Inlägg från: MorsLillaOlle |Visa alla inlägg
  • MorsLillaOlle

Juni/Juli mammor...

Olle ammar 5-6 ggr på dan och 2-3 ggr på natten. Han hade vissa nätter tidigare när han åt en gång bara, men det är ett minne blott Hoppas det kommer igen snart!

Han har varit ganska skrikig de senaste 2 dagarna. Hoppas det bara är att jag har ätit en massa choklad de senaste dagarna och att det kommer gå över snart. Vågar knappt skriva det för då ändras det väl, men annars är han väldigt nöjd för tillfället. Dagarna flyter på bra och han kan roa sig hur länge som helst själv på golvet. Ligger och skrattar för sig själv en 15-20 minuter åt gången, det låter så roligt

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • MorsLillaOlle
    Larsson2006 skrev 2011-09-04 02:35:26 följande:
    Äter alla era nattmål?

Vad hade era för siffror på testen som gjordes när de föddes?

Nån mer som födde via snitt?

Mitt snitt err är så konstigt. Har en liten grop som varar ur av och till och sen är det som om jag skulle ha en ashård falukorv inopererad under erret. Är era också så?

När började ni lyfta annat än babyn?

Olle äter mellan 1-3 ggr per natt, oftast 2. Nångång mellan 01-03 och sen runt 05.

Olle hade 9-10-10 på apgar.

Jag blev snittad och han skrek också nästan innan de fått ut honom ur magen. Så härligt att höra!

Mitt snitt har läkt bra. Varade ytterst lite första veckorna, men nu är det helt läkt. Har ingen känsel än, men jag hoppas det kommer tillbaka. Annras känns magen som vanligt, lite degigare bara

Började lyfta annat ganska snart, fast inte så jättetungt. Men matkassar och sånt i alla fall. Sen har jag ett barn till som kräver sitt ibland så då blev det en del lyft ändå   Nu efter efterkontrollen där allt var bra så lyfter jag allt jag vill. 

Var dock och tränade första gångenpå 11 månader i veckan och då kändes det att man blivit snittad! Inga magmuskler kvar
  • MorsLillaOlle
    FridaKarin skrev 2011-09-14 12:14:21 följande:
    Hur ser era barns navel ut? Vidars har läkt jätte fint tills i förrgår då det kom upp en "infekterad flik" från ingenstans. Det kommer vätska från den och det ser inte roligt ut. Ringde til BVC så ska dit senare idag. Känns så konstigt när det hade läkt så fint. 

Olles har inte läkt än. Tvättar varje dag men den vara fortfarande lite varje natt. Frågar varje gång på bvc men vi ska bara avvakta säger dem. Nu har också fått som en flik i mitten som är lite rödare än resten.

Egentid, ja jag brukar åka och handla Försöker träna men har bara blivit en gång än så länge. Olle är väldigt nöjd och äter inte så ofta så det är inga större problem att ta sig iväg om jag skulle vilja.  
  • MorsLillaOlle
    FridaKarin skrev 2011-09-16 11:00:42 följande:
    Min son dreglar inget. Men det kommer nog sen när tänderna är på G som sagt. 

Har sett att flera är i dop planer. Vi ska dopa vår son den 19 november. Jag tycker att det är så svårt med vilken storlek som kommer passa på dopklänningen då. Han kommer vara nästan exakt 4 månader.

Sitter nu och beställer dopinbjudan. Det är så roligt att göra fina kort :)

Kommer ni bjuda på mat eller fika eller båda?

Hur många blir ni på dopet? Jag tycker det är så svårt att begränsa vilka man ska bjuda och inte :S 
     Vi ska ha dop om 2 veckor. Blir runt 40 skulle jag tro. vi har fått tid kl 11.30 så vi kände att vi nog ska bjuda på mat. Blir köpt smärgåstårta, och sen bara nån liten kaka till kaffet. Ingen annan tårta. Denna gång bjuder vi bara släkt. Med äldsta sonen hade vi en del vänner med också, men det orkar jag inte nu, blir så många ändå

Vi har sambons gamla dopklänning som jag hoppas passar. Storebror var äldre och större och kunde ha den så det borde gå. 

Olle dreglar inte särskilt mycket men har börjat göra en del bubblor, det ser ju så roligt ut   
  • MorsLillaOlle
    Larsson2006 skrev 2011-09-28 16:40:38 följande:
    Nån fler än vi som har problem med skatteverket? Vi får inte heta likadant allihopa. Känns ju inte som om man inte är en familj om man inte får heta lika!!!
    Vad tråkigt att de ska krångla så mycket  
    Jag vill ju också heta som min kille och grabbarna men då får vi väl se till att gifta oss först

Här hinns det med ganska mycket på dagarna tycker jag, trots att jag måste hämta storebror kl 14 på förskolan. Jag prioriterar just nu att göra saker med Olle än att sköta hemmet så noga   
  • MorsLillaOlle

Här gör sambon lika nästan lika mycket som mig vad gäller barnen, förutom amningen då. Jag brukar ta läggnignen av lillen och han tar storebror men idag är storebror borta så han fick ta lillen. Han har skrikit i typ 30 minuter, men han vill inte ge sig. Frågade om jag skulle ta över efter typ 10 minuter men han svarade att han måste ju få en chans att göra det i alla fall Till saken hör att Olle börjar bli sjuk, har feber stackarn, annars är han ganska lättsöva på kvällen. Me sambon kömpar på så jag kan se Robinson och nu har det faktiskt tystnat

