• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • FrökenLagom

Hej tjejer!!
    Då kommer en liten snabbuppdatering från mig också. Ber om ursäkt redan nu för språk och stavning - skriver på iPhonen..

Lilla Jack föddes 7/6 och är snart 2 månader gammal. Jag tycker att tiden går fort, samtidigt som det känns som att han alltid varit här -konstig känsla :)

Vi var på BVC i förrgår och han vägde då 5480g och var 59,5cm lång. Han har gått upp från 3520g och 52cm, så det är en stor liten kille vi har :)

Det mesta rullar på riktigt bra nu och sambon har precis jobbat första veckan efter semestern. Det är första barnet för oss båda, så vi har tid att bara ligga i soffan och mysa om vi vill det, när pappa är och jobbar.
    Jack sover ganska bra på nätterna, äter en del (varannan till var fjärde timme) men sover som en stock därimellan vilket är skönt. Han har istället långa vakenperioder dagtid så det är inte alltid jag hinner få något gjort :)

Som sagt, snart 2 månader och han ler och skrattar så ofta det bara går. Har börjat att slå efter leksaker i tex. babysittern. Griper tag mer och mer, håller oftast ett ordentligt tag i mina kläder när jag bär honom (eller i pappas brösthår, haha). Huvudet hålls upprätt hela tiden och det är väldigt sällan vi behöver stödja det numer..

Det var lite om oss. Ganska kortfattat och i konstig meningsuppbyggnad kände jag men strunt samma, klockan är halv 6 - då är det ok va? :)

• Ofeigur
    FrökenLagom skrev 2011-08-06 05:30:41 följande:
    Hej tjejer!!
    Då kommer en liten snabbuppdatering från mig också. Ber om ursäkt redan nu för språk och stavning - skriver på iPhonen..

Lilla Jack föddes 7/6 och är snart 2 månader gammal. Jag tycker att tiden går fort, samtidigt som det känns som att han alltid varit här -konstig känsla :)

Vi var på BVC i förrgår och han vägde då 5480g och var 59,5cm lång. Han har gått upp från 3520g och 52cm, så det är en stor liten kille vi har :)

Det mesta rullar på riktigt bra nu och sambon har precis jobbat första veckan efter semestern. Det är första barnet för oss båda, så vi har tid att bara ligga i soffan och mysa om vi vill det, när pappa är och jobbar.
    Jack sover ganska bra på nätterna, äter en del (varannan till var fjärde timme) men sover som en stock därimellan vilket är skönt. Han har istället långa vakenperioder dagtid så det är inte alltid jag hinner få något gjort :)

Som sagt, snart 2 månader och han ler och skrattar så ofta det bara går. Har börjat att slå efter leksaker i tex. babysittern. Griper tag mer och mer, håller oftast ett ordentligt tag i mina kläder när jag bär honom (eller i pappas brösthår, haha). Huvudet hålls upprätt hela tiden och det är väldigt sällan vi behöver stödja det numer..

Det var lite om oss. Ganska kortfattat och i konstig meningsuppbyggnad kände jag men strunt samma, klockan är halv 6 - då är det ok va? :)
    Hej och välkommen!=)

Kul att det händer så mkt på en månad. min lillfis blir ju en månad imorgon och det är sån skillnad mot det du föklarar. Man har mkt att se fram emot=)  Skönt att du kan vila och bara vara när han sover. Det är ju fördelarna med att var ensam med sin lilla. Min son är 8år så han klarar sig mkt själv.

Det lät inte så skönt det därmed brösthåren haha  
  • Ofeigur
    MammaJennii skrev 2011-08-05 19:50:25 följande:
    Tjejen är vaken runt halv åtta till 9-10 sen sover hon i stortsett hela dagen förutom när hon ska äta. På eftermiddagen så är hon mer vaken nu och ligger och tittar oss djupt i ögonen :) otroligt mysigt
    Var ute nu på eftermiddagen med stora tjejen och lekte i parken medans carma och hennes pappa vilade ett tag.
    Jag tycker det är så viktigt att ha egen tid med alla och hon blev så glad när jag sa att mamma och Lollo skulle gå ut själva :)

Köpte Minifom efter vi varit hos bvc för att testa om det funkar mot hennes mage *hoppas*

Ja det är ju jätteviktigt att ha ensamtid med syskonen. Tycker mindre barn är otroliga egentligen på att  välkomna in helt nya små personer i sitt liv. Vilken omställning det måste bli för dom. Speciellt om det har varit själv barn innan.

