ett dagsbehovSkrattande

BVC-sköterskan sa till mig att mitt stora sockerintag kunde bidra till lillemans magknip. Känner mig ju ännu hemskare då jag inte ens kunnat låta bli för hans skull. Tror att det är tröttheten som leder till sötsuget här...

Jaså kan socker också ge magknip? Det visste jag inte. Kanske ska försöka dra ner på det då...

Inatt har Olle vaknat typ varje timme har det känts som. Eller i alla fall varannan men sen har ju jag somnat när jag ammat och inte lagt ner honom förrän 1 timme senare, så det har inte blivit många timmars effektiv sömn inatt. Anton kom upp vid 6 men somnade faktiskt om till 8.30 och Olle sov till och från på mig lika länge så jag känner mig inte alltför död idag  Och efter de fått frukost roade de sig själva båda två så jag hann äta frukost i lugn och ro! Man lär sig att uppskatta det lilla
  • MorsLillaOlle

Skönt att höra att det är fler som går med sina eller ammar de till sömns. Idag har jag faktiskt provat lägga ner Olle i vaggan. Han var inte helt vaken men inte heller helt sovandes. Första gången fick jag ta upp honom direkt för han gallskrek, men nästa gång gick det bättre. Fick stoppa i nappen och söva om i vaggan efter 5 minuter men nu har han faktiskt sovit ca 20-25 minuter däri. Har hunnit läsa lite för storebror och även suttit här ett tag. Som sagt man får vara glad för det lilla

Svar på tråden Juni/Juli mammor...