Inlägg från: MorsLillaOlle |Visa alla inlägg
  • MorsLillaOlle

Juni/Juli mammor...

Alltså jag vet inte vad som hänt med min snälla lilla unge! De senaste dagarna/veckan har han varit helt omöjlig vid läggdags! Han har somnat direkt efter välling men sen vaknar han var 5 minut och blir bara surare och surare. Man måste ta upp honom och vyssja. Och det är bara jag som funkar!

Idag var Fredrik inne med honom i nästan 1 timme och han skrek hysteriskt i perioder. Spelade ingen roll om han låg i sängen eller var i hans famn. Sen gick han ut efter 1 timme och trodde han sov men han vaknde efter 20 sek. Jag gick in, tog upp i 2-3 min och la ner. Stod och höll handen på han ett tag och sen sov han. Det var vid 21 och han har inte vaknat en gång sen dess, alltså 1,5 timme.

Förstår inte varför han är så mammig! Fredrik tar verkligen hand om båda barnen massor. MEn han funkar inte på kvällen. Och jag som ska ut om 2 helger. OCH om 3 helger! Vill ju att det ska funka då så det inte är skrikfest hela kvällen eller att jag måste åka hem Vill ju inte ha det så att det bara är jag som kan lägga...

Nån mer som har trotsiga barn vid läggdags? Som har ändrats nu vid 6-7 månader?

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • MorsLillaOlle
    Liniz77 skrev 2012-01-21 23:58:20 följande:
    Vi har det likadant med sömnen, vaknar flera ggr per kväll o gråter. Trots är det ju inte! Trygghet. Likaså nattetid. Kollar av så att man är där. Gillar inte när ngn i familjen går ur rummet i liten blir ensam:(. Verkligen utv språng. Är inte heller ok med att andra som farmor etc tar o pratar till henne o vill hålla. Oh no, man måste bekanta sig ngra minuter först hos mamma...

Ja, nu menade jag ju inte trotsiga barn, som att han medvetet  "trotsar" utan bara att det har blivit mer problem nu.

Han har absolut inga problem att vandra från famn till famn när vi är på kalas mm. Han är så nöjd överallt
    Bara jobbigt att pappa inte duger för tillfället. Igår vaknade han och var ledsen, pappan försökte bära, vyssja och la sig tillslut med honom i sängen. Hjälpte inte! Sen kom jag in och behövde bara lägga mig bredvid honom för att han skulle lugna sig. Blir ju tråkigt för pappan också att det är så
  • MorsLillaOlle

Jag har hört att kudden ska bort när de kan vända sig själva. Det gjorde vi med storebror och tänker göra det med Olle också. Men han ligger still som en sill på natten så det är nog långt kvar tills dess

• MorsLillaOlle

Olle börjar förskolan i augusti, och jag är hemma hela tiden

Alltså det här med sömn, jag måste få lite tips/råd eller bara medhåll

Olle sover ju skitdåligt just nu! Eller det är kvällarna som är för gräsliga. Han somnar utan problem alls, men ca 30-60 min senare börjar det! Han vaknar och skriker, blir klarvaken ibland, ska upp och vyssjas, buffas, i med nappen...Han somnar in, vaknar efter 2 min, in igen, hålla handen, vyssja i sängen. Så håller det på nån timme ibland. Jag orkar inte mer känner jag.

Fredrik jobbar kväll denna vecka så jag har båda barnen vilket resulterade i att jag slängde ihop Antons välling och ställde in den på  hans rum, på med en film och sa godnatt typ. Bara in och kollade till honom en snabbis innan han hade somnat, men det känns inte alls schysst!     

Olle verkar sova bättre i vår säng eftersom han vill ta på en (mig) hela tiden. Så ligger han i vår säng så kan han ligga och hålla mig i handen och jag kan sova samtidigt. Men jag vill ju helst ha honom i sin säng. Han är ändå 8 månader snart. Vid den här tiden hade storebror flyttat in i eget rum och sov "hela natten". (jag vet att man inte ska jämföra barn )Men samtidigt sover jag bra med honom i sängen (det gjorde jag INTE med A), är väl mer att han inte "ska" sova där. Har inget emot att ta över honom på natten men vill helst att han somnar i sin säng, men att han somnar själv är helt omöjligt för tillfället. Men jag lider som sagt inte jättemycket över att han är i vår säng, så därför orkar jag inte ta tag i det helhjärtat heller. Men kanske är dags att göra det Obestämd Nej jag vet inte... Så mycket har man för att vara 2-barnsmamma

• MorsLillaOlle

Olle sitter bra, men har ändå amningskudden bakom för han tippar eller lägger sig till slut

Han gillar INTE mat. Gröt och välling går bra, men vad gäller mat är det fortfarande som smakisar. Får i han ca 1-2 iskuber.  Men han vill inte amma längre heller, så det har vi nästan slutat med, förutom på natten då det ammas för fullt! Det ska vi ta tag i nästa vecka tror jag, för nu orkar jag inte mer känner jag. 

