• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Madelen b
    MD77 skrev 2011-08-07 19:57:12 följande:
    Måste passa på att fråga alla pumpproofs här :)...om man nu pumpar ut mjölk för att mormor ska vara barnvakt, hur förvarar man den då? Ska den direkt in i kylen? Måste man ha en kylbox eller klarar den resan på 20 min innan den kan in i kylen igen?
    Läser man info är det olika information överallt ang bröstmjölken! Den kan förvaras i kyl i 3-5dagar i frys upp till 6mån......rumstemperatur max 6h har jag läst, men nu då det är sommar och rötmånad skulle jag inte våga chansa utan förvara dem i kylväska under transport!

Och ny utpumpad mjölk bör kylas under vatten innan den ställs i kylen.)
  • Madelen b
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-07 20:24:50 följande:
    Madelen b: usch lider med dig! Du har ju kämpat på kanonbra! O vill bara säga att om du inte orkar mer och mår dåligt så ska du inte se det som ett nederlag att gå över till ersättning. Se istället hur sjukt bra det är att du kämpat i 2 mån! Du ska ju kunna njuta av din Goa bebis o inte gå o ha ångest över amningen! När jag fick min första son hatade jag amningen, trots att det funkade o enda problemet var att det gjorde ont. Men jag gick o hade ständig ångest, fick också förlossningsdepp. I efterhand ser jag att jag skulle slutat när jag mådde så kasst, fick ändå sluta efter 10 veckor när jag började medicinera. efter det sa jag aldrig mer amning. Men ville ändå pröva med andra barnet nu och det går bättre. Inte lika mkt ångest så jag tar det månad för månad. Vet att det är svårt att fatta beslutet men till slut får man sätta stopp. Men du gör ju som du känner men ville bara säga att va istället stolt hur länge du har kämpat för din bebis!
    Har aldrig blivit så glad (och känns mig stolt) av att läsa någons komentar ang min amnig som din, tack så mycket! Jag är rädd att jag har fått/påväg att få deprition. Märkt esenast idag att jag inte kan glädjas över min son, får både dåligt samvete och grät över mina tankar. Jag läser hur underbart alla andra har det och jag känner bara ångest så fort han e vaken för då betyder det att han kan vilja ha mat när som helst!
    Nä ska prata med bvc i morgon om att börja ge ersättning natte tid och börja där för att få avlastning. Och utgå från det, kanske blir lättare på dagarna då med. eller så blir det en snäll övergång till enbart ersättning!
    TAck ingen för dina underbara ord! Tänk om mina nära och kära kunde se det som du!
  • Madelen b
    Vickanflickan skrev 2011-08-07 21:11:27 följande:
    Hoppar in här jag med.
    Min Molly föddes den 7/7 och växer så det knakar. Inte undra på så mycket som hon äter!! Världens största sugbehov har hon också så vi har börjat med napp till henne, jag orkar inte vara hennes napp 24timmar om dygnet och ibland vill hon inte ha mej som napp heller då hon blir skitsur när hon bara vill snutta och det kommer mjölk!!

MadeleneB: förstår din känsla. När jag fick storebror som föddes förtidigt så orkade han inte äta först och sjönk i vikt. Så vi var tvugna att ge honom ersättning. Samtidigt kämpade jag med amingen och jag mådde bara dåligt av att amma. jag var yr, mådde illa, fick obehagskänslor i hela kroppen och även om det inte gjorde så ont så kändes det. När han väl fått ersättning och börjat på upp apptiten och orkade äta var han inte lika intresserad av att amma heller. Ändå kämpade jag och delammade i 4mån fast varken han eller jag gillade det så mycket. Efter 4mån slutade jag helt. Det var det bästa jag gjort. Både jag och sonen mådde så otroligt bra och som ett + fick sambon mycket bättre kontakt med sonen och kunde avlasta mej på ett helt annat sätt också då han kunde ge maten. Den här gången sa jag redan när jag var gravid att jag inte alls tänkte kämpa med amningen den här gången om det inte funkade då, då tänkte jag ge ersättning istället. Nu har amningne funkat bra den här gången. Men hade den inte gjort det hade jag absolut valt ersättning istället och jag är övertygad om att både jag och barnet skulle mått så mycket bättre av det om det var strul med amingen. Visst är aming bra men erstättning kvar vara superbra det också!! jag tror inte att amning alltid är det bästa alternativet och jag tycker absolut inte att man ska ha dåligt samvete om man väljer att inte amma.
    Ja yrsel känner jag flera gånger per dag, det svarnar för ögonen:( Och känner igen allt du skriver, fast jag har ju inte lite mjölk utan mycket ( har även fryst in mjölk) Mina tankar just nu är som sagt att börja ge ersättning på nätterna och amma dagtid och se hur det känns! Antingen kanske man börjar amma helt igen eller så slutar man helt.
    Jo det är ju olika från barn till barn har jag förstått, och jag kommer ge nästa bern en chans, men u känns det som att amma är det sista jag vill göra!

Gör ont att höra från alla " hur kan du hata det" " det ä rju så mysigt" "det blir bättre, bit ihop" " Du får inte sluta amma" Jag känner inte så, jag hatar det vekligen känner inget mysigt alls i det och det går som sagt ut över min ögonsten!
    Hoppas bvc förstår mig.....

Tackför allt stöd!
  • Liniz77

Madelene b jag hade en kompis som höll på o pumpade i 2 månader o jag beundrar den som orkar. detta är ju min fyra o jag har ammat alla de andra men övervägde faktiskt att strunta i att amma denna lillskrutt. Dels för att amningen tar sån tid o har man 3 andra kan det vara skönt att låta pappa, mormor etc också få mata. Mina två andra tjejer vägrade dessutom flaska t ettårs åldern vilket gör en mkt begränsad. Bara ut o springa var ett projekt . Maken tyckte dock att jag skulle amma ( mest praktiskt för honom) men jag njuter inte av att amma o tycker inte det känns melankoliskt att sluta utan för mig är det mat... Sen har jag oftast inte tid att sitta lugnt o amma utan hon äter i baby björnen eller när jag springr runt m henne på armen. Dessutom äter hon ofta o mkt...
    Du ska göra det som känns bäst för dig! En glad mamma ger en lugn o nöjd bebis. O en fungerande tillvaro!

• Liniz77

Ps jag blir en klimakterietant i underlivet av att amma så det är ju totalt trist o ömt att ha sex. Än så lnge har jag avslag o känner mig som ett skåp men sen...
    Dessutom pendlar jag i humöret o känner mig ledsen o otillräcklig

• Madelen b
    Liniz77 skrev 2011-08-08 00:15:00 följande:
    Ps jag blir en klimakterietant i underlivet av att amma så det är ju totalt trist o ömt att ha sex. Än så lnge har jag avslag o känner mig som ett skåp men sen...
    Dessutom pendlar jag i humöret o känner mig ledsen o otillräcklig
    starkt att du ammat 3st innan, och son du själv säger, en glad mamma ger glad bebis........gav min lille bröstmjölk på flaska i morse och tänkte att ! ja men de är nog inte så jobbigt som jag tycker" tills ja kom på att de kändes SÅÅÅ skönt bara för att han just fick flaska.......hade ja ammat hade jag aldrig kännt så......

Hur jag är down there har ja inte reflekterat över än, men du som har flera barn vet ju.......dock känner ja igen det dära med att vara ledsen, nedstämd och känna sig otillräklig!  Senast igår satt jag o grät då allt kändes piss.......så ska man inte behöva känna som nybliven mamma.....
  • Liniz77

Vi är ångbåten ensamma! Ljuvligt. Inga gäster, min mamma är inte här o svärföräldrarna har åkt hem fr sommarstället. Bara min fina familj kvar. Under hela sommaren har vi haft sammanlagt 5 dagar själva här. Med nyfödd bebis. Blääää. Visst de vill hjälpa till, men både jag o maken blir fantastiskt irriterade... Lilla Iris gnällde igår men somnade vid 23 o sov t 4.38 då hon ville ha mat. Fantastiskt!!!!

• Ppilla

Är det verkligen så farlig att bebisar ligger på mage?? Har en liten som inte kommer till ro förrän hon får ligga på magen:s

• FrökenLagom

Ppilla - undrar också lite om magsovning.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...