• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Elenitha
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-04 20:50:56 följande:
    Hallå! Idag har vi haft en vaken bebis i stort sett hela dagen, typ somnade 5 min o sen vaknade ledsen igen. Han kunde inte komma till ro. Ganska jobbigt då man inte får någon paus utan bara ska bära o bära hela tiden. Prövade bärselen men det var ingen hit. Funderar på att köpa en bärsjal. Någon som använder det?

Är era män hemma fortfarande eller är ni ensamma på dagarna. Sambon börjar jobba på måndag o jag är lite nervös. Då kommer väl 2 barns chocken! Men allt går ju, får försöka va lite positiv. Finns ju dom med många fler barn o dom fixar ju det! Jag förstår bara inte hur:)
    Min lilla skrutt är också väldigt vaken, i början var det på grund av magen och nu är han pigg och vill alltid vara med, tycker inte om att ligga i vagnen så jag är glad att jag har bärsjalen

">

(en instruktionsvideo)

Prinsens pappa är sedan 21/7 220 mil ifrån oss men jag har inte fler barn sedan tidigare, men som sagt, många klarar fler än två så du klarar det nog galant
  • Ofeigur

Hej Tjejer! 

Välkomna nya mammor och bebisar=)  

Har inte varit inne så mkt på sista dagarna pga av att min syster är på besök med familj och det är full fart med bad och besök överallt hos andra släktingar. Ikväll ska vi ha kräftskiva hos mamma och det ska bli skoj. 
    Fast jag inte äter kräftor =) Få mumsa räkor med rostat bröd och paj istället.

Lillfisen mår bra och äter och sover och skiter som hon ska=)
    Hon hade en liten knöl på ryggen men den är borta nu. Antar att det var en fettknöl eller ngt. Lite klegg i ögat hade hon i förrgår men det var bara en dag sen försvann det. Det kunde dom ha stod det i en bok jag har. Men man blir ju lite orolig. 

På dagarna ligger hon bara och slöar i värmen med  så lite kläder som  möjligt och  få vakentider och mkt sömn blir det. På nätterna sover hon iallafall bra. Det var en natt hon vaknade vid  4 och skulle inte sova mer fick hon för sig. Inte förrän vid halv 7 när jag  till slut fick nog och gick upp då när jag la henne i vagnen då somnade hon direkt ute haha typiskt. Det var bara att ge djuren mat och sen  ta en morgonpromenad =)   

Min sambo är fortfarande hemma och har tre veckor semester kvar så det är skönt att få avlastning och kunna vara med djuren eller bara ta en promenad själv. Vi ger ju henne ersättnig så det kan ju han fixa och ge henne om det skulle krisa. Igår sov jag tre timmar på eftermidddagen och då gav han henne det  och hon blev lugn och glad igen. Och jag fick sova ut efter en tidig morgon. Blir väl värre sen när sonen ska upp och till skolan och man är själv. Som tur är så är han ju stor och klarar sig själv mkt. Han ska åka skolbuss tll skolan nu  när han börjar och det underlättar för mig också på morgonen. Då slipper jag iallfall bubba med henne i bilen  bara för en fem minuters väg till hans skola. Det ska bli skönt. 

Hon blir 1 månad på söndag och har  blivit väldigt vaken och intresserad av allt runt kring henne  när hon har  sina vakentider nu. Det är kul att titta på henne  när hon spänner ögonen i en och bara stirrar haha Sötnöten=)   
    Inga leenden till oss än men det kommer väl snart antar jag.

Hur är det med era små?  i olika åldrar och olika stadier. Berätta gärna=)  

/Jenny   

• Ppilla

Maja är nu 7 veckor i morgon. Idag har hon precis somnat efter vaknat kl 8. 4 h är nog rekordet här. Hon älskar att ligga och spralla på filten och är kanonduktig på att hålla upp huvudet. Dock blir hon snabbt trött och måste vila det.
    Fäster blicken i kortare stunder. Mest på ljus utmed fönstren eller på någon färgglad leksak.
    Enligt pappa sprack hon upp i ett leende igår men jag har bara sett såna mysiga leende när hon drömmer. Alltså inga svarsleenden än.
    Hör nu skillnad på skrik och skrik också eller just nu är det bara två olika. Mat och ta-upp-mig-och-gör-det genast. Hon har inget direkt tålamod.
    Övriga ljud är inte många har fått för mig att jag hört något. Försöker prata med henne så mycket som möjligt när hon är vaken och man ser att hon formar och försöker med munnen. Men det kommer när man minst anar det.

Vet inte om ni haft diskussionen uppe innan men hur tänker ni göra dop? Namngivning?!
    Vi bokade tid för dop förra veckan i kyrka och efteråt ska bi ner till hamnen i närheten där vi bjuder på kaffe o kaka. ( insåg att det blir dyrt med mat till 70 pers).