Annars ser en dag med mat ut ungefär såhär (han är i och för sig 7,5 månad)

08 - gröt
    11-11.30 - mat (smakis) och amma/ersättning
    14 - ersättning eller frukt
    16.30-17  - gröt
    18.30 välling och sen sova

Ammar 1-3  ggr per natt fortfarande. Runt midnatt, runt 02 och runt 05. Sover till ca 7.

• MorsLillaOlle
    Nikki81 skrev 2012-02-05 07:17:08 följande:
    Nu nar jag skrev det har inser jag att hon ammar valdigt mycket mot vad manga av era andra bebisar gor. Kanske ar det darfor hon inte ar sa pigg pa mat?? Jag ska tids nog forsoka ta bort 3 pa morgonen amningen men barnen ar forkylda just nu sa det far bli lite senare nar de ar friska och jag fatt lite somn i mig!

Alltså Olle ammar fortfarande 2-3 ggr mellan 23 och 07, men inatt är det slut med det. Nu ska vi ta kampen och försöka få bort det. Inatt ammade han  02, 04, 06! Jag orkar inte med det mer, kan knappt stå på benen de dagarna Men jag tror det är mest snuttande på natten. På dagarna vill han ju inte ens amma, fast han är hungrig eftersom han tar ersättning istället..

• MorsLillaOlle

Jag har fortfarande ca 8-10 kg kvar från grav som jag skulle vilja bli av med innan sommaren. Kör viktväktarna, men inte så helhjärtat ibland Sen skulle jag vilja ner 4-5 kg till efter det.

Olle han sitter där ha sitter, rör sig inte alls, bara runt i cirklar Han vill inte ligga på mage, så det blir ju inte så mkt träning heller. Gör små små antydningar till att vilja ta sig nånstans, men inte mycket Inga tänder har han heller, men jag tror det kan vara på G för nu rinner det verkligen ur munnen på honom! Och han har börjat tugga på händerna på ett annat sätt än förut. Verkar liksom som om han känner sig för inne i munnen.

Vi ska till bvc nästa vecka, har då inte varit på 2 månader, så det ska bli intressant att se vad han väger. Men han är liten och äter inte mkt mat heller, så han ligger nog kvar under medelkurvan.    

• MorsLillaOlle

Olle har inte ammat sen 11 februari. Då hade det varit typ 1 gång om dan i ett par veckor. Han slutade själv på dagarna och jag såg till att vi slutade på natten då också. Nu är det mest mat, även om det inte är supermycket jämt.

Gröt till frukost och middag. 1/2 burk mat + frukt till lunch, yougurt och frukt vid 14 och kanske frukt vid 10-tiden. En flaska välling vid läggning. Ibland blir det ersättning utöver det, om han ätit jättedåligt eller om vi är iväg och det är smidigare.

Tyvärr dricker han en flaska välling på natten, blev så när han var sjuk och jag har inte tagit tag i. Men han är så liten i växten så han kan gått få den flaskan tycker jag  Kanske försöker få bort det i sommar.

• MorsLillaOlle

Vi ger välling i famnen. Han somnar oftast i famnen, eftersom han är så himla trött då redan vid 18.00. Somnar han inte i famnen får man ibland stå vid sängen och hålla handen tills han somnar, ibland somnar han själv.

• MorsLillaOlle
    Ofeigur skrev 2012-03-06 16:50:21 följande:

oj somnar han kl 18.00? sover han inget på dagen? när vaknara han på morgonen då?

Han somnar mellan 18-18.30. Sover 2-3 ggr på dan, oftast 2. Ungefär 40-60 min per gång. Sover väl i snitt 2 timmar per dag. Idag sov han 3 ggr. 15+30+30 min, det var i minsta laget. Vaknar mellan 06-07.
  • MorsLillaOlle

Olle har fått 2 små gryn som titttat fram! Han har varit så himla gnällig de senaste veckorna, så jag trodde igår när de kom upp att nu blir det nog bra! Men nej, dagen har varit lika gnällig Måste läsa på om det är nån fas vid 8 månader. Nån som vet?

• MorsLillaOlle
    SamsonS skrev 2012-03-11 21:59:47 följande:
    MorsLillaOlle: ja det är en fas runt 8-9 månader, separationsfasen tror jag. En av de jobbigare har jag fattat det som!

Ja alltså jag kan inte ens sätta ner honom på golvet! Han skriker så fort jag gjort det, vill bli buren heeela tiden! Börjar bli lite drygt
  • MorsLillaOlle

Olle har 2 tänder och 2 på g och han verkar lida av dem. Han äter skitdåligt och sover sämre på dagarna. Han är gnällig från morgon till kväll känns det som. Så jag hoppas det är tänderna så det inte är hans nya jag Eller att 37-veckorsfasen inte är över, den kunde ju hålla i sig flera veckor. För nu är han inte rolig!