Håller tummar att minifom hjälper. Vi har inte  märkt så mkt av lillfisens mage än. Hoppas man slipper sånt. Ibland vaknar hon  när hon sover och skriker till så kommer det en prutt sen somnar hon om igen. Så det tycker jag inte är så farligt. Det är ju knappt att hon känner det själv. Men man vet ju aldrig. Det är väl ngr månader fram i tiden som dom kan få kolik va? 
  • sensommarbarn
    Ofeigur skrev 2011-08-06 09:41:08 följande:
    Ja det är ju jätteviktigt att ha ensamtid med syskonen. Tycker mindre barn är otroliga egentligen på att  välkomna in helt nya små personer i sitt liv. Vilken omställning det måste bli för dom. Speciellt om det har varit själv barn innan.
    Vi försöker få en hel del egentid här hemma med sonen med, han fyller tre på måndag så är ju inte jättestor... Men han är än så länge snäll mot lillasyster. Däremot verkar han inte gilla när alla runtomkring tjatar om att han blivit storebror och vad han tycker om lillasyster... Försöker säga åt de vi möter att han inte är intresserad och inte vill prata om lillasyster, men en del (särskilt mamma och svärmor) verkar ha svårt att ta in det... =/

Min syster förklarade det här med att få ett syskon på ett himla bra sätt! Det är ungefär samma sak som att din man/sambo kommer hem med en ny tjej och ni ska leva ihop allihop... ;) Och det hade nog iallafall jag haft väldigt svårt för!
    Brukar tänka på det när sonen får sina små utbrott och hittar på dumheter (som igår när han hällde ut jos på datorn....), gäller verkligen att bita sig i tungan ibland och bara försöka lyssna på honom...
  • Ofeigur
    sensommarbarn skrev 2011-08-06 09:59:46 följande:
    Vi försöker få en hel del egentid här hemma med sonen med, han fyller tre på måndag så är ju inte jättestor... Men han är än så länge snäll mot lillasyster. Däremot verkar han inte gilla när alla runtomkring tjatar om att han blivit storebror och vad han tycker om lillasyster... Försöker säga åt de vi möter att han inte är intresserad och inte vill prata om lillasyster, men en del (särskilt mamma och svärmor) verkar ha svårt att ta in det... =/

Min syster förklarade det här med att få ett syskon på ett himla bra sätt! Det är ungefär samma sak som att din man/sambo kommer hem med en ny tjej och ni ska leva ihop allihop... ;) Och det hade nog iallafall jag haft väldigt svårt för!
    Brukar tänka på det när sonen får sina små utbrott och hittar på dumheter (som igår när han hällde ut jos på datorn....), gäller verkligen att bita sig i tungan ibland och bara försöka lyssna på honom...
    Ja lite så är det ju. Bra att du inte skällde på han=) Men det  kan vara svårt ibland. 

Min son gillar inte heller att folk tjatar om hur det är att vara storebror osv. Det är ju svårt för han att veta nu efter ngr veckor bara. Han svara att det är inte känns ngt speciellt. Tycker lite synd om honom faktiskt. 
  • Fiaaaa84

Hej!

Min lille son föddes den 22/6! Också vårt första barn. Han vägde 3360 g vid födseln och var 49 cm lång. 4 veckor gammal vägde han 4700 g och 56 cm lång. Så han har gått upp mycket, ska till BVC på måndag så det blir spännande att se hur mycket han väger då! Han spyr väldigt mycket så var lite orolig att han inte fick i sig ordentligt i början, men det verkar ju inte vara något problem.

Det har hänt mycket senaste två veckorna tycker jag. Han fokuserar mycket med blicken, följer med blicken, ler mycket när han får syn på mamma eller pappa. Har börjat jollra litegrann också! Mer stadig i nacken. Och sover bättre på nätterna, vilket han inte gjorde första tre veckorna :)

Han är dock rätt grinig på kvällarna och vill bli buren konstant, ofta får man inte sitta ner för då börjar han skrika. De senaste två dagarna har han bara velat bli buren av mig, så fort pappa tagit över har han börjat skrika. Kan de verkligen bli mammiga redan vid 6 veckors ålder??? Hoppas det går över snart så jag kan få avlastning.
    Kan tillägga att jag har en väldigt engagerad sambo som varit hemma med mig de första 5 veckorna och tagit hand om honom lika mycket som jag...