Uuuuiii nu får jag passa på att duscha och städa lite medan hon sover än.

• Ofeigur

Vi tänker ha ett namnkalas hemma i trädgården. Vi har bokat den 27 Augusti och ska skicka ut inbjudan nu i veckan som kommer. Min sambo är inte så förtjust i dop i kyrkan bla. Han är lite blyg ochg vill inte stå i centrum. Där är vi lite olika. Jag har inga problem med det. Men vi ville ge henne ngt så det blev ett kalas. =) Enkelt med smörgåstårta som  sambons brors fru ska göra och ngt till kaffet efter. Så får man väl säga vad hon ska heta och varför man har valt dom namnen. Tacka för ev presenter och fika.
    Hoppas på fint väder bara =)

Ja det är bäst att passa på=)

Bäst att kolla till lillfisen iafall hon har vaknat. Då är det väl mat som gäller direkt kan jag tro! Tålamod finns inte när det gäller mat! =) kram!   

• sensommarbarn

Ebba blir 3 veckor imorgon, tiden bara flyger iväg!! ;) Hon har klarat väldigt bra att hålla huvudet sen hon föddes och det märks att hon blir mycket starkare hela tiden! Hon har alltmer vakentid på förmiddagen, igår var hon vaken i över två timmar på förmiddagen =)
    Hon sover hyfsat bra på nätterna, jobbiga är bara när hon bajsar och man måste byta på henne... Då brukar hon bli väldigt ledsen och skriker rätt bra och tar en stund att somna om sen..

Hon har blivit otroligt nästäppt och vi får droppa nästan hela tiden med antingen bröstmjölk eller koksaltlösning i lilla näsan... Var hos doktorn med storebror idag och passade på att fråga om hennes nästäppa (var ju med henne hos samma doktor i måndags för nästäppa och rossel när hon andades..) men var det inte bra till nästa vecka så skulle vi komma tillbaka... Verkar som om hon har väldigt trånga luftrör...=( Dessutom är hennes ena öga konstant kladdigt, nåt med att tårkanalerna inte riktigt är färdigbildade på småbarn... Hoppas bara det försvinner snart, verkar jobbigt när hon knappt kan öppna ögat ibland... =/

Igår fick hon ett lammskinn till sin vagn i tidig doppresent! Ville ha ett redan när sonen föddes, men hittade aldrig nåt... Nu kan hon sova i flera timmar ute i sin vagn utan att vakna helt genomsvett! Igår fick hon ligga ute i bara blöjan på täcket hon haft innan, hela hon var blöt, täcket var blött och hon var jättehungrig/törstig.... Är riktigt mysigt med fårskinn, kan sitta och bara klappa det hur länge som helst när hon ligger på golvet och myser nu ;)

Nu ska jag ut och plantera lite fjärilsblomster jag köpte häromdan och sedan blir det en tur till apoteket för att hämta ut penicillin till stackars storebror som förmodligen fått borrelia... =/ Har inte ens sett att han har haft en fästing!!! =(

• MammaJennii

Carma blir 1 månad imorgon :)
    Var hos BVC idag och hon väger 3990 & 54cm! Så skönt att hon har gått upp fast hon spyr så mycket.

Vi ska också ha ett namnkalas..

• FrökenLagom

Nu har jag hittat hit :)
    Ska läsa ikapp lite bara...

• MammaJennii

Tjejen är vaken runt halv åtta till 9-10 sen sover hon i stortsett hela dagen förutom när hon ska äta. På eftermiddagen så är hon mer vaken nu och ligger och tittar oss djupt i ögonen :) otroligt mysigt
    Var ute nu på eftermiddagen med stora tjejen och lekte i parken medans carma och hennes pappa vilade ett tag.
    Jag tycker det är så viktigt att ha egen tid med alla och hon blev så glad när jag sa att mamma och Lollo skulle gå ut själva :)

Köpte Minifom efter vi varit hos bvc för att testa om det funkar mot hennes mage *hoppas*

• Ppilla

Minifom prisar jag till skyarna. Lillan skrek konstant av magen. Två dagar med droppar så var hon bra. Nu vågar man inte sluta

• MammaJennii
    Ppilla skrev 2011-08-05 20:51:18 följande:
    Minifom prisar jag till skyarna. Lillan skrek konstant av magen. Två dagar med droppar så var hon bra. Nu vågar man inte sluta
    Vad härligt!  :) Jag hoppas verkligen at det hjälper, tycker så synd om henne och så kan man inte göra något åt det :(
Svar på tråden Juni/Juli mammor...