• MorsLillaOlle

Vi lägger Olle runt 19-tiden. Tvättar av honom och om han inte är för trött får han lite massage också. Ibland har han ätit strax innan och då blir det ingen mer mat, annars ammas han en gång till innan 19.30. Sen går jag (det är oftast jag) med honom en stund i famnen i vårt nedsläckta rum tills han blivit sömnig. Så lägger jag ner honom i sin säng och sjunger Blinka lilla stjärna och ger en puss, säger godnatt och går sen ut. Ibland får jag gå in ett par gånger och stoppa i napp och sjunger då igen. Ibland är han klarvaken när jag lägger ner honom men han somnar oftast ändå.

Han sov i vår säng första 5-6 veckorna tror jag. Sen flyttade vi bara över honom i egen säng en kväll och det gick utan problem. Bullade upp lite runt honom så det blev lite gosigt. Började lägga in honom själv när han var runt 2 månader tror jag. Innan dess somnade han i famnen eller i soffan bredvid oss.

• MorsLillaOlle
    monni skrev 2011-10-11 15:10:36 följande:
    Är det ingen som har en bebis som vill vara vaken mitt inatten efter att ha ätit?? Det har hänt vår lilla kille flera nätter. Lagom skoj att vara vaken i 2h... Visserligen skriker han inte men blir otillfreds om jag lägger ner honom i sängen..

Storebror var ofta vaken mitt i natten en period. Dock var han lite äldre då. Han var inte ledsen eller arg, bara tokvaken! 1,5-2 timmar per natt

Olle är just nu i en period (hoppas den går över snart!) när han vaknar HELA tiden! I natt blev det 2 sovpass på 1,5 timme. Resten av natten vaknade han med 20-30 minuters mellanrum hela natten! Bara stoppa i nappen så somnade han, men ändå! Och sen ville han upp vid 6.30. Sov ett par timmar på soffan i förmiddags så man är inte helt död i alla fall. Hoppas verkligen att det bara är en kort period... 
  • MorsLillaOlle
    SamsonS skrev 2011-10-15 20:40:09 följande:
    Alltså, jag vet varken ut eller in längre...
    När C var 3 veckor gammal började vi misstänka att hon inte tål/är överkänslig mot mjölkprotein. Hon skrek och spände sig flera timmar samma tid varje kväll. Jag slutade äta allt som innehåller mjölkprotein och hon slutade skrika. Hon fortsatte vara gnällig, men alla säger ju att det är helt normalt att bebisar är mer gnälliga på kvällen så det har väl inte varit mer med det...men som jag skrivit i ett tidigare inlägg är hon ofta gnällig hela dagarna, spänner sig och kan inte komma till ro, sover enbart små snuttar och vaknar jätteledsen. Vilket sedan resulterar i att hon senare på eftermiddagen blir jättetrött och ännu gnälligare. Vissa dagar är det jättesvårt att få henne att somna på kvällen för att hon är ledsen. Alla säger hela tiden att allt verkar helt normalt, att bebisar är gnälligare på kvällen osv osv, och visst, det kan jag väl köpa, men att hon ibland verkligen panikskriker och spänner sig är väl ändå inte normalt? Jag har verkligen fått känslan av att det finns fler saker hennes mage inte riktigt fixar, men jag vet inte vart jag ska börja :( vågar knappt äta något snart och om jag ska plocka bort ännu mer saker finns snart inget kvar som jag kan äta...så många säger att det blir bättre efter 3 månader, men jag får panik snart. Blir så ledsen för om hon har ont, vill ju bara att min skatt ska må bra!

Usch vad jobbigt ni verkar ha det. Är ju inte roligt om lillan har ont. Då får man ju själv ont Vad säger BVC? Kan inte de tipsa om vad man kan utelsluta? Har tyvärr intega bra tips men hoppas ni får det bättre snart.
  • MorsLillaOlle
    hugger i sten skrev 2011-11-10 12:53:53 följande:
    Thea vänder inte heller på sig. Hon var på god väg innan hon blev 3 månader, men sen slutade hon och nu har hon börjat öva igen. Blir 4 mån på söndag. Men hon ligger gärna både på mage och rygg.

Så har Olle också gjort! Glömde helt glömt bort det ett tag Börjar komma lite smått igen nu.

Larsson: Oj det lät väldigt tidigt! Jag sänkte sängen för storebror så fort han gjorde antydningar till att "resa" sig, dvs hängde i spjälskyddet

Vi har börjat lite med smakisar till Olle. Har provat på potatis, majs, mango och gröt. Fast BVC sa att nu kan man ge dem vad som helst egentligen, bara ta från sin egen tallrik och mosa ordentligt. Och  Bara det inte är salt eller andra saker man inte ska ge barn under 1 år. Vi har provat snart 2 veckor, men det går inte så bra. Han äter en 4-5 tuggor, sen blir han helt hysterisk och börjar slänga med huvudet. Vet inte om han inte vill ha eller om det inte kommer tillräckligt fort eller vad det är. Har provat både innan och efter amning. Vet inte riktigt om man ska vänta ett tag eller fortsätta som vanligt  Obestämd  
Svar på tråden Juni/Juli mammor...