• MorsLillaOlle

Olle vägde vid 9 månader 8070 och var 70 lång, lite under båda på vikt och längd. Han har 4 tänder, 2 uppe och 2 nere. De två nere kom inom 2 dar, sen gick det typ en vecka så kom de två däruppe iniom 2-3 dar, och då var han inte glad

Vattern dricker han knappt alls. Försöker vid lunch, även om jag är dålig att komma ihåg ibland, men han dricker ett par små klunkar som mest. Men han dricker välling 2 ggr/dygn så jag hoppas det ger nåt, eller vad tror ni? Storebror fullkomligt bälgade i sig vatten, såpass att vi kollade upp honom för diabetes, så det känns lite ovant att lillebror inte vill dricka vatten. Ska prova sugrör och is  

Han är fortfarande otroligt kinkig och gnällig, lite bättre har det blivit, men han håller fortfarande på rätt mycket. Svårt att hinna med nåt alls hemma Har hållt på 5-6 veckor nu tror jag, och det börjar tära på en nu  

• MorsLillaOlle

Olle har sovit  i vår säng ett par veckor nu, eftersom han vaknat och varit jätteledsen och inte velat somna om. Det enda som har hjälpt är att han fått somna i vår säng bredvid oss. Men nu har han 2 nätter sovit mer än halva natten i sin säng, kommit över vid 4-tiden, och det tycker jag är helt ok.

Han äter en flaska välling på natten och det får han fortsätta med eftersom han är så liten. Han har gått ner till 2 kurvor under normal, kurvan bara dalar, så har det inte bättrat på sig till nästa bvc, på måndag blir det till att träffa läkare och se vad som kan vara fel. Han äter ju liksom, om än inte jättemycket, men det gjorde inte brorsan heller, men han växte som han skulle.  

Efter 8-9 veckors gnäll och bärande har han nu senaste veckan faktiskt kunnat roa sig själv långa stunder! Minst 15-20 minuter innan han vill komma upp, så det känns jätteskönt!  

• MorsLillaOlle

Olle började ocskå fsk förra måndan. Har lämnat nästan hela denna vecka. Men han är ju så otroligt mammig! Det har alltså inte gått så bra. Han skriker mer än han är tyst, men är bara förbannad, inte ledsen! Idag och igår har han ätit och sovit, och det har gått relativt bra, men överlag går det ju inte så bra, även om det blir bättre. Men jag börjar ju jobba på måndag, så det får gå helt enkelt.

Känns bättre att han bara är arg och inte ledsen i alla fall. De är bara 4 barn just nu, får 2 till på måndag, och en av pedagogerna jobbade jag med innan jag gick hem med Olle, och hon är jättegullig mot barnen, så det känns super!

Som sagt, dåligt går det, men går framåt, så det blir nog bra till slut. Jag jobbar ju där själv och vet att det oftast slutar bra      

• MorsLillaOlle

Olle vill inte heller gå. Han kryper hellre, i alla fall här hemma. På fsk kan han gå  genom ett helt rum själv, men hemma blir han lat

Det går mycket bättre på fsk nu, han är knappt ledsen alls, är faktiskt till och med glad och skrattar! Det enda problemet är sovningen, det blir inte mer än 1 timme, och han har även sovit själv i ett annat rum, för han vill inte sova i sovrummet. Men personalen tycker det funkar, så då får det väl vara så.  

• MorsLillaOlle

Jag slutade amma Olle när han var runt 8 månader. Då ville han inte på dagen längre och då tyckte inte jag att han behövde på natten heller Han får en flaska välling på kvällen, och i veckorna får han en flaska på morgonen innan förskolan. Ibland kan han få en flaska till mellis eller lunch om vi är ute och far eller har bråttom iväg nånstans.Till måltider får han vatten eller mjölk. Oftast vill han ha mjölk.

• MorsLillaOlle
    Ofeigur skrev 2012-12-31 11:31:18 följande:
    Hej tjejer! Hoppas allt är bra. Gott nytt år !

Indra har fått för sig att vakna flera ggr varje kväll och det blir ett väldigt springande i trappen varje kväll. Hon somnar om direkt men vaknar snart igen och då måste man springa upp och   natta henne igen. Jobbigt då man inte kan se ngt alls på tv eller göra ngt annat. Och det är bara mej det funkar med. Hon somnar aldrig om med pappa. =( Hur har ni det med sovandet? Sover era barn hela nätter och hur sover dom? i egna rum eller bredvid er? Har ni bytt till vanlig säng nu? Ngn som har tips på hur man kan få henne att bli trygg och sova hela natten. Eller är det en sån där berömd fas=). Minns inte att  min son vaknade alls när han var liten. Men dom är väl olika.  
    Olle hade en lång period på flera månader då han sov mellan 18-07 utan att vakna, men nu har han haft en dålig period på typ 3-4 veckor då han vaknar och kommer in till oss varje natt. Vaknar även en del på kvällarna så man måste gå in och lägga sig med honom ett tag. Ibland tar det sjukt lång tid! Men jag tror det är en fas som sagt och att den snart går över
Svar på tråden Juni/Juli mammor...