• Ofeigur
    Fiaaaa84 skrev 2011-08-06 10:12:03 följande:
    Hej!

Min lille son föddes den 22/6! Också vårt första barn. Han vägde 3360 g vid födseln och var 49 cm lång. 4 veckor gammal vägde han 4700 g och 56 cm lång. Så han har gått upp mycket, ska till BVC på måndag så det blir spännande att se hur mycket han väger då! Han spyr väldigt mycket så var lite orolig att han inte fick i sig ordentligt i början, men det verkar ju inte vara något problem.

Det har hänt mycket senaste två veckorna tycker jag. Han fokuserar mycket med blicken, följer med blicken, ler mycket när han får syn på mamma eller pappa. Har börjat jollra litegrann också! Mer stadig i nacken. Och sover bättre på nätterna, vilket han inte gjorde första tre veckorna :)

Han är dock rätt grinig på kvällarna och vill bli buren konstant, ofta får man inte sitta ner för då börjar han skrika. De senaste två dagarna har han bara velat bli buren av mig, så fort pappa tagit över har han börjat skrika. Kan de verkligen bli mammiga redan vid 6 veckors ålder??? Hoppas det går över snart så jag kan få avlastning.
    Kan tillägga att jag har en väldigt engagerad sambo som varit hemma med mig de första 5 veckorna och tagit hand om honom lika mycket som jag...
    Hej och välkommen!

Vet inte hur snabbt dom kan bli mammiga men jag har läst ett bebisar inte har ngr problem med att binda sig till flera människor heller.   Har pappan varit med han mkt så borde han ju vara lika mkt fäst vid han också tycker man ju. Kan ju vara ngt tillfälligt bara. Man villl ju inte att dom ska vara ledsna heller. Men du behöver ju avlastning också. Svårt det där. Hoppas det löser snart.=)

Verkar som att våra sambos är av samma virke=) Samarbete är bra!=)  
  • Mamma till V

Hoppar gärna in här jag med, har en Viggo som föddes 13/6 på BF + 15. Han vägde 4480gr och 54 cm lång. Idag väger han 6100 och 61,5 cm lång så han växer ordentligt.
    Det som är mitt stora problem är att han är såååå mammig, han vägrar somna hos sambon om han inte är ute och kör vagnen. Han vill bara va hos mig, det har varit så sen han var 3 v ca. Det andra jobbiga är att han ta sån lång tid på sig att somna djupt så man kan lägga ner honom så jag kan få sitta med honom i 1½ timme innan vi kan lägga honom. Sjukt jobbigt att jag aldrig får egentid och nu börjar sambon jobba på måndag så jag vet inte hur det ska gå? Han kan somna gott i vagnen men skulle man stanna så vaknar han efter 1 minut... Nån som han några tips? Jag ska försöka med att lägga honom ifrån mig och klappa på magen så han vet att jag är där och kan somna om själv, han sover på natten i egen säng så det borde inte vara omöjligt.

• sensommarbarn

Usch alltså dessa amninghormoner gör mig tokig!! Ska ha kalas för stora pojken som fyller 3 på måndag, insåg precis att det kanske bara är max 15 år till han bor hemma... Och så kommer tårarna..... Tur att jag inte sminkat mej än ;)
    Fasen så här gråtmild brukar jag aldrig vara!

Tessamia: Så där var sonen med, otroligt lättväckt... Jag fick amma honom till sömns liggande brevid honom i sängen, sen försöka flytta över honom och sitta och puffa i baken tills han somnade om... Men det var myckte gråt och skrik... =/
    Min "räddning" blev när han blev 3,5 månader och vi började med lite gröt på kvällarna, somnade han lättare och min man kunde ta över nattningen... Men innan dess kändes det verkligen hopplöst vissa stunder... =/ Man blir väldigt låst...

• Mammiztill2

får ja hänga på här fast liten föddes för tidigt, men var planerad till 21 Juni?!

Svar på tråden Juni/Juli mammor...