• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Snöviolen

Hej jag hoppar också in här. Fick en dotter som heter Elenora den 16/7 + 9 dagar. Hon vägde 3600 och var 49 cm lång. Dagen efter förlossningen fick vi åka hem. Det var en dröm att få komma hem så tidigt . Hon har två större bröder som tycker det är jätteroligt att ha en lillasyster. Denna gång så har amningen gått bra. Med de andra så har jag inte kunnat ammat, så de har ätit ersättning. Så det är verkligen en skillnad, men hon får ersättning en gång på natten då hon snuttar så mycket att det inte hinns fylla på.

• väntanstidernr1

En fråga till er som har barn som bara vaknar för mat på natten o sen somnar om direkt. Har dom hittat dygnsrytmen själva lr har ni gjort nåt för att hjälpa dom med det, tex väcka på dagen? Melvin är vaken flera timmar varje natt och nu när sambon börjar jobba på måndag hade det vart skönt att sova lite på natten. Speciellt då jag har en 2 åring o inte kan sova på dagen. Har bi några tips?

• Ofeigur

Vi har faktiskt väckt Indra vid tiotiden så hon är vaken ngr timmar och vid halv tolvtiden så är hon trött igen och sover oftast till halv 7 tiden. Vaknar och äter igen och somnar om . Ibland somnar hon inte och då går vi upp och myser en stund  och sen blir det ersättning och då brukar hon somna igen i vagnen på förmiddagspromenaden. Prova att väcka till han lite på kvällen. Kanske bada lite. =)

• Snöviolen

Själv brukar jag amma Elenora medans jag sover. Vaknar väl till om hon gnäller till. Då lägger jag henne till rätta vid bröstet och sen somnar jag om.

• väntanstidernr1

Har väckt honom på kvällarna med blöjbyte o bad ibland men det hjälper inte direkt. Han sover Max 3 Tim sen vill han äta o sen somnar han inte om. Ammar liggandes o det hade vart skönt om han kunde somna om vid bröstet men han blir klarvaken. Kanske bara sån han är för han har ingen längre sov period på dagen heller. Som inatt var han vaken mellan 2-4,30. Men det är bara att härda ut, sova får man väl göra tids nog :)

• MammaJennii
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-06 18:41:35 följande:
    En fråga till er som har barn som bara vaknar för mat på natten o sen somnar om direkt. Har dom hittat dygnsrytmen själva lr har ni gjort nåt för att hjälpa dom med det, tex väcka på dagen? Melvin är vaken flera timmar varje natt och nu när sambon börjar jobba på måndag hade det vart skönt att sova lite på natten. Speciellt då jag har en 2 åring o inte kan sova på dagen. Har bi några tips?
    Carma sover hela natten och vaknar av sig själv när hon är hungrig. Vi har inte gjort nått utan hon har gjort så själv. Varför kan du inte sova på dagen? sover inte 2åringen på dan?
  • MammaJennii
    Ofeigur skrev 2011-08-06 09:41:08 följande:
    Ja det är ju jätteviktigt att ha ensamtid med syskonen. Tycker mindre barn är otroliga egentligen på att  välkomna in helt nya små personer i sitt liv. Vilken omställning det måste bli för dom. Speciellt om det har varit själv barn innan.

Håller tummar att minifom hjälper. Vi har inte  märkt så mkt av lillfisens mage än. Hoppas man slipper sånt. Ibland vaknar hon  när hon sover och skriker till så kommer det en prutt sen somnar hon om igen. Så det tycker jag inte är så farligt. Det är ju knappt att hon känner det själv. Men man vet ju aldrig. Det är väl ngr månader fram i tiden som dom kan få kolik va? 
    Kolik kan man ha från födseln.. Väldigt tur att man har fått slippa det. Fast man ska aldrig säga aldrig, finns ju vissa barn som har mått hur bra som helst och efter nån månad fått kolik..
  • MammaJennii
    Fiaaaa84 skrev 2011-08-06 10:12:03 följande:
    Hej!

Min lille son föddes den 22/6! Också vårt första barn. Han vägde 3360 g vid födseln och var 49 cm lång. 4 veckor gammal vägde han 4700 g och 56 cm lång. Så han har gått upp mycket, ska till BVC på måndag så det blir spännande att se hur mycket han väger då! Han spyr väldigt mycket så var lite orolig att han inte fick i sig ordentligt i början, men det verkar ju inte vara något problem.

Det har hänt mycket senaste två veckorna tycker jag. Han fokuserar mycket med blicken, följer med blicken, ler mycket när han får syn på mamma eller pappa. Har börjat jollra litegrann också! Mer stadig i nacken. Och sover bättre på nätterna, vilket han inte gjorde första tre veckorna :)

Han är dock rätt grinig på kvällarna och vill bli buren konstant, ofta får man inte sitta ner för då börjar han skrika. De senaste två dagarna har han bara velat bli buren av mig, så fort pappa tagit över har han börjat skrika. Kan de verkligen bli mammiga redan vid 6 veckors ålder??? Hoppas det går över snart så jag kan få avlastning.
    Kan tillägga att jag har en väldigt engagerad sambo som varit hemma med mig de första 5 veckorna och tagit hand om honom lika mycket som jag...
    Min äldsta dotter var väldigt mammig runt 5-7 månder har jag för mig, hon skrek när någon annan tog henne. Men det gick över efter nån månad. Så det är nog bara en period :)
  • MammaJennii
    sensommarbarn skrev 2011-08-06 13:45:44 följande:
    Usch alltså dessa amninghormoner gör mig tokig!! Ska ha kalas för stora pojken som fyller 3 på måndag, insåg precis att det kanske bara är max 15 år till han bor hemma... Och så kommer tårarna..... Tur att jag inte sminkat mej än ;)
    Fasen så här gråtmild brukar jag aldrig vara!

Tessamia: Så där var sonen med, otroligt lättväckt... Jag fick amma honom till sömns liggande brevid honom i sängen, sen försöka flytta över honom och sitta och puffa i baken tills han somnade om... Men det var myckte gråt och skrik... =/
    Min "räddning" blev när han blev 3,5 månader och vi började med lite gröt på kvällarna, somnade han lättare och min man kunde ta över nattningen... Men innan dess kändes det verkligen hopplöst vissa stunder... =/ Man blir väldigt låst...
    Du får trösta dig med att han kommer bo 15 lååånga år och ni kommer ha så mycket minnen och så roligt tillsammans så ta vara på dessa år :) Sen när han väl flyttar så kommer ni sakna varandra och bli så glada när ni ses :) !
Svar på tråden Juni/Juli mammor...