• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • hjärterum

Själv har jag ca 10kg kvar av överskott! Flört
    Ni?

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • Ofeigur
    hjärterum skrev 2011-08-08 13:27:51 följande:
    Ni?

Hej tjejen! Välkommen! =)

Har nog som du ungefär en 10 kilo som ska bort. Men jag har inte bråttom och märker att det försvinner vartefter hela tiden när man ammar och går med vagnen hela tiden=) Skönt att iallfall komma ner till fötterna nu när man ska torka sig efter duschen=)   Man får vara glad för det lilla! haha

Hon växer så det knakar lilltjejen! Kul! 
  • Ofeigur

Indra sover på sidan bäst. I vagnen är det vänstersidan som gäller för det mesta. Men hon kan sova bra om hon har somnat på sidan och man lägger henne på rygg. Har hon väl somnat så är det inte mkt som väcker henne. Det är skönt att kunna ha musik och storebror som pratar ganska högt nära henne utan att hon vaknar. Har svårt att tänka mig hur det skulle funka att ha tyst kl sju på kvällen som vissa har det. Känner en som har besöksförbud efter kl sju för att barnen ska sova då och det ska vara tyst. Det kan jag inte riktigt greppa. Skulle kännas som att dagen var slut så isåfall. Och så kan man ju inte åka någonstans alls heller
    .
    I natt var lillfisen lite krånglig och vaknade vid tvåtiden och ville inte riktigt somna om igen efter maten. Hon tog bröstet och släppte hela tiden. Smågnydde lite och var allmänt  missnöjd med tillvaron. Vid sextiden så somnade hon efter mkt tuttande och en flaska ersätning. Vid halv nio kom storebror upp och pratade med oss lite och då vaknade hon efter en stund och vi gick upp. Nu har hon sovit sen då och det börjar bli dags för mat känner jag =) 

• Fiaaaa84
    Ppilla skrev 2011-08-08 10:59:19 följande:
    Ohhh jag har testat det många ggr. Med henne på bröstet. Nackdelen är att jag har en bebis som är varm som ett element. Ett täcke på henne och hon är plaskvåt efter några timmar. Och en annan fryser ju:) i-landsproblem. Hon ligger med endast pyjamas i sin egen säng annars blir hon svettig som bara den.

Är det ok för kräkiga bebisar att ligga på rygg? Finns det ingen risk där?
    Jag frågade också BVC om det, tycker det är lite obehagligt när min bebbe kräks när han ligger på rygg. Ibland hostar han några gånger i samband med det. Men min BVC-tant sa att det inte är någon fara, bebisar ska ha någon dykreflex och hon hade aldrig hört talas om någon som fått ner kräks i fel strupe..
  • MammaJennii
    GabbiG skrev 2011-08-08 11:53:39 följande:
    Lilla Filip föddes också med mycket hår :) Både jag o sambon hade riktiga kaluffser när vi föddes, så vi var bombsäkra på att även bebis skulle ha det :) Ang halsbränna, jag hade massor under slutet av graviditeten, riktigt jobbigt, men jag har svårt att tro på att det har med håret att göra... Men man vet ju aldrig.. :p Finns säkert nån lustig prick som sitter o forskar om det ;)
    Så härligt! :) Jag och pappan hade också mycket hår när vi var små.. så vi vart inte heller förvånade.  Vi får mycet komentarer om håret :) hehe
  • Toffs
    MammaJennii skrev 2011-08-04 12:40:43 följande:
    Okej..  Jag var riktigt nervös när jag var inne på kontroll efter att vattnet gick när jag hörde alla som låg och skrek. Skämtade med mamma om att var löjliga dom är som skriker det gör ju inte så ont :) hehe
    Det är sjukt att man glömmer så snabbt efteråt hur jävla ont det gör
    här händer det grejer när man är datorlös en helg! kul! hej alla nya!

jo, det där med smärta... när de skulle kolla hur öppen jag var så vägrade jag nästan sära på benen, det gjorde så sjukt ont bara det... men inget mot hur värkarna var... eda:n var min vän... och lustgasen med, undersköterskan som var med kallade mig fel namn i säkert två timmar när hon försökte få mig att fatta hur jag måste andas med masken...haha, konstigt att det inte funkade det hon sa..:)

och så ser jag att ni diskuterat amning, här flödar mjölken fritt känns det som, har mjöklfläckar på allt, soffan, sängen, golvet,alla mina kläder osv.. ungen äter jättebra och rusar uppåt i vikt, plus ett kilo vid senaste incheckningen..
  • Toffs
    Madelen b skrev 2011-08-07 22:57:22 följande:
    Ja yrsel känner jag flera gånger per dag, det svarnar för ögonen:( Och känner igen allt du skriver, fast jag har ju inte lite mjölk utan mycket ( har även fryst in mjölk) Mina tankar just nu är som sagt att börja ge ersättning på nätterna och amma dagtid och se hur det känns! Antingen kanske man börjar amma helt igen eller så slutar man helt.
    Jo det är ju olika från barn till barn har jag förstått, och jag kommer ge nästa bern en chans, men u känns det som att amma är det sista jag vill göra!

Gör ont att höra från alla " hur kan du hata det" " det ä rju så mysigt" "det blir bättre, bit ihop" " Du får inte sluta amma" Jag känner inte så, jag hatar det vekligen känner inget mysigt alls i det och det går som sagt ut över min ögonsten!
    Hoppas bvc förstår mig.....

Tackför allt stöd!
    kolla med bb på din ort om de vill ha mjölk om du måste pumpa ut en massa, det kan ju underlätta eftersom det är sjukt drygt att ha mycket och inte få amningen att funka... Jag stod själv och funderade på det eftersom det rinner över alla breddar hela tiden...

Såg förresten ett fantastiskt program på svt för några månader sen, där ett tiotal danska kvinnor berättade om deras upplevelser av förlossning och amning, och en av dem sa att hon inte alls kunde förstå hur folk kunde säga att det var mysigt, för henne var det bara elände... Och så är det förmodligen för många, att det faktiskt känns skit att amma, och däfrör tycker jag inte att folk ska döma, håller med som andra sagt här i tråden, sträck på dig och var stolt för den tid du ammat, och skit i vad andra säger. (hur svårt det än är att låta bli att lyssna så försök, du vet bäst vad som funkar för dig och ditt barn, är det inte mysigt så är det inte, hur mycket andra än tjatar om att det ska vara det...) Förlåt en virrig hjärna (lever på choklad och mackor, det är ju allt man hinner med att laga om dagarna...)
  • Toffs
    FrökenLagom - BF 18 Juni - Född 7 Juni - 3520g och 52cm - Stockholm (söder) 
    DariaAnnaMaria BF 17 juni,planerat snitt 14 och han kom 12 med snitt vatten gick- 4240 gram 51 cm-Jönköping
    P-pilla-BF 8 juli- född 18 juni-2735g och 45 cm- Häljarp, skåne 
    Myspys78 - BF 24 juni - född 19 juni - 3620 g och 53 cm - Västerås  
    Madelen b-BF 12 juli- Född 20 juni- 3180g & 49cm pojke- Skåne 
    Fiaaaa84 - BF 13 juni - Född 22 juni -3360 g & 49 cm - Stockholm 
    Elenitha - BF 5 juli - född 27 juni - 2720g & 47 cm- Strängnäs 
    Väntanstidernr1 - BF 8 juli - född med planerat snitt 30 juni - 4335 g och 53 cm - Jönköping
    Toffs - BF 24 juni - Född 3 juli - 3840g & 53 cm, pojke - Bollnäs
    Vickanflickan
    Bf 4 juli - Född 7 juli - 3982g och 53cm, Hassela i Hälsingland
    MammaJennii
    - BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm
    Hugger i sten BF 26 Juli - Född 13 Juli - 3280g och 49cm - Umeå
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge 
    Sensommarbarn BF 3 Juli Född 17 Juli 4025 gram och 52 cm, Kalmar 
    Ylwamarie
     BF 6 Juli- Född 19 Juli 3580 och 52 cm Stockholm
    acinna BF 25 juli - Född 31 juli 3036 gram och 51 cm, Ljungby
    MD77 Bf 12 juli - Född 27 juli 3720 g och 52,5 cm, Uppland
  • Pumpaläns

Hej hej alla mammor MED bebisar! Glad
    Skönt att dem är utanför magen, gick själv över 6 dagar och vet där va en del som fick dras med fler dagar.
    Känner igen några ansikten från gravid-tråden jag hängde lite i. Så tänkte att jag gör ett litet avtramp här Glad

Idag är i alla fall vår Linnea 1 månad och tiden går sjukt fort (läskigt!)

• Snöviolen
    hjärterum skrev 2011-08-08 13:27:51 följande:
    Ni?
    Jag väger mindre än när jag vart gravid. Vägde 76 kg på inskrivningen och en vecka innan Elenora föddes så vägde jag 78 kg och nu väger man 67 kg